Pulverdryck?

Dock är de inte direkt lätt vikt, 750 g ger 6 liter färdig saft.
Antagligen är det en massa socker som väger, bra för den som t ex springer men lite tungt för den som bara vill smaksätta vatten. Något med mer smak och mindre socker, vilket jag upplevde med Sloow Carbs, är isf vikteffektivare om man bara vill smaksätta vatten.
 
Mer mer!

Tack alla så här långt det där "Sloow Carbs" låter ju intressant. både gott och nyttigt så att säga.

Om det är dyrt eller inte, spelar väl mindre roll om det är gott eller?
 

avslutad210712

Gäst
Eller KRANVATTEN bubbel om man skaffar en kolsyremanick. Finns med citron också, men då snackar vi finlir.

Ute tycker jag vattnet är så gott att man utan problem dricker dagsbehovet. Men annars finns sånt där saftpulver i affärer med "etnisk" (svinlöjligt ord egentligen) mat. C-vitaminbrustabletter eller Resorb vätskeersättningstabletter kan också användas för att sätta lite smak. Ananrs är man hänvisad till kolhydratpulvren. Själv tycker jag just Vitargo är lite svårlöst i kallt vatten, har kört på en variant som heter Slooow Carbs när jag springer långt.

Vi har en sisåndär kolsyremanick på jobbet men jag har börjat fundera på om det kan vara skadligt för tänderna eller om man får halsbränna (sura uppstötningar) att gå och dricka en massa kolsyrat vatten även om det är utan socker?
 

avslutad210712

Gäst
Om man nu är så "konstig" som jag och inte får i sig tillräckligt med vatten om det nu inte är smaksatt, kan man väl få hjälp med tips.

På jobbet har vi en "vattenmaskin" som står granne med kaffeautomaten så nuförtiden fyllar jag en vattenflaska samtidigt som jag hämtar kaffe så på jobbet har jag inga problem med att få i mig tillräckligt med vatten. Hemma är det lite värre med förhållandet mellan kaffe och vatten. Tror dock inte att jag skulle dricka mer hemma även om jag hade smaksatt vatten där. Känns mest som att jag bara försummar vätskan när jag går hemma. På tur är det inte heller några problem att dricka tillräckligt för min del.
 
Vi har en sisåndär kolsyremanick på jobbet men jag har börjat fundera på om det kan vara skadligt för tänderna eller om man får halsbränna (sura uppstötningar) att gå och dricka en massa kolsyrat vatten även om det är utan socker?
Hmm, jag sitter och letar trådar i ämnet. Hittar en tandläkare som säger att kolsyra inte är farligt för tänderna, en annan där Svenska Tandläkarförbundet inte rekommenderar kolsyrat vatten. Tydligen finns inget entydigt, och man skulle kunna misstänka att om det fanns ett starkt samband så vore det upptäckt redan, men säker kan man inte vara.

Kolsyrade drycker kan ju öka risken för rapningar och lite sura uppstötningar, men det beror på själva gasen och inte på kolsyrans pH. Om man har mycket sura uppstötningar kan det ju dessutom påverka tänderna.

...Tror dock inte att jag skulle dricka mer hemma även om jag hade smaksatt vatten där. Känns mest som att jag bara försummar vätskan när jag går hemma. På tur är det inte heller några problem att dricka tillräckligt för min del.
Själv skaffade jag en kolsyremanick för att komma ihåg att dricka tillräckligt, och för att sluta dricka saft mfl mindre nyttiga smaksättare. Inte något fel på mitt kranvatten, utom att jag bor på 6:e våningn och måste spola ett par minuter för att få kallvatten.
 
Om hemkolsyrat och tänder

Jag har också funderat på om hemkolsyrat kan skada tänderna. Kolsyra i sig är egentligen inte så farligt i sig då det är en svag syra. Läsk är däremot dåligt för tänderna, men främst pga fosforsyra.

En kompis pluggar till tandläkare och frågade en lärare (en av de främsta i Sverige på erosionsskador) på sin skola. Enligt henne skulle det inte vara någon större fara med hemkolsyrat. Blandar man i saft eller annat sött eller surt blir det självklart en annan sak. Det flaskvatten som är bäst för tänderna är Ramlösa. Den innehåller mest fluor.
 
plastcitron

Någon tipsade om såkallad plastcitron, kanske det finns pulvercitron som det finns pulvertomat, pulvervin och pulverägg mm.

Någon som vet?
 
Då du säger att du dricker för dåligt borde du kanske titta på saltintaget? Tycker du inte om torra kex kan du ju t.ex. käka salta pastiller eller dylikt för att väcka den naturliga törsten!?

Saftpulver har jag köpt på Lidl i Göteborg nån gång, men jag är inte frekvent besökare där så jag kan inte garantera att det finns just där och just nu. Men ställen som emellanåt har sånt som vi svenskar inte är uppvuxna med kan nog vara ett ganska säkert kort skulle jag tro, såvida du inte är ute efter att det skall ha någon speciellt nyttig effekt typ snabba kolhydrater eller dylikt.

Vad gäller mineralvatten så säger min dietist att kolsyrat mineralvatten är bra att dricka om man har sura uppstötningar, halsbränna eller magkatarr då det enligt henna stabiliserar Ph´t.
 
Senast ändrad:
Hemkolsyrat vatten

Jag hör dem som har en tendens att dricka för lite vatten när jag är hemma. På vandring i fjällen är det inga problem alls att dricka dagsbehoivet och mer därtill. I fjällen smakar vattnet så mycket bättre än här hemma vilket även torde bero på att man är så mycket törstigare också.
Buteljerat vatten som Loka och Ramlösa m.fl. smakar också väldigt bra, men är av miljöskäl inte lika lyckat att konsumera. Valde därför att skaffa utrustning för att kolsyra mitt eget vatten, vilket enligt mig, är klar smakförhöjare av kranvattnet! Smakar friskare och lyxigare!
 
Någon tipsade om såkallad plastcitron, kanske det finns pulvercitron som det finns pulvertomat, pulvervin och pulverägg mm.

Någon som vet?
Citronsyra och lite socker/sötningsmedel.
Eller detta:
"Citronlemonadpulver

I en kastrull blandas 30 gram citronsaft, 90 gram fint pudersocker och 120 gram vin väl tillsammans, varefter man sätter blandningen på svag värme för att avdunsta. Då blandningen torkat, pulveriseras den, och man tillsätter 30 gram pudersocker. Citronpulvret förvaras i lufttäta flaskor, så att det inte blir fuktigt"
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.