Koka i havsvatten

Enligt de saltstänkta uthyrarna på Orust kajak så går det bra... Landkrabbor som jag pratat med nöjer sig med ca 1/3 havsvatten utom för potatis som inte tar så mycket smak så där kan man köra med havsvatten. Själv testade jag pasta i havsvatten på norges västkust. Det blev inte speciellt bra.
 
Tack, skall testa att dra med mig några knölar ut på nästa tur. Blir ju ofta ett väldigt släpande på vatten i vanliga fall.
/Jens
 
Jag var upp i Håningsvåg, ett stenkast från nordkap, då fiskade vi småsej från land och kokade den "sprattlande" färsk i havsvatten på stranden. Sedan åt vi den i tunnbrödsklämmor, smör, lök, paprika mm som tillbehör, mmmmm!

Men till pasta?
Då blir den väl lika salt som skolans köttsoppa...
 
Nån som har ngt förslag på kolhydrater lämpliga att tillredas i havsvatten- västkusten (för att slippa vattensläpet)?
/Jens
 
Om det är salthalten du är orolig för är det bara att räkna lite.

Hur mycket salt tar du själv när du kokar pasta? Jämför med salthalt i västerhavet och östersjön.

Är det bakterier du är orolig för så var lugn...dom dör....
 
Ja, det är salthalten som jag är fundersam över i västerhavet. Skall ge mig ut och testa, hoppas att en "half n half" blandning skall funka.

Ngn som har salthalten för västerhavet i huvudet (eller lättillgängligt)?
 
Ja, det är salthalten som jag är fundersam över i västerhavet. Skall ge mig ut och testa, hoppas att en "half n half" blandning skall funka.

Ngn som har salthalten för västerhavet i huvudet (eller lättillgängligt)?

Beror lite på hur du definierar västerhavet men öppna Skagerak har en salthalt på 20-30 PSU vid ytan. Har för mig att PSU grovt räknat kan överföras till kilo NaCl/m3. 25 PSU skulle alltså innebära 25 kg NaCl/m3 vilket skulle ge 25 gram per liter pastavatten..... lite drygt en matsked finkornigt salt alltså.
 
"half n´ half" funkar för pasta. Åtminstone så långt norrut som Fjällbacka-arkipelagen. Och därifrån till Strömstad är det inte stor skillnad i promille angående salthalt.
 
Potatis OK

i Bohuslän medan pasta oftast blir för salt IMHO. Salthalten kan variera en hel del beroende på väder och strömmar.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.