Portabel tvättmaskin! :-D

The Scrubba!
https://www.coolstuff.se/The-Scrubba-Barbar-Tvattmaskin
Obs! Finns billigare på andra ställen om ni blir sugna.

Trillade på det där av en slump (försökte googla hur det är med möjlighet att tvätta på campingplatser om man inte bor där). Först tänkte jag så klart vilken humbug - men efter att ha kollat runt lite, bl.a. på tuben, så verkar det som om prylen funkar.

Sen kan man ju undra om det kanske går lika bra med en vanlig drybag utan tvättbräda. Ja, det är det där med att få ut luften förstås.

Nån som provat? Mitt ironiska flin har faktist övergått till en lätt lysten blick.
 
Just det, den väger 180 g. Men eftersom den kan dubblera som draybag när man inte tvättar i den kan man ju nästan räkna det som 0 g ifall man ändå använder sådana.
 
Coolt. Men handtvätta är inte heller så svårt. Jag upplever att det jobbigaste oftast är att få tvätten torr. Portabla centrifuger är nog svåra att åstadkomma.
 
Tyckte nog att det verkar vara en bra grej. kanske inte för det renodlade friluftslivet, där kan man leva med halvrisiga handtvättar. Men längre roadtrips, campingliv eller enkelt boende?

Å andra sidan....en drybag med t ex en risgt uppblåst boll med piggar borde göra jobbet.
TPR-SPIKE-BALL-8CM_7064.jpg
 
Jag upplever att det jobbigaste oftast är att få tvätten torr. Portabla centrifuger är nog svåra att åstadkomma.

De har ett knep för att få tvätten fortare torr också. De lägger ut den på en större microfiberduk, gör en korv av det hela och vrider ur den. Mycket av det som inte droppar ut sugs tydligen upp av duken. Som en slags lättcentrifugering. Sett det tipset förut, vid vanlig handtvätt. Å andra sidan får man ju då en grej till som ska torka.

Är det soligt och varmt går det nog bra att tvätta på kvällen och hänga över natten. Men är det regnigt så är man väl rökt.

Tyckte nog att det verkar vara en bra grej. kanske inte för det renodlade friluftslivet, där kan man leva med halvrisiga handtvättar. Men längre roadtrips, campingliv eller enkelt boende?

Ja, det var så jag tänkte. Hoppas ju kunna ge mig ut på lite längre cykelturer så småningom och då blir det inte bara natur utan också kultur eller hur man ska uttrycka det. Lite jobbigt att röra sig bland vanliga människor och stinka.

Å andra sidan....en drybag med t ex en risgt uppblåst boll med piggar borde göra jobbet.

Finns klipp på det också på tuben. De som gjort dem var väl själva nöjda, men det såg betydligt bökigare ut och fick känslan av att det inte blev så vidare rent. En tjej öppnade påsen säkert tre gånger för att rätta till kläderna och försöka få ut lite av luften.

Hittade t.o.m. en (postiv) recension av en kille som bodde trångt i New York och tyckte det var bökigt och dyrt att använda tvättomaten. :-D
 
Regnskyddet till ryggsäcken går utmärkt att tvätta i = det är vattentätt även inifrån och ut.

Lägg i tvätten, fyll på vatten och tvättmedel, knyt ihop med en tältlika, skaka omkring det hela lite, låt ligga en stund, skaka en stund - klart.

Vrid ur, häng upp för tork.

Thomas
 
Grejen är väl att detta verkar snabbare och lite mindre ansträngande än vanlig handtvätt. Också effektivare, om man får tro recensenterna.

Och resor i bebyggda områden behöver inte innebära hotell eller campingplatser. Det går fint att fricampa även utanför fjällen. Det kan hända att man vill kombinera detta med kulturturistande. Det kan vara skönt att inte stinka när man blandar sig med "vanliga" människor.
 
Jag kanske provar åt oss. Vi ska byta stammar i huset där jag bor. Troligtvis ska vi bo kvar och får provisoriskt vatten och avlopp ute i trappen. Blir det så skulle det