Köttfärsen är fet efter tork, för gammal?

avslutad210712

Gäst
Emmma; sa:
Jag har upplevt samma; att färsen är torr, men "kladdig" på ytan. Jag har förvarat den lång tid ändå, och sedan ätit det. Det gick bra. Tror inte det ska vara problem. Vore ju synd att kasta bort all färs!
Luktar det härsket om några dagar så tycker jag inte du ska äta det, men annars hade jag inte varit orolig.

Samma sak för mig
 
De gånger jag har gjort köttfärs har det också varit en del fett kvar. Jag har lagt det på hushållspapper efter ungen, där mycket av fettet fastnat. En del blir dock kvar. Har sedan haft med mig det ut på fjället i papperspåse + plastpåse och aldrig haft något problem, även om papperspåsen blivit lite "fett-skadad".
 
Fett klarar sig ganska bra och ganska länge i rätt form utan att bli dåligt. Matolja är ett exempel.

Den klassiska vildmarksrätten pemmican består av ungefär hälften torkat, pulvriserat kött och hälften smält och avskummat djurfett/talg. Fettet bör vara så rent att det är genomskinligt. Just att få bort föroreningar från fettet lär vara en viktig faktor för ökad hållbarhet. Samma metod används för hållbarhetsbehandling av smör i varma områden. Heter ghee om jag minns rätt.

Sedan rör man ihop det smälta fettet med det pulvriserade köttet och diverse torkade bär om man känner för det. Det hela stelnar till kakor och förpackas i täta påsar. Då klarar det sig månader och år, fram tills det att fettet börjar härskna och lukta illa.

Så fettet är bara en tillgång som ger extra kalorier och är en viktig smakbärare. Har man dessutom stekt köttfärsen enligt konstensa allar regler innan man torkar den så är ju alla skadliga bakterier normalt döda.

Jörgen
 
mikaelk79; sa:
Finns det någon maxtid för torkningen när det gäller köttfärs. Kan den bli för "torkad"?

/Micke

Det verkar osannolikt att den kan bli för torr. Möjligen att man har så hög temperatur när man torkar den att den även blir "stekt". 50 grader med ugnsluckan en aning på glänt brukar jag köra med. Men ingetdera av detta torde innebära några hälsoproblem.

När man tar ut det hela ur ugnen kommer ju köttet att suga till sig en del fukt ur luften och en balans kommer att infinna sig. Är det extremt fuktigt (typ tropikerna) kanske detta leder till att det torkade blir så fuktigt att bakterier och mögel kan tillväxa. Det syns och känns ju på lukten då.

Förvarar man i plastpåse så skyddar man ju mot fukt när köttet väl är torrt.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
mikaelk79; sa:
Finns det någon maxtid för torkningen när det gäller köttfärs. Kan den bli för "torkad"?

/Micke

När man tar ut det hela ur ugnen kommer ju köttet att suga till sig en del fukt ur luften och en balans kommer att infinna sig. Är det extremt fuktigt (typ tropikerna) kanske detta leder till att det torkade blir så fuktigt att bakterier och mögel kan tillväxa. Det syns och känns ju på lukten då.

Förvarar man i plastpåse så skyddar man ju mot fukt när köttet väl är torrt.

Jörgen

Hur länge ska färsen ligga framme innan man stoppar den i påsar? Bara tills den har blivit sval/kall?

Mvh
Micke
 
mikaelk79; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
mikaelk79; sa:
Finns det någon maxtid för torkningen när det gäller köttfärs. Kan den bli för "torkad"?

/Micke

När man tar ut det hela ur ugnen kommer ju köttet att suga till sig en del fukt ur luften och en balans kommer att infinna sig. Är det extremt fuktigt (typ tropikerna) kanske detta leder till att det torkade blir så fuktigt att bakterier och mögel kan tillväxa. Det syns och känns ju på lukten då.

Förvarar man i plastpåse så skyddar man ju mot fukt när köttet väl är torrt.

Jörgen

Hur länge ska färsen ligga framme innan man stoppar den i påsar? Bara tills den har blivit sval/kall?

Mvh
Micke

Tror inte heller det spelar någon större roll. När köttet är torrt är det konserverat och håller väldigt, väldigt länge i rumstemperatur. Jag brukar stänga av ugnen och låta det svalna innan jag slänger det i påsar, men jag tror nog man kan lägga dem varma i påsarna också. Det är inte så knussligt, torkning är ju en urgammal och robust metod. Man måste bara se till att köttet är ordentligt torrt. Men det är ju inga problem när det gäller köttfärs och finfördelat kött. Svårare att bedöma om kärnan är tillräckligt torr när man torkar stora köttstycken.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
mikaelk79; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
mikaelk79; sa:
Finns det någon maxtid för torkningen när det gäller köttfärs. Kan den bli för "torkad"?

/Micke

När man tar ut det hela ur ugnen kommer ju köttet att suga till sig en del fukt ur luften och en balans kommer att infinna sig. Är det extremt fuktigt (typ tropikerna) kanske detta leder till att det torkade blir så fuktigt att bakterier och mögel kan tillväxa. Det syns och känns ju på lukten då.

Förvarar man i plastpåse så skyddar man ju mot fukt när köttet väl är torrt.

Jörgen

Hur länge ska färsen ligga framme innan man stoppar den i påsar? Bara tills den har blivit sval/kall?

