Grytor som är gjorda av Hard Anodized blir lätt repiga.

Hej!
Har dålig erfarenhet av Hard Anodized blir lätt repiga och att aluminium kommer lätt fram.
Finns det mera folk än jag som har råkat ut för detta?
Som om du använder en metalsked så lossnar bitar från grytan och gör maten dålig.
 
Det låter som om du har en teflonkastrull? Hårdanodiserad aluminium (dvs ythärdad) ska ju bli "hårdare" och där med beständigare mot slitage, korrosion och repor !?
 
Jag hade en Trangia 1 l Kastrull och där släppte härdningen när jag tog med tamojen. och när jag tog min stålsked
så blev det repor. fast det kan ju vara ett månadsexemplar ju.
 
Har du något märke och modell så blir det enklare att svara.
Är det så att det normalt är ett helt ok märke och modell, då kan du ha råkat ut för en dålig batch. Är det en ok handlare/tillverkare brukar det kunna gå att lösa.
 
Har själv planer på att köpa Trangias "Hardanodized" men nu blev jag tveksam. Ta kontakt med Trangia eller återförsäljaren där du köpte den kastrullen. Återkom sedan och berätta hur det gick!
 
Hej!
Har dålig erfarenhet av Hard Anodized blir lätt repiga och att aluminium kommer lätt fram.
Finns det mera folk än jag som har råkat ut för detta?
Som om du använder en metalsked så lossnar bitar från grytan och gör maten dålig.

Kan det vara så att du har ett 25-5 HA. Då är det som Ute Jämt skriver. Köket är hard anodized men utöver det har du en non-stickbeläggning. Beläggningen slits, japp. Man måste tänka på vad man pillar i kastrullen med. Ett 25=1 HA saknar beläggning och är bara hard anodized .
 
Har använt Trangias HA-gryta hur mycket som helst under flera år och den ser i stort sett ut som ny. Låter som du har den teflonbelagda versionen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...