Skyddsjakt på svanar och tranor

Jag tycker nog att det är ett exempel på vad som händer när ingen som helst kontroll sker av de som en gång tillåtits ha vapen.
Vi ser ju i flera trådar hur snävt många jägare tänker, allt som rubbar deras cirklar och eventuellt hotar deras hobby ska utrotas, oavsett följderna för naturen i stort.
Ska jägarkåren ges ansvaret för viltvård så ska de värsta avarterna filtreras bort.
Avlivning av vargar med ungar där ungarna lämnas, skadeskjutning av varg, lo och björn med lidande för djuren i onödan och därtill den illegala jakten.
Det är rätt tydliga tecken på att något är väldigt galet på många ställen..
Jakt i viltvårdande syfte är helt OK, ger det dessutom en stek i frysen så är det väl bra.
Men när inte andra naturliga jägare tillåts dela markerna då är något mycket fel i synsättet på jakten.
Vill man jaga svan så visst, finns det gott om dom och det inte är negativt för populationen så jaga på. Men ursäkten att det är skyddsjakt är ju bara fånig.
Nu tror jag väl att de som föreslagit detta struntar i vad andra tycker, men skulle dom vakan upp o se sig om så kanske dom skulle inse att om man inte idiotförklarar ickejägarna utan har sakliga hållbara argument så förbättras anseendet avsevärt.
Senaste påhittet i en annan tråd att "militanta vargälskare" skjutit djur för att skapa debatt visar väl rätt väl vilken verklighetsförankring vissa lever i.
 
Har ätit legal svan någonstans....
Mycket fett, bör flås och styckas för att gå in i ugnen......
Smak beror nog lika mycket på kocken som vad svanen levt av.......
Den vi serverades var ingen delikatess.
I mitt tycke finns det två skäl till att tillåta jakt på ett djur:
- mat
- "skyddsjakt" för att förhindra stor ekonomisk skada eller fara för liv & lem

Nöjesjakt utan att ta tillvara på det fällda bytet känns väl inte sådär helt fräscht i 21 århundrandet... Och jakt bör naturligtvis inte bedrivas på en population som inte tål beskattning. Inavelsproblem löses rimligen med inplantering av nya individer som förnyar den genetiska poolen?

Problemet är väl att gränserna för skyddsjakt kan tänjas åt olika håll, beroende på vem man frågar.

Om det finns gott om svan & trana och de går att äta ser jag inget egentligt problem. Att åberopa skyddjakt är då inte nödvändigt. Men kommer det innebära att dessa fåglar blir mer skygga i framtiden?
Sedan kopplar nog många in känslor i vilken typ av djur som jagas. Förmodligen är det mer liv om det var frågan om ekorr-, stadskanin- eller vildkattsjakt. Men ska olika djurarter egentligen behandlas olika för att vi tycker en viss art är "finare"?
 
Jag tycker att många bilförare kör som idioter. Kan du inte sätta dig ner och bedöma bilförare mha djupintervjuer så att vi får bort dem från vägen? Det kommer att ta lång tid med då har vi löst det problemet.

Sen stör jag mig ofantligt på det här med "många jägare", du har förmodligen noll täckning för det påståendet. Jag skulle gissa att det är "otroligt få" istället av de ~270000 som löser jaktkort som är knallhattar. På exakt samma sätt som i övriga samhället. Säg att "många jägare" är 80% av jägarkåren. Då skulle 216000 galningar gå lösa i samhället och det känns klart otroligtt. Nä, sluta upp med att generalisera så förbenat. Och den där Alldén-liknelsen blir fruktansvärt smaklös ju mer jag tänker på det.

Jag tycker nog att det är ett exempel på vad som händer när ingen som helst kontroll sker av de som en gång tillåtits ha vapen.
Vi ser ju i flera trådar hur snävt många jägare tänker, allt som rubbar deras cirklar och eventuellt hotar deras hobby ska utrotas, oavsett följderna för naturen i stort.
Ska jägarkåren ges ansvaret för viltvård så ska de värsta avarterna filtreras bort.
.
 
