Primus Multi Fuel System 3288

Jag undrar om det är någon som har provat Primus nya multifuelkök som kan köras på gasol, bensin, fotogen mm
 

Ubbe

Gäst
Primus MFS hårdtestat i USA

Köket har fått utmärkelsen "editors choice 1998" i den amerikanska tidningen Backpacker Magazine. Mer om detta lär gå att läsa i aprilnumret av tidningen.


Kort info finns på sidan:


www.backpacker.com/backpackermag/editors_choice.shtml
 

katlet@algonet.se ()

Gäst
Untitled

Jag har testad MFS ett tag nu, både under hårdare förhållande där jag användt fotogen (Statoil blå) och under enklare förhållande där jag användt gas.
Min erfarenhet är att det fungerar väldigt bra med fotogen- enkelt att förvärma och reglera.
Med gas är det enkelt, ingen förvärmmning och enkelt att sköta. Men en detalj är att effekten nedgår efter ett tag (ca 4-5 min) jag tror att det beror på att gasbehållaren blir kall (av att gasutvidgningen) och förvärmningen blir sämre. Jag har mäjlat till Primus och frågat varför men inte fått något svar.
Jag har löst det att alltid ha två gasbehålare med mig och växla imellan.


Slutomdömmet är dock mycket gott- jag har tidigare haft både Optimus explorer och MSR. Dessa två var jag inte nöjd med.
 

ubbbe@mail.com (Ubbe)

Gäst
Ökad effekt på gasolkök

Vid uttag av gasol från behållare, sjunker mycket riktigt temperaturen och därmed också trycket. Ju mindre gasol i flaskan detso snabbare är detta förlopp. Problemet löses enkelt genom att värma behållaren. Prova att ställa flaskan i någon cm ljummet vatten så ska du få se att köket får annan sprutt!
 

gunnaro@mail.bip.net (Gunnar Österlund)

Gäst
Kommentar till "Ökad effekt på gasolkökt"

Varifrån kommer et ljumma vattnet? Värmt av det frusna gasolköket?
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Värm din gasol...

Jag använder mig nästan uteslutande av diverse plagg, ofast yllemössan. Det fungerar bra... fast den blir ju lite skitig...ha ha


/Jonas Ryding.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.