Många glömmer att träna på friluftsmatsätning

Den var ju lite småkul, men jag ser ju några mindre brister i utförandet.

Han satt bara still och åt. Cyklisterna cyklar, de svettas och förlorar vätska.

Sen äter ju cyklisterna mer utspritt över tid.

Tittar jag på hur jag äter när jag är ute så är det just att dela upp det som jag tycker är viktigast. Funkar inte att få i sig så mycket energi som man behöver på bara frukost, lunch och middag. Man behöver peta in flera mellanmål. Mitt mål(!) brukar vara att försöka äta nåt varannan timme. Dricker vatten gör jag löpande (men det finns de som hellre dricker 1 liter på morgonen än att smådricka under gång, det har jag svårt att klara).

Han borde suttit på en spinningcykel och ätit den mat som var "under loppet". I ett 35 grader varmt rum. I hur många timmar en etapp nu är.
 
Känns som stor skillnad på friluftsmat och motionsmat. Tycker att det är bra att öva på att äta under motion (tex cykling), magen blir mer i oreda under motion, det är tekniskt svårare att äta när man cyklar, kalorie (o främst kolhydratintaget) är riktigt viktigt. Under friluftsaktiviteter tycker jag det handlar mer om att känna sig mätt, för min del är det så att om jag känner mig mätt så har jag fått i mig tillräckligt mycket mat. Jag har lite reserver att ta av o med låg ansträgningsnivå (som vandring) så hinner kroppen förbränna fett ordentligt. Det funkar inte alls likadant när jag motionerar (cyklar då, det enda jag gör ritkigt långa tider).
 
Inför en fritidsaktivitet så övas och tränas det på vandring och bärande, kängorna skall gås in. Men många glömmer att träna på att äta friluftsmat. Utan träning är det inte alltid så lätt att få i sig tillräckligt med kalorier:

http://www.nrk.no/sport/spyr-av-tour-de-france-dietten-1.12440378

Märkligt, jag måste isf vara en "natural"... när jag är på vandring så kan jag äta som en häst utan särskilda förberedelser :)

(Däremot håller jag med om att det är klokt att träna på att dricka vid långlöpning, det känns inte alltid naturligt. Liksom att vänja in magen vid den sportdryck som används på långlopp.)
 
Det beror väll på vad/hur man äter i vanliga fall. Att äta helt andra saker på tur än man är van vid är ju uppenbarligen ganska dumt.
 
Äter man vanlig friluftsmat och inte äter någon konstig diet i vanliga fall tror jag inte det är något som man behöver vänja magen vid om man inte har en väldigt känslig mage.

Det är stor skillnad mot när man kör långlopp på cykel eller löpning där man dels äter lite annorlunda föda och dessutom under betydligt hårdare ansträngning.

Skulle jag bli dålig av maten på en tur skulle jag ifrågasätta mitt val av mat och inte själva uppladdningen.

Själv blir jag väldigt hungrig när jag tränar och tvärtom får jag låg aptit när jag är stillasittande så intaget brukar sköta sig själv men det gäller att planera därefter. Mellanmål, ordentligt med lättlagad lunch och frukost och festmåltid på kvällen tycker jag är optimalt.

Sen ska man akta sig för att frossa för mycket i nötter/choklad eller liknade som man i normalt fall inte äter så mycket av. Brukar alltid vara det som ställer till det för mig snarare än de riktiga målen med mat. När jag cyklat har det hänt mer än en gång att jag inser att jag utan att tänka på det tryckt i mig en helt påse lakris eller annat dumt och då får man sota för det men riktigt risig har jag aldrig blivit.
 
Inför en fritidsaktivitet så övas och tränas det på vandring och bärande, kängorna skall gås in. Men många glömmer att träna på att äta friluftsmat. Utan träning är det inte alltid så lätt att få i sig tillräckligt med kalorier:

Ställde mig på vågen och tog en titt i spegeln och insåg att jag är väldigt "vältränad" när det gäller att stoppa i mig allt ätbart jag kommer över! ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.