Rygg och vandring.

Rörelse och Hälsa är inhysta i Garnisonen i Linköping, ett gammalt regementsområde. I samma hus finns en butik som säljer sådana produkter, säkerligen i samråd med fysioterapeuterna. Kikar om jag nån gång är förbi där. Annars börjar jag så smått att lägga om mina övningar, återuppta en del som fått vila. Gäller inte bara rygg.

Jag sover väldigt bra i tält; kanske jag får ligga en stund och sträcka mig lite extra på morgonen innan jag går upp, men det gör jag ju hemma också. Gräs och mossa är ett underbart underlag.
 
Nytt liv.

Nå, jag ska bli lite mer konkret såhär på nya året. Jag delar upp det, ben och rumpa i detta inlägg, buk i nästa.

Omväxling förnöjer, men viktigast är att vissa skador och krämpor har tvingat mig att ompröva en del övningar. Tacksam för synpunkter, förbättringar, strykningar, modifikationer, med minimum av utrustning (har inte plats för mer).

Jag har kört Omvänd Finne i flera år, med två viktskivor à 5 kg hållna över bröstet. känns inte så bra i knäna, spec. höger knä är känsligt (Ska kolla med fysioterapeut nästa månad). Tills vidare ersätter jag med enbens jägarvila i en dörröppning, 3*30 sekunder på vardera benet (klarar nog mer, men tråkigt); glider ned till (nästan) vågrätt lår. Inte helt tillfreds, ogillar statiska övningar, och kanske borde hitta något intensivare.

Benböj har jag kört 3*15 med samma viktskivor, nu har jag ett litet stångset (max 20 kg) och kör 3*20 med totalt 15 kg. Pinsamt nog kan jag inte köra tyngre, får inte stången över huvet p g a obefintlig styrka i höger axel (efter en olycka för 9 år sen). Men jag kanske ska sikta på fler reps istället?

Favoriten efter en trafikolycka för snart 12 år sen är att resa mig från sittande på ett ben och sätta mig långsamt. Ska vara bra för både lår och rumpa.

Börjar på bänk, 45 cm, fortsätter med toastol, 42 cm, och avrundar med några reps på psoaskudde, 40 cm. För bara några år sen klarade jag 30 cm med vardera benet (knappast bra för knäna, så duger bara som test)
.
Idag är det stor skillnad på vänster och höger. Väster funkar, på höger kommer den fria foten att studsa lätt mot golvet redan på 45 cm, tydligen krävs någon ANNAN övning för att få denna att funka bättre. Vad?

För gluteus medius kör jag “musslan”, 3*12 åt vardera hållet, med kraftigaste gummibandet (brunt).

För maximus (tror jag), liggande på boll, underbenen uppåt, lyfter benen. Även prövat bulgarisk split (svårt med balansen) och utfall. Även prövat att knipa bollen mellan underbenen eller fötterna och lyfta, liggande på mage på golvet. Den *tar*, men det är lätt att bollen slinter ur.

Baksida lår: enbens lårcurl på boll, 3*10 på vardera benet.
 
Förra sommaren hade jag planerat låglandsvandring i Småland (Huskvarna-Gränna-Tranås) och Skåne (Sölvesborg-Hässleholm), men jag vågade inte åka tåg eller buss p g a pandemin. Så det blev istället några flerdagars turer med cykel, alltid i Östergötland, med det dristiga undantaget Sommen i Jönköpings län -- flera meter bortom länsgränsen. Som bäst sov jag på campingplatser, och en gång t o m fritt vid Risten i Åtvidabergs kommun. Jag älskar att sova i tält på gräs eller mossa.Tyvärr hänvisades jag två gånger till obekvämt belägna vindskydd. Ogilla!

Iår är det stort bokningstryck på campingplatser, men det handlar mest om husbilar och husvagnar. Skulle inte stå ut med att förbeställa platser och detaljplanera turer. Fördelen med vandring, även på låglandet, är möjligheten att tälta fritt, plats brukar ofta finnas nära vindskydden. Nu testade jag för ett tag sen om jag faktiskt kunde gå en mil eller så med packning, 8 kg (inte mycket) och drygt halvvägs infann sig problemen i ländryggen. Nånting händer alltså med ryggen när man går och bär, fastän tyngden vilar på höfterna. Jag kan ledigt sticka in fingrar mellan axelremmar och axlar, men tydligen belastas ryggen på ngt annat, mer indirekt, sätt, nånting med själva hållningen. Det vore bra att begripa hur.


Tror jag redan nämnt hur jag försökte få hjälp av en landstinganställd fysioterapeut med övningar som stärker ryggen och därmed förbättrar min hållning. Svar: det finns inte. Han vägleddes väl av mitt personnummer.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...