Akut bränslefråga, åker imorgon!

Och när man går genom första skogen fastnar man i ett träd och får en reva i tältet. Kängan kan spricka första dagen. Brallorna spricker i grenen när man kliver över första stenen. Och glasögonen tappar man och spräcker i första vattenpausen. .

Om t.ex brallorna spricker i grenen saboteras inte annan utrustning. Det gör däremot fritt rinnande bensin i ryggsäcken.

Jag ska nog skaffa mig en asbestrustning för att vara på den säkra sidan. .

Lycka till

Och precis som man fyller över bensin från originalflaskan till kökets flaska så kan man fylla över bensin från PET-flaskan när det är dags. Men skulle det inte vara för gängen så skulle det nog funka med att trycksätta även en PET-flaska. En skakad läsk genererar ett rätt duktigt tryck.
Tar man med sig bunkringsbensin i en aluflaska gjord för ändamålet behöver man inte hälla någonting, bara att skruva i pumpen i nya flaskan

För övrigt, utan några vetenskapliga belägg, skulle jag ändå tro att plasten i en PET-flaska kan vara mer motståndskraftig mot yttre våld är en aluminiumflaska.
Knappast.

Raskesven
 
0,045 liter/person/dag låter riktigt sjukt lågt, tur att man köpt Omnifuel nu då ;) Fixar du frukost, lunch, middag OCH kaffe på det? Jag brukar räkna med 0,07 liter/person/dag och då kör jag varken kaffe eller frukost på köket :)

Ett bra sätt att spara bränsle på är att blöta maten någon timme innan, häll i lite vatten och låt dra, då har halva kokprocessen försvunnit. Detta behöver man bara göra om man vet att det går åt skogen i slutet av turen.

// Jocke
 
Tillbaka igen

Sådär, nu är jag tillbaka igen efter en lyckad tur i bla Bunnerfjällen. Vi tog med oss 6,5 dl bensin och det räckte. Vi hade faktiskt bränsle kvar när vi om hem. Jag skulle tro att vi kokade ca 4l vatten/dag, inte stormkokning men ändå. Jag är grymt nöjd! Vi hade bara reals field meal (från försvaret) med oss för ca 8 dygn. Kanon förpackningar... Sådana skulle jag alltid vilja ha när jag vandrar....
Bensinsnålt ska det va!! XGKII gillar jag skarpt.

Tack för alla tips och råd....

Mvh
Magnus
 

avslutad210712

Gäst
0,045 liter/person/dag låter riktigt sjukt lågt, tur att man köpt Omnifuel nu då ;) Fixar du frukost, lunch, middag OCH kaffe på det? Jag brukar räkna med 0,07 liter/person/dag och då kör jag varken kaffe eller frukost på köket :)

Ett bra sätt att spara bränsle på är att blöta maten någon timme innan, häll i lite vatten och låt dra, då har halva kokprocessen försvunnit. Detta behöver man bara göra om man vet att det går åt skogen i slutet av turen.

// Jocke

Japp jag fixar allt på det och jag kör till 95% med hemmatorkad mat respektive makaroner och pastasås. När jag kokar makaroner kokar jag upp dem och sen tar jag bort kastrullen från köket och låter det svälla av värmen som finns i det uppkokade vattnet. Har Primus vindskydd i form av en bit aluminiumfolie som man rullar ihop och det fungerar bra. Är noga med att aldrig koka i onödan dvs så fort det kokar så slår jag av köket eller ställer på nästa kastrull. När jag kokar kaffe-vatten (snabbkaffe) brukar jag bara slå på köket och sen kokar jag vattnet på bensinen i slangen dvs vänder flaskan i off-läge rätt snabbt för det är bara 3-4 dl vatten som skall kokas upp.

Första svängen vi gick med Omnifuel var vi ute 10 dagar inklusive resdagarna så låt säga att det var 9 fulla vandringsdagar och tog med mig tre flaskor bensin och hade inte tömt den första när vi kom hem och den var fylld med 9 dl när vi for.

Första vintersvängen var vi ute 8 dagar inklusive resdagarna och hade inte tömt 2 flaskor (2x0,9 liter) när vi kom hem.

Har inte kollat efter det men jag brukar räkna med 0,5 dl per person och dag
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.