Elektronisk kompass - hur fungerar den?

Jag har nyligen fått en kikare med kompass i present. Bra kikare som visar riktningen. Kompassen drivs med batteri. Men hur fungerar den (enkelt)?

Vad jag kan se verkar den också att kompensera för missvisningen vilket är extra intressant. Hur?

Jag har Googlat men det är lite för många komplicerade svar.
 
Prova gärna din nya kompass i en hamn med stora fartyg, eller över känd malmkropp. För precis som traditionella kompasser så känner den av lokala magnetfält.
Glöm inte reservbatteriet.

go tur
 
Jag har nyligen fått en kikare med kompass i present. Bra kikare som visar riktningen. Kompassen drivs med batteri. Men hur fungerar den (enkelt)?

Vad jag kan se verkar den också att kompensera för missvisningen vilket är extra intressant. Hur?

Jag har Googlat men det är lite för många komplicerade svar.

Hm. Undrar om det där med missvisning.... iofs om den har i byggd GPS så den vet var på klotet den är så skulle den kunna det, men tvivlar
 
Hm. Undrar om det där med missvisning.... iofs om den har i byggd GPS så den vet var på klotet den är så skulle den kunna det, men tvivlar

Den skulle behöva en deklinationstabell inlagd då missvisningen skiljer rätt mycket inom även ganska små områden.
Deviation beroende på magnetiska föremål i närheten lär den inte klara att kompensera för.
 
Håller med de ovan som tvivlar för jag har aldrig hört talas om en elektronisk kompass i kikare, är Du säker på att det inte bara är belysningen som batteriet driver så brukar det nämligen vara?

Ska bli intressant att få veta mera om denna kikare gärna fabrikat och modell så blir det enklare men som sagt att den ska kunna kompensera för både missvisning och deviation låter osannolikt, men rätta mig gärna om jag har fel.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.