Hemmagjord rök för vandring

Jag är lite sugen på att få med en fiskrök under nästa vandring och funderar på att försöka göra en lättviktsvariant på en ABU rök. En enkel låda för en fisk, att sättas över en öppen eld med rökspån i botten, kanske med ett galler och lite alufolie som droppskydd. Finns det någon som gjort någonting liknande?
 
Men men det borde inte vara något problem, man skulle nog t o m kunna göra den i Al-folie. Kanske kan du utnyttja något kokkärl?
 
Matkärl

Jo det vore ju smidigt. Frågan är var man får tag i ett kärl med dimensionerna 30-40 cm x 1 dm x 1 dm, som har ett bra lock. Trangia har ett bra matkärl men om man inte ska röka strömming så är det lite för kort (16 cm) ...
 

Bilagor

  • trangia.jpg
    trangia.jpg
    4.9 KB · Visningar: 2,711
Det finns ju rökpåsar som man lägger på glöden också. Blir inte som att röka i en kalixrök, men helt okej ändå och smidigt att ha med sig.
 
Det borde väl fungera att ha nån form av tygpåse som hänger med öppningen nedåt där man helt enkelt hänger fisken? Och låter röken (från spån som ligger i en foliepajform) gå upp i påsen?

Fast då blir den ju mest kallrökt kanske.
 
En av mina turkompisar rökte förut alltid öring och röding i trangian. Funkade jättebra, det ända extra han tog med var rökspån. Lägg lite vikt ovanpå så håller det hyfsat tät.
 
Sockerkaksformar

Sockerkaksformar (avlånga) har ju ungefär den form jag är ute efter. Frågan är i så fall var man hittar en plåt eller aluminium, med ett tättslutande lock. Att köra i trangian kan ju vara nått att fundera på, tack för tipset. :)

PS. Jag har tyvärr inte lika goda erfarenheter av rökpåsar. Både på grill och i ugn tyckte jag att det fungerade rätt dåligt och röksmaken i fisken var mer eller mindre obefintlig. Det hänger väl mycket på om man kommer upp i tillräckligt hög temperatur antar jag. Över öppen eld har jag inte provat, det kanske är lättare.
 
Annars tar man ca 10 cm enris (eller liknande...) blöter ordentligt, lägger på glöden/elden - placera dit fisken, sen läggs ytterligare en dec ris uppepå. När riset börjar att brinna är firren klar.
 
Bruker Trangia 2,5 l aluminium gryte. Drysser litt røykspon (fra Abu-røyken) i bunnen, og så nedenfra og opp: fersk lyng/kvist som rist, aluminiumsfolie, litt mere kvist for luft rundt fisken, fisk, lokk på gryta. Aluminiumsgrytene er ikke laget for denne bruken, blir lett bulket i bunnen ved for sterk varme, bruk derfor så lite varme som mulig. Røykeprosessen tar derfor lenger tid enn med en dedikert røyker, opptil en time.

Harald
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...