Om vakuumförpackare

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Aha, låter som en självklart användningsområde som jag inte kunnat komma på om jag så grunnat i 100 år :)
Finns det fler?
Det är förstås för att du inte fiskar! Jag borde förstått det ögonblickligen; era hjärnor är inte anpassade för sådant. (säger Annica Dahlström)

Nä, men annars kan man säkert vacuuma kött lika gärna, om man jagar. Eller kanske bär. Jo förresten, vi brukar nog vacuumförpacka hjortron också, eftersom de är så smetiga till skillnad från blåbär etc.

Men om du vill kan du säkert vacuuma din UL-dunsäck, eller din UL-disktrashandduk, eller din enda ruta UL-toapapper per dag... Nä den var under bältet. Vet dock att jag såg i nån annan tråd att någon vacuumförpackade måltiderna till fjällturen. Onödigt för mig som ändå aldrig portionsförpackar.

Jo, alltså att vakuumförpacka diverse saker som hobby, eller sådant man hittar i skog och mark, om man nu inte gillar djupfryst kan jag förstå. Men eftersom det stod under rubriken Friluftsmat gick mina tankar osökt åt det jag och många andra verkar äta när vi är ute i busken. Och då hade jag svårt att se att vakumförpackning var så användbart eller kunde tillföra något. Ungefär lika oanvändbart som att vakuma alla UL-grejer du räknar upp s a s.

Och som verkar var ju detta ett korrekt antagande från min sida.

Jörgen
 
NUI; sa:
Jo, alltså att vakuumförpacka diverse saker som hobby, eller sådant man hittar i skog och mark...
Jo men det är en annan femma, att vacuumförpacka kottar och grenar är inte fy skam det heller.



Jo och förresten, till er vetgiriga. Med risk för att göra reklam för något jag aldrig handlat och för ett företag som jag aldrig handlat ifrån, så:
http://www.tradgardsteknik.se/article2779-218.htm

Annan tråd i ämnet:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32351
 
Enda möjliga lilla pluttefördelen jag kan se är att man får ner volymen lite på stora mängder torkat. Det fixar å andra sidan ett kompressionsfodral. Annars håller ju torkad mat som NUI påpekar läääänge. Kött torkas-behöver inte vacuumpackas, dessutom blir kött skumt av att vacuumpackas. Fisk? Vem släpar med sig fisk ut, fisk vandrar man ju ut för att fånga och äta direkt. Om man nu inte är kaggfiskare efter småharr förstås;-)))) (grovt skämt från Strykarräven)

Raskesven
 
Strykarräven; sa:
Nä, men annars kan man säkert vacuuma kött lika gärna, om man jagar. Eller kanske bär. Jo förresten, vi brukar nog vacuumförpacka hjortron också, eftersom de är så smetiga till skillnad från blåbär etc.

......

Feta livsmedel som t ex endel fiskar kan få längre hållbarhet genom vakuumpackning, och det är också bra vid gravning. Men i övrigt spar man bara plats i frysen, det ökar knappast hållbarheten på andra livsmedel.
 
Mina funderingar när det gäller vakuumförpackare gäller barnmat. Ska kanske ut på en tur med en kompis som har barn nämligen. Jag har diskuterat mycket om torkning av maten, men det verkar luta åt att det blir köpt barnmat (som jag måste bära, puh!). Vore rätt skönt att skippa glasförpackningarna om man säger så.

Men jag vet inte om jag vill lägga 2.500 kronor på en vakuumförpackare som jag bara behöver en enda gång. Den andra varianten är att styrketräna ordentligt och öva att gå med tung packning. Ryggan kommer gå på 17.5 kilo och utrustningens totalvikt kommer vara 20 kilo. Nu ska vi ju bara gå fem kilometer för att slå upp ett basläger, men jag tycker ändå att det är en rejäl utmaning.

Kan man hyra en sherpa i Sverige??


[Ändrat av ^_^ 2007-02-22 kl 07:25]
 
Ska man vaccumförpacka barnmat så lär man väl behöva sterilisera den efter vakuumförpackningen? (För annars kommer ju eventuella anaeroba bakterier att hinna växa till sig rätt bra).

Och då är ju frågan om man verkligen behöver vakuumförpacka, det borde räcka med lufttät förpackning som man steriliserar?
 
nermander; sa:
Ska man vaccumförpacka barnmat så lär man väl behöva sterilisera den efter vakuumförpackningen? (För annars kommer ju eventuella anaeroba bakterier att hinna växa till sig rätt bra).

Och då är ju frågan om man verkligen behöver vakuumförpacka, det borde räcka med lufttät förpackning som man steriliserar?
Man ska nog tro rätt mycket om sig själv och sin matlagningshygien innan man finner det lönt att sterilisera t ex köpta plastpåsar för att packa barnmat i. Oavsett vacuumet. Vacuumförpackningen är väl mest till för att inte ge utrymme för luft som får maten att oxidera, ffa då fet mat som härsknar. Vacuumet är ingen garanti för bakteriefrihet, varför i a f jag lägger mina fiskpaket i frysen. På tur däremot måste man nog tänka som med alla annan mat. Å andra sidan har jag burit falukorvar, smör etc som hållit sig bra utan sterilisering i flera dagar.

Köpta plastpåsar är rätt så rena i förhållande till dina slevar, grytor, luften i ditt kök etc, är vad jag tror.
 
Strykarräven; sa:
Man ska nog tro rätt mycket om sig själv och sin matlagningshygien innan man finner det lönt att sterilisera t ex köpta plastpåsar för att packa barnmat i.

Eh, alltså, jag pratar om att sterilisera maten när den ligger i förpackningen, precis som man gör när man konserverar.
 
Vakuumförpackning är mycket praktiskt...

Strykarräven; sa:
Man ska nog tro rätt mycket om sig själv och sin matlagningshygien innan man finner det lönt att sterilisera t ex köpta plastpåsar för att packa barnmat i. Oavsett vacuumet. Vacuumförpackningen är väl mest till för

Mina erfarenheter av vackad mat på sjön är mycket goda.
Jag brukar be handelsmannen att /dela och/ vacka om biffarna etc i lämpliga stycken. Så får man det ordentligt gjort, dessutom i extra tjocka och hållbara påsar. Har aldrig hänt att dom inte haft tid, inte ens när jag någon gång plågat dom i rusningstid på fredagseftermiddagen - man betalar ju faktiskt rätt bra för sig...

Men man kanske inte kan komma in med medhavd kaggfiskad småharr (vad nu det är).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Vakuumförpackare Friluftsmat 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.