Varför?

  • Trådstartare ljud.atervinning@swipnet.se (Per A)
  • Start datum

ljud.atervinning@swipnet.se (Per A)

Gäst
Kan någon svar på varför alla bensin/flerbränslekök utom Optimus' har sin reglering av lågan vid behållaren? Det är ju helkass. Det tar ju en kvart (lätt överdrivet) innan förändringen märks vid brännaren. Detta ger att dessa kök ej går så bra att laga mat på. De duger tyvärr endast till att koka vatten på, och det är ju de alla tester riktar in sig på, tyvärr.


En del av svaret kan väl vara det att det är väldigt många som inte vet hur gott riktig(!) mat smakar på fjället, då de häver i sig illasmakande frystorkad mat samt diverse fruktsoppor och varma koppen. Då efterfrågas ju bara "uppkokning av vatten".


Prova att äta frystorkat hemma så upptäcker ni hur det smakar!


MVH Per A
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hemma

Hej,


- Varför alla bensin/flerbränslekök utom Optimus' har sin reglering av lågan vid behållaren?
Det är ju helkass men är en enklare lösning eftersom brännaren innehåller färre delar.


- Det tar ju en kvart (lätt överdrivet) innan förändringen märks vid brännaren. Detta ger att dessa kök ej går så bra att laga mat på.
Det går inte fortare att reglera värmen på spisen hemma om du inte har en gas spis. Problemet är snarast att det är svårare att få köken at brinna stadigt med låg effekt.


- De duger tyvärr endast till att koka vatten på, och det är ju de alla tester riktar in sig på, tyvärr.
Utamagasinet har publicerat ett test av utekök där de två testarna var två kockar. Utgångspunkten var matlagning i det fria.


Min fråga är då: Varför köper du frystorkat när det finns billiga alternativ. Jag använder sällan frystorkat.


MVH Magnus
 

ljud.atervinning@swipnet.se (Per A)

Gäst
Aldrig frystorkat!

Oj! Jag var kanske lite otydlig. Jag äter minsann aldrig frystorkat vare sig på fjället eller hemma! Däremot tycker jag att (hem-)torkad köttfärs är väldigt gott! Lätt att torka, och lätt att laga.


Om nu ett kök med reglering vid brännaren är dyrare att tillverka, varför är då Optimus-köken så (relativt) billiga? De är oftast billigare än jämförbar modell från andra tillverkare. Med andra ord måste Optimus-köken vara outstanding?!?!


/ Per A
 

johan-ru@algonet.se (J.R)

Gäst
Inte bara Optimus...

...har regleringen vid brännaren. Det finns ett utmärkt alternativ, KAP-arktic som tillverkas av Gunnar Finn i Kiruna.


Men visst, hattbrännaren är en mycket bra och beprövad konstruktion.


Dock går det att reglera lågan bra på ett Primus MultiFuelsystem-kök, det vet jag av egen (begränsad) erfarenhet av den modellen.


/J.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Om optimus

Hej, enligt försäljare på topp 15 (säljer bla Optimus och MSR kök (sålt ca 500st))
så är det så att det är dålig kvalitet på Optimus jämfört med
tex MSR kök (tex Whisperlite 600). De hade fått in många
optimus kök som havererat i fält (pumpen slutat fungera).
Detta kan vara barnsjukdomar kanske, Optimus har ju inte tillverkat kök (av den här typen) så många år.

/dan
 

ljud.atervinning@swipnet.se (Per A)

Gäst
Nybörjare?

Jag vet inte om jag tidigare har specificerat modell. Själv har jag ett Optimus Hunter 8, vilket är ca 30 år gammalt. Köket har aldrig krånglat! Byte av packning samt säkerhetsventil gjorde köket som nytt. Optimus kan knappast betraktas som nybörjare på bensinkök med andra ord! Kan du precicera dig lite angående modell. Menar du kanske explorer 11 eller?


/Per A
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...