Nu är ju inte detta en tråd om fordonstrafiken. Men du har nog rätt i att det finns förbättringar att göra på många områden.
Det behöver inte vara tusentals personer som är olämpliga. Jag vet inte hur många som deltog i vargslakten nyligen, men uppenbarligen rätt många eftersom man sköt ett rätt stort antal vargar på kort tid. Ingen av dessa deltagare kvalificerar sig som omdömesgilla viltvårdare i mina ögon.
Vill man sen reducera lo-stammen och järv med luddiga formuleringar om att dessa tillsammans med varg utgör en verklig fara för folk som vågar sig utanför husknuten så ska nog den fina examen dras tillbaka.
Personligen har jag gett upp hoppet om en naturvård i balans. Jag inser att våra ursprungliga stammar av diverse vilt kommer att försvinna för att ett fåtal sätter egennyttan eller nöjet att få ha en vargfäll på väggen före värdet av en varierad fauna.
Om man argumenterar för utrotande av varg för att säkerställa sin löshundsjakt så har man nog inte tänkt färdigt riktigt.
 
Personligen har jag gett upp hoppet om en naturvård i balans. Jag inser att våra ursprungliga stammar av diverse vilt kommer att försvinna för att ett fåtal sätter egennyttan eller nöjet att få ha en vargfäll på väggen före värdet av en varierad fauna.
Om man argumenterar för utrotande av varg för att säkerställa sin löshundsjakt så har man nog inte tänkt färdigt riktigt.

Vilka djurarter är det som kommer att försvinna?
 
Om jakten var helt fri så skulle den nog missbrukas i egensyfte.
Med andra ord det finns en hel del där ute som inte borde få kalla sig jägare.

Apropå vilda djur tillstånd så har den väl aldrig varit bättre än den är nu:
Många arter har ökat i antal:
Dovhjort ,kronhjort, bäver, räv, björn, varg,vildsvin, lo, svan, trana , korp mm
En del håller sig på jämn eller lokalt varierande nivå:
älg, rådjur,hare

Någon kanske går tillbaka, tjädern kanske

Den som har den mest potensiella möjlighet till tillväxt är vargen (+20%-år)

Vi har alltså en tillväxt i skogen och nya arter är på väg in..varför så negativ?
 
Som cyklist

Jag tycker att många bilförare kör som idioter. Kan du inte sätta dig ner och bedöma bilförare mha djupintervjuer så att vi får bort dem från vägen? Det kommer att ta lång tid med då har vi löst det problemet.

Sen stör jag mig ofantligt på det här med "många jägare", du har förmodligen noll täckning för det påståendet. Jag skulle gissa att det är "otroligt få" istället av de ~270000 som löser jaktkort som är knallhattar. På exakt samma sätt som i övriga samhället. Säg att "många jägare" är 80% av jägarkåren. Då skulle 216000 galningar gå lösa i samhället och det känns klart otroligtt. Nä, sluta upp med att generalisera så förbenat. Och den där Alldén-liknelsen blir fruktansvärt smaklös ju mer jag tänker på det.

Som cyklist har jag många gånger slagits av att de argument som oftast används för att motivera skyddsjakt på rovdjur, nämligen deras förmenta farlighet för människor, husdjur och vilt (sådant som då givetvis är accepterat av den altruistika jägarkåren) är fullt gångbara för skyddsjakt på bilister. Nu avhåller vi oss förvisso från sådant och det är bra det.

Men det är fortfarande häpnadsväckande vilken enorm kompetens som bibringas jägarna genom att de tar jägarexamen. Man borde nog från utbildningsväsendet studera den utbildninge vad gäller metodik. Kan vi applicera den på annan utbildning har vårt samhälle möjlighet att spara ohyggligt mycket pengar och kompetensen i detsamma kommer att växa tusenfalt. det är ju s.a.s. redan bevisat av den nästan överkompetenta jägarkåren. Och det senaste utspelet avseende skyddsjakt manifesterar tydligt denna överlägsna kompetens.
 
