Alternativ till Real Meal

avslutad210712

Gäst
Funderar på att äta mest påsmat under vårturen och det naturliga vore att gå på Real Meal men funderar lite på alternativen kanske mest pga priset. Så därför undrar jag om någon testat Trekking Mahlzeiten respektive Adventure Food (det första lär väl finnas ett flertal som testat) och vad Ni tycker om

Smak

Storlek på framförallt dubbelportionerna - känns det som att en dubbelportion skulle räcka för två personer eller är en dubbelprotion mer lämplig för en person.

http://www.trekking-mahlzeiten.de/
http://adventurefood.com/en/products.html
 
Pröva Wildlife. Smakmässigt inte alls olikt RM, men billigare. Dom ska däremot stå och dra längre tid, tror det är cirka 15 minuter jmft med RM 3-5 minuter. Dubbelportion ---> 1 person = en riktigt jobbig dag, annars tycker jag det räcker med normalportion.
 
Testa innan!

Wildlife är i mitt tycke inte ens i närheten av Real.
Den extra kostnaden är faktiskt befogad. Tyvärr...

Uffe
 
Jag kan verkligen inte rekomendera Trekking Mahlzeiten. Vi fick slänga en rätt för att det va så vidrigt att det inte gick att äta. Kommer dock inte ihåg vilken av dom det va, men överlag så va dom inte alls goda. Wildlife är bättre men inte lika bra som Real.
 
Real är bättre, men jag tycker vissa wildlife är ok också.
Rätterna med potatis har varit bra. (Biff med lök och mosad potatis samt Ärtor, bacon och potatis)
Biff Goulash var minst ätbar, jag minns den inte...
Pasta carbonara var trist, men fungerar om inget alternativ finnes.
Kyckling med ris och mandel i currysås, kommer jag ALDRIG äta igen!
 
Föredrar Trekking Mahlzeiten framför Wildlife. Kanske lite överkryddade och salta ibland, men hellre det än för lite smak. Stora portioner, mättande. Chili con carne är en favorit!
 
Det verkar som det när det gäller frystorkat inte handlar så mycket om vilket märke som är ätbart utan mer om vilka rätter som är ätbara?
 
Det finns bra rätter i både TM och Wildlifes sortiment. Pröva de du finner intressanta.

Det väsentliga med portionsstorlekarna är hur mycket energi de innehåller. Om du slår ut priset fördelat på energiinnehåll är RM inte mycket dyrare än de andra alternativen. Att de sen, enligt många, är godast är ju ingen nackdel.

Räkna med hur mycket energi du beräknar göra av med på turen och hur mycket energi du räknar med att ta från hullet. Därefter gör du upp en matlista och avgör om du vid vissa tillfällen behöver äta enkel- eller dubbelportioner.

Är det dessutom kallt ute kan du ju ta med egna ingredienser och laga mat efter önskemål men då blir ju såklart mer vikt. Ger dock en viss känsla av lyx.
 
........
Räkna med hur mycket energi du beräknar göra av med på turen och hur mycket energi du räknar med att ta från hullet. Därefter gör du upp en matlista och avgör om du vid vissa tillfällen behöver äta enkel- eller dubbelportioner.
........

Genom ett detaljerat marschprogram, med höjdprofiler vet du exakt på kvarten när du behöver tillföra ett russin, en hasselnöt eller en mandel...Blir det kallare öka russinen...

En av de stora fördelarna med hemtorkat är att du kan planera portionsstorleken redan hemma.
Gör 4 normala och 4 extra stora. Väl vid lägerplatsen väljer du stor eller normal, själv gillar jag störst luncher så att jag har något litet blod kvar till drömmarna om nästa....

//J
 
Trekking Mahlzeiten

Jag tycker att Trekking Mahlzeiten är bra. Smakerna varierar något tycker jag, vissa rätter smakar jättegott (för att vara frystorkat), andra smakar inte lika bra.
En enkelportion är lagom för mig, men jag vet många som skulle vilja ha en större portion.
Det står att maträtterna ska sjuda i x antal minuter, men det går också bra att hålla kokande vatten direkt i påsen och låta det stå.
 
Snabbmakaroner eller snabbris kan vara bra att ha med som komplement. De flesta torr-rätter är ganska såsiga tål att spädas ut med mer ris eller makaroner utan att tappa alltför mycket smak. Reals kyckling och ris-rätter (vet inte om dom säljs fortfarande) är inte särskilt mättande och behöver extra ris.
Blå bands rätter är OK om man gillar glutamat-smaken. Billiga är dom iallafall, vissa stormarknader har dom för 35:-
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
perjohansson Båtkök - alternativ til gasol Friluftsmat 1
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
Grönställ Proteindryck till lunch? Friluftsmat 60
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
vindskydd till primuskök Friluftsmat 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...