Mvh
Micke

Tror inte heller det spelar någon större roll. När köttet är torrt är det konserverat och håller väldigt, väldigt länge i rumstemperatur. Jag brukar stänga av ugnen och låta det svalna innan jag slänger det i påsar, men jag tror nog man kan lägga dem varma i påsarna också. Det är inte så knussligt, torkning är ju en urgammal och robust metod. Man måste bara se till att köttet är ordentligt torrt. Men det är ju inga problem när det gäller köttfärs och finfördelat kött. Svårare att bedöma om kärnan är tillräckligt torr när man torkar stora köttstycken.

Jörgen

Lägger man varmt i påsen blir det ju kondens,den ska väl hållas torr?


peter
 
ping; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
mikaelk79; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
mikaelk79; sa:
Finns det någon maxtid för torkningen när det gäller köttfärs. Kan den bli för "torkad"?

/Micke

När man tar ut det hela ur ugnen kommer ju köttet att suga till sig en del fukt ur luften och en balans kommer att infinna sig. Är det extremt fuktigt (typ tropikerna) kanske detta leder till att det torkade blir så fuktigt att bakterier och mögel kan tillväxa. Det syns och känns ju på lukten då.

Förvarar man i plastpåse så skyddar man ju mot fukt när köttet väl är torrt.

Jörgen

Hur länge ska färsen ligga framme innan man stoppar den i påsar? Bara tills den har blivit sval/kall?

Mvh
Micke

Tror inte heller det spelar någon större roll. När köttet är torrt är det konserverat och håller väldigt, väldigt länge i rumstemperatur. Jag brukar stänga av ugnen och låta det svalna innan jag slänger det i påsar, men jag tror nog man kan lägga dem varma i påsarna också. Det är inte så knussligt, torkning är ju en urgammal och robust metod. Man måste bara se till att köttet är ordentligt torrt. Men det är ju inga problem när det gäller köttfärs och finfördelat kött. Svårare att bedöma om kärnan är tillräckligt torr när man torkar stora köttstycken.

Jörgen

Lägger man varmt i påsen blir det ju kondens,den ska väl hållas torr?


peter

Om det blir kondens i plastpåsen är köttfärsen sannolikt inte tillräckligt torr. Är den riktigt torkad i ugnen innehåller den sannolikt mindre vatten än den gör när den svalnat och sugit upp fukt från den vanliga köksluften.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Om det blir kondens i plastpåsen är köttfärsen sannolikt inte tillräckligt torr. Är den riktigt torkad i ugnen innehåller den sannolikt mindre vatten än den gör när den svalnat och sugit upp fukt från den vanliga köksluften.

Jörgen

Där har du helt rätt,fast ändå inte.

Det avgörande är inte hur mycket fukt köttfärsen innehåller utan hur mycket fukt luften innehåller.

Låt maten ligga och svalna eller vakumförpacka.


peter
 
ping; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Om det blir kondens i plastpåsen är köttfärsen sannolikt inte tillräckligt torr. Är den riktigt torkad i ugnen innehåller den sannolikt mindre vatten än den gör när den svalnat och sugit upp fukt från den vanliga köksluften.

Jörgen

Där har du helt rätt,fast ändå inte.

Det avgörande är inte hur mycket fukt köttfärsen innehåller utan hur mycket fukt luften innehåller.

Låt maten ligga och svalna eller vakumförpacka.


peter

Jo, det är naturligtvis fukten i luften inuti påsen som kondenseras. Men om köttet innehåller väldigt lite fukt har jag svårt att se var luften i påsen skulle få sin fukt ifrån.

Nu har jag alltid gjort så att jag låtit mitt torkade kött få inomhustemperatur innan jag förpackar det, utan att fundera närmare på saken. Men rent teoretiskt borde det varma, torra köttet innehålla mindre fukt än motsvarande kött som tillåtits svalna och eventuellt ta upp mindre mängder fukt från köksluften.
Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
ping; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Om det blir kondens i plastpåsen är köttfärsen sannolikt inte tillräckligt torr. Är den riktigt torkad i ugnen innehåller den sannolikt mindre vatten än den gör när den svalnat och sugit upp fukt från den vanliga köksluften.

Jörgen

Där har du helt rätt,fast ändå inte.

Det avgörande är inte hur mycket fukt köttfärsen innehåller utan hur mycket fukt luften innehåller.

Låt maten ligga och svalna eller vakumförpacka.


peter

Jo, det är naturligtvis fukten i luften inuti påsen som kondenseras. Men om köttet innehåller väldigt lite fukt har jag svårt att se var luften i påsen skulle få sin fukt ifrån.

Nu har jag alltid gjort så att jag låtit mitt torkade kött få inomhustemperatur innan jag förpackar det, utan att fundera närmare på saken. Men rent teoretiskt borde det varma, torra köttet innehålla mindre fukt än motsvarande kött som tillåtits svalna och eventuellt ta upp mindre mängder fukt från köksluften.
Jörgen

Att man orkar...

Luften i påsen värms upp när du häller ner den varma köttfärsen och kondenseras inuti påsen.Det har ingeting med färsens beskaffenhet att göra,endast temperaturskillnad.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
Easy Kokkaffe efter Blå Mocca Friluftsmat 9
pitata 3 år efter bäst före datum, mums? Friluftsmat 20
Ringnes Efter år av.... Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...