Karta på havskajaken

Vid vacker väder paddling kan det ligga löst på kapellet fast som alltid förankrat framåt.

Oftast ligger fodralet under gummikorden på fördäck och måste plockas fram för att detaljgranskas.

Det blir ju alltid en kompromiss, nån gång när jag velat ha särskild kontroll så har jag spänt fodralet över kapellet mellan linorna på fördäck och en slinga bakom ryggen som kopplas ihop med krok och gummiband som brister om jag skulle lämna sittbrunnen oplanerat.
Om man måste dra kapellet för att komma ur måste man ju ha koll på detta dock, men mitt touringkapell släpper om jag välter.
 
Jag knäpper fast ena änden av kartfodralet i den närmsta corden på fördäcket, och sen ligger det ner över kapellet o med andra ändan in under den säkerhetsrem som går tvärs över. Då har jag det nära nog för att se ordentligt, men fodralet sitter inte fast i själva kapellet.

/ Ulf
 
Jag knäpper fast ena änden av kartfodralet i den närmsta corden på fördäcket, och sen ligger det ner över kapellet o med andra ändan in under den säkerhetsrem som går tvärs över.

Har en liknande lösning. Hjälpte i tiden ett företag med utveckling av kapell. Då la v fyrai öglor på kapellet som man antingen kunde fästa kartan i eller använda gummicord och spänna fast Saker på kapellet på kinkande sätt som man använder cord på däck. Företaget finns inte kvar då de hellre la ner verksamheten än att flytta produktionen till långtbortistan där barn jobbar för en spottstyver.
 
Jag har slutat med kartfodral, istället kör jag med tyvek-kartor eller laminerade kartor direkt under gummikorden. Helst har jag kapell med fäste för kartan, men om kapellet inte har det, så använder jag gummikord som jag kan dra fram eller tillbaka längs linan längs däcket - så att kartan kan hamna på kapellet. Förutsättning att jag bedömer plurrningsrisken som minimal.
 
jag har gjort egna öglor på kapellet. trädde in 4 smala buntbant mellan sömmarna, runt gummilinan och knipsade av. sen lite gummicord bara.
 
Reeds kapell kan beställas med öglor utmed kanten som är utmärkta att fästa kartfodral i. https://www.chillcheater.com/decks/aquatherm-spray-deck-fixed-waist.

Ortliebs kartfodral använder jag.

På bilden ser ni en genomföring för pump. Den genomföringen kan man också använda som luftning.

Thure
Mitt Ortlieb kartfodral är bland det sämsta jag köpt som är av ett högprisfabrikat. Vitsen med ett vattentätt och ”genomskinligt” kartfodral är att man ska kunna läsa kartan genom den ”genomskinliga” plasten, men det går inte i mitt kartfodral från Ortlieb, för plasten är alldeles för ”grynig”. Så jag har använt mitt Ortlieb 1 kanske 2 gånger. Kartfodralet har legat undanstoppat sedan 2 veckor efter det jag köpte det. Oanvändbart som kartfodral.

Per
 

Bilagor

  • ortlieb beskuren.jpg
    ortlieb beskuren.jpg
    228.3 KB · Visningar: 512
Verkar skilja mellan olika årgångar. Jag och min fru har haft en handfull. De äldsta har gulnat och blivit aningen opaka men funkar. Slitagetåligheten utmärkt.

Yngre exemplar fortfarande bra.

Thure
 
Mitt Ortlieb kartfodral är bland det sämsta jag köpt som är av ett högprisfabrikat. Vitsen med ett vattentätt och ”genomskinligt” kartfodral är att man ska kunna läsa kartan genom den ”genomskinliga” plasten, men det går inte i mitt kartfodral från Ortlieb, för plasten är alldeles för ”grynig”. Så jag har använt mitt Ortlieb 1 kanske 2 gånger. Kartfodralet har legat undanstoppat sedan 2 veckor efter det jag köpte det. Oanvändbart som kartfodral.

Per

Måste vara ett tillverkningsfel. Oavsett så är det läge att reklamera det och om du inte kan få ett nytt, returnera det då det inte uppfyller de krav man bör kunna ställa på produkten.
 
Reeds kapell kan beställas med öglor utmed kanten som är utmärkta att fästa kartfodral i. https://www.chillcheater.com/decks/aquatherm-spray-deck-fixed-waist.

Ortliebs kartfodral använder jag.

På bilden ser ni en genomföring för pump. Den genomföringen kan man också använda som luftning.

Thure

Reeds kapell kan jag rekommendera alla dagar i veckan. Beställde med öglor och har haft nytta av dem under flera års tid nu. Använder dock som oftast både karta och gps. Inte för att jag måste, utan för att jag tycker det är kul. ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
jmlove KARTA PÅ NÄTET: urgent! Paddling allmänt 1
Livetiskuggan Android karta över Åland offline Paddling allmänt 7
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
janneb80 Sjökort/Karta Paddling allmänt 3
dunderbjorn Sjökort eller karta? Paddling allmänt 5
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
louisa Interaktiv karta över HBB Paddling allmänt 2
anteåhej Karta utanpå kapellet? Paddling allmänt 4
michaelolsson Karta och kompass? Paddling allmänt 7
emyrin Karta Paddling allmänt 7
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
i4lean Karta för paddling längs bohuskusten? Paddling allmänt 2
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...