Hur ska du lista ut vilka jägare av 270000 som är olämpliga? Det är ju en ogörlig uppgift men låter riktigt slagkraftigt när du skriver det, en riktig papperstiger. För övrigt var det licensjakt och inte slakt (fast jag förstår att det är skrivet i upprörande syfte). Det var 12000 jägare som anmält sig men inte fullt så många i skogen vad jag vet. Pga bra förhållanden med spårsnö så var kvoten fylld på 4 dagar. Hade det känts bättre om de 27 fällts över en månad eller ett halvår istället? "Utrota" och "vargslakt" får mig att tro att du tillhör allmänna-antijakt-talibanerna och då är det svårt att diskutera. Jag undrar också vilka vilt menar du kommer att försvinna och vad är tidsperspektivet?

Nu är ju inte detta en tråd om fordonstrafiken. Men du har nog rätt i att det finns förbättringar att göra på många områden.
Det behöver inte vara tusentals personer som är olämpliga. Jag vet inte hur många som deltog i vargslakten nyligen, men uppenbarligen rätt många eftersom man sköt ett rätt stort antal vargar på kort tid. Ingen av dessa deltagare kvalificerar sig som omdömesgilla viltvårdare i mina ögon.
Vill man sen reducera lo-stammen och järv med luddiga formuleringar om att dessa tillsammans med varg utgör en verklig fara för folk som vågar sig utanför husknuten så ska nog den fina examen dras tillbaka.
Personligen har jag gett upp hoppet om en naturvård i balans. Jag inser att våra ursprungliga stammar av diverse vilt kommer att försvinna för att ett fåtal sätter egennyttan eller nöjet att få ha en vargfäll på väggen före värdet av en varierad fauna.
Om man argumenterar för utrotande av varg för att säkerställa sin löshundsjakt så har man nog inte tänkt färdigt riktigt.
 
Senast ändrad:
Självklart så förkovrar man sig inte i sin hobby. Efter jägarexamen 1987 så har jag undvikit all form av vidare informationsinhämtning. Vem är det du argumenterar med/mot angående jägarexamen förresten (jag ser inte det nämnt i den här tråden)?

Men det är fortfarande häpnadsväckande vilken enorm kompetens som bibringas jägarna genom att de tar jägarexamen. Man borde nog från utbildningsväsendet studera den utbildninge vad gäller metodik. Kan vi applicera den på annan utbildning har vårt samhälle möjlighet att spara ohyggligt mycket pengar och kompetensen i detsamma kommer att växa tusenfalt. det är ju s.a.s. redan bevisat av den nästan överkompetenta jägarkåren.
 
Eftersom

Självklart så förkovrar man sig inte i sin hobby. Efter jägarexamen 1987 så har jag undvikit all form av vidare informationsinhämtning. Vem är det du argumenterar med/mot angående jägarexamen förresten (jag ser inte det nämnt i den här tråden)?

Eftersom jägarexamen, såvitt jag begripit det, är en grundförutsättning för att få jaga så är det också den teoretiska grundkompetens som man kan tänka sig att jägarna och deras organisationer argumenterar utifrån. Då inses med enkelhet att den alltid finns till städes ehuru ej alltid explicit omnämnd.
 
Jag undrade vem du argumenterar mot. Inlägget uppfattar jag som en onödig tjuvspark, på fenomenet jägarexamen, som inte tillför den urspårade tråden något alls. Rätta mig om jag har fel.

Eftersom jägarexamen, såvitt jag begripit det, är en grundförutsättning för att få jaga så är det också den teoretiska grundkompetens som man kan tänka sig att jägarna och deras organisationer argumenterar utifrån. Då inses med enkelhet att den alltid finns till städes ehuru ej alltid explicit omnämnd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...