Kryddor att ha med sig?

Hejsan! Är ny här på utsidan.

Jag ska iväg med klassen på en vandring uppe i Jämtland i 5 dagar och undrar lite vad för kryddor som ni erfarna vandrare brukar ha med er?

Räcker salt & peppar eller där är något annat ni kan rekomendera?

Tack på förhand =)

//Fredde
 
Om jag inte sa det innan så är det första gången jag ska upp så undra bara om där var några "bas kryddor" som man skulle ha med sig.

Men då vet jag på ett ungefär..
Jag tackar så mycket för de snabba Svaren =)

//Fredde
 
Samma som hemma ;)
Salt
Vitpeppar
Kanel
Punsch (att spetsa ärtsoppan med)


Per Brune (singel, utan några större matlagningskunskaper)
 
Salt och peppar räcker långt om ni framför allt har med er frystorkat som ska piffas upp lite.

Om jag är ute på en kortare vandring och vi har med oss lite mer halvfabrikat så tar jag gärna med mig lite timjan och basilika samt citronpeppar. Det gör det möjligt att variera smaken på liknande mat. En liten nypa råsocker kan också förhöja smaken.

När jag är ute i kajaken så har jag en hel plastburk med olika kryddor ... men det var ju inte det som din fråga gällde.
 
Buljongpulver / tärning

tycker jag är gott att ösa i maten när man gått länge och svettats.. maten ska vara fet o salt då!

lycka till!
 
Salt- och pepparpåsar á la Max/McDonalds kommer jag att använda på nästa vandring. Slippa hålla på och pylsa med burkar osv. Sist struntade jag ofta i att krydda, men nästa gång ska jag underlätta för mig, genom dessa påsar, och krydda oftare.

Förr en gång hade jag med mig röd tabasco. En gång som sagt. Det äter jag inte ens hemma, men någon tipsade om att det var så oerhört lyckat till frystorkat, så jag provade. Det passade inte min smak så bra, även fast jag gillar stark mat, och det slutade med att jag smaksatte wildlife:s couscous lite i överkant. Den påsen med couscous står lågt i kurs hos mig och jag fick snilleblixten att helt enkelt dränka smaken med tabasco. Jag lyckades! Maten blev orange och kanske en tredjedel av flaskan gick åt. Det var i och för sig roande, men maten gick så klart inte att äta och fick kastas på direkten.

Kör på säkra kort och skippa en flaska röd tabasco ;)
 
Brukar ha med mig salt, peppar och örtsalt som bas. Några buljongtärningar med olika smak. Kanel till frukostgröten. I sommar tänkte jag dessutom ta med mig lite thailändsk röd currypasta.
 

avslutad210712

Gäst
Eftersom jag torkar maten själv så brukar jag krydda direkt i påsen men jag tar ändå med mig lite extra kryddor för det är lite svårt att provsmaka innan och dessutom är vi lite olika i smaken när det gäller kryddor. I varje matpåse brukar jag också snöra ned en halv buljongtärning (fisk, kött, höns eller grönsaksbuljong beroende på vilken mat det är i påsen) som ger lite extra smak och är man lite kall och frysen brukar jag dricka upp buljongen som bildas innan jag äter vilket ger en skön värmande känsla. De kryddor jag på rak arm kan komma på att vi bär med oss är salt, vitpeppar, vitlökspulver, curry och olivolja.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.