Grönt te - det nya liksom?

Det där om att inte optimera allt här i livet, kom från rätt läger...

Vem som helst kan ju drabbas av självinsikt så här i juletid ;)

Allvarligt talat är det ju inte första gången jag försöker peka på skillnaden mellan det märkbart lättare och det yttersta lätta.

Om man nu ska optimera är väl te ganska förkastligt eftersom det ju suger upp mer ur din mugg än det tillför. Ska man optimera en 3-grams hälla-i-vattnet-tillsats så bör väl för det första alla tre grammen användas och för det andra bestå av näringsämnen eller nåt annat "nyttigt" (som den där vätskeersättningen på R).

Men nu handlar det ju snarare om immateriel trivsel än om optimering...
 
Mycket möjligt att jag har blivit itutad massa strunt. Sånt har ju hänt förr. Men har alltid fått höra att det är osunt under längre perioder. Samt att man inte ska dricka dest. vatten, men det är en annan femma.

(Och jag tror inte örlogsfaryg samlar regnvatten, var skulle de ha plats för det liksom? Uppsamlingen alltså? Väldigt lite lämplig yta. Är man ute i flera månader med ett fartyg bunkrar man ju ordentligt och tar hjälp av bunkringsfartyg, eller? Var åker man som tar flera månader? Skit i det, det är inte så jäkla intressant egentligen.. Och varför har de dest vatten på rymdstationer? De syntetiserar väl inte vatten där uppe? Bränna väte i syrgas känns väl lite onödigt, snarare protolyserar de väl vatten för att få syre? Och gör de det förra kan de ju bara tillsätta mineraler. Men som sagt skit i det nu)

Åter till grönt te, den nya skitzitnitzen eller fånigt asiatiskt proggpåfund?

[Och ja, jag levde på bara snö (äta kan man göra hemma) endast iförd ett höftskynke gjort av en urgröpt sälkut samt bärandes en ramryggsäck utan axelremmar (det är misstänkt och suspekt med sånt) full med snö och ved.]

Jag personligen tror att man tillverkar färskvatten av havsvatten (det är ju en båt så det finns det gott av), det finns ju tom på välutrustade fritidsbåtar.

En sk watermaker :)

Ontopic: Jag har hört väldigt mycket konntiga argument att man dör om man dricker destilerat vatten "för att läraren sa det"... Jag själv var väldigt skeptisk och frågar om man dör om man har öppen mun och tittar upp när det regnar ;)

Handlar väl snarare om att just det inte är helt nyttigt med för rent vatten, man saknar mycket närsalter osv. Vissa bristsjukdommar har påvisats hos samer, och dom har ju druckit väldigt rent vatten hela livet. Kanske inte destilerat men inte så långt ifrån.
 
Senast ändrad:
Jag personligen tror att man tillverkar färskvatten av havsvatten (det är ju en båt så det finns det gott av), det finns ju tom på välutrustade fritidsbåtar.

En sk watermaker :)

Ontopic: Jag har hört väldigt mycket konntiga argument att man dör om man dricker destilerat vatten "för att läraren sa det"... Jag själv var väldigt skeptisk och frågar om man dör om man har öppen mun och tittar upp när det regnar ;)

Handlar väl snarare om att just det inte är helt nyttigt med för rent vatten, man saknar mycket närsalter osv. Vissa bristsjukdommar har påvisats hos samer, och dom har ju druckit väldigt rent vatten hela livet. Kanske inte destilerat men inte så långt ifrån.

Men igen, regnvatten är inte destvatten..
 
Ontopic: Jag har hört väldigt mycket konntiga argument att man dör om man dricker destilerat vatten "för att läraren sa det"...

Jag vet inte alls hur det ligger till, men man kunde ju tänka sig att problemet med att dricka destillerat vatten inte är att man inte får i sig mineraler etc, utan att de mineraler man redan har i kroppen späds ut genom osmos.
 
Jag vet inte alls hur det ligger till, men man kunde ju tänka sig att problemet med att dricka destillerat vatten inte är att man inte får i sig mineraler etc, utan att de mineraler man redan har i kroppen späds ut genom osmos.

Som sagt: om inte ens Livsmedelsverket (vars varningar får en hel befolkning att undvika normalt sett helt ofarliga livsmedel) säger att det är nåt problem lär det väl inte vara nåt problem?

Men om någon har en vetenskaplig studie som säger nåt annat är jag idel öra.
 
Jag ger mig den på att bensin är fullt av antioxidanter. Bly då, borde inte det t ex funka som antioxidant, dvs att det "offrar" sig i oxidationsprocessen, och sparar hyn, eller vad vi nu vill ha kvar orörd. På stan idag (Uppsala), såg jag att en skönhetssalong erbjöd "syrebehandling", dvs att man duschade O2 på huden. Det skulle "verka föryngrande på huden". Madonna gör det, så varför inte jag? Shit, är det nåt som åldrar huden och andra vävnader så är det just reaktioner m syre, dvs oxidationer...

Martin: Jag fånade mig bara. Som den optimerare jag själv är (ibland), så tar jag aldrig med té ut. Andra pratar om "Livsmedel med tomma kalorier". jag pratar om "livsmedel tomma på kalorier"... som té. Tacka vet jag nyponsoppa.

gro: klart jag inte dricker Resorb hela tiden, antar att man skulle kunna få njurproblem om man gjorde det :)
 
Helt ofarligt

Ni kan dricka hur mycket destillerat vatten, smält snö eller regnvatten som helst utan några problem.
Äter ni ni mat så får ni också i er alla mineraler som behövs.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...