Torka sås?

Någon som har provat att torka sås?

Såsen jag tänkte torka är sötsur sås. Real har en kyckling i sötsur sås, så jag lurar på något eget liknande. Sötsur sås borde dessutom ha bra hållbarhet eftersom det inte är direkt nåt fett i den.

Ja man kan ju köpa brunsås, beasås, mm som "tillsätt vatten i pulver" och den borde väl vara torkad (om än på nåt annat sätt). Det känns ju som att det borde gå. Gräddiga såser borde också gå att torka, men hållbarheten är kanske inte så bra.

/Ulf
 
Sötsur- chili- och motsvarande såser brukar jag ta med på tub då det inte krävs mycket för att förgylla smaken. Själv har jag aldrig torkat sås, men en bekant torkade maletkött med kebabsås en gång. Slå igång ugnen och testa...
 
Det är normalt inget smart att torka en färdig sås, det är betydligt bättre att torka ingredienserna (eller blanda en "mix" av torra ingredienser).

Pulversåser som du köper är väldigt sällan "tillverkade och sen torkade" utan man torkar det som behöver torkas och blandar sen med diverse andra torkade ingredienser.
 
Att torka sötsur sås går nog inte så bra. Den sura ingrediensen i såsen är vinäger som innehåller 5-10% ättiksyra. Ren ättiksyra är en frätande vätska med smältpunkt 16,6 grader och kokpunkt 118 grader. Det mest troliga är väl att även ättiksyran försvinner när du torkar såsen så att den blir bara söt och inte sur. Lyckas du behålla ättiksyran så är såsen inte torr, inte vid rumstemperatur i alla fall. Det är nog bättre att blanda torra ingredienser och använda t.ex. citronsyra som är kristallin vid normala temperaturer.
 
Sötsur- chili- och motsvarande såser brukar jag ta med på tub då det inte krävs mycket för att förgylla smaken. Själv har jag aldrig torkat sås, men en bekant torkade maletkött med kebabsås en gång. Slå igång ugnen och testa...

Ja i och för sig håller väl såsen sig fräsh ett tag, så det borde funka. Men det är mest en princip att kunna göra en "torr sås". :)

/Ulf
 
Det är nog bättre att blanda torra ingredienser och använda t.ex. citronsyra som är kristallin vid normala temperaturer.

Det var ett bra tips, just sånt jag behövde.
Någon idé om mängden? Kan det vara rimligt att anta att 1msk vinäger motsvarar 1-2krm citronsyra.

Sötsur sås består av tomatpuré, annanasjuice, ljus soja, vinäger och lite redning. Tror inte jag har glömt nåt, kanske socker? Får kolla recept.

Tomatpuré går att torka.
Annanas finns färdigtorkad (och dränkt i socker), men finhackad annanas borde fungera att torka.
Soja borde gå att torka, kan väl reducera den först och blanda med tomatpurén.
Och så citronsyra.
Bara att testa...

/Ulf
 
Jag tror att även redningen är probematiskt att torka, jag vet i alla fall att de flesta redningar "skär sig" när man värmer för hårt i mikron eller när man fryser såsen.
 
Jag tror att även redningen är probematiskt att torka, jag vet i alla fall att de flesta redningar "skär sig" när man värmer för hårt i mikron eller när man fryser såsen.

Vill man inte reda av såsen (eller mixen som man sen ska blanda i vatten) hemma så kan man ju alltid ta med en liten liten (egen)förpackning idealmjöl, garranterat klumpfritt och blir jättebra. Krävs iofs 4 msk för att göra en stuvning av 4 dl vätska men det ska nog gå bra. Ska dock tillsättas i kallt vatten annars ska det visst inte gå riktigt lika bra.

Tänkte få tag på burkar på the body shop imårrn.
 
Borde ju gå att göra en pasta av någonting för att sedan torka och riva ihop så att man får en neutral såsbas som man sedan kan krydda. Skulle nog krävas lite experimenterande men när man väl har det så är det nog superbra, speciellt som det kommer behålla smakerna bättre om man bara blandar ihop det i lagoma påsar innan turen....
...ingen som råkar ha ett recept på sådan pasta i huvudet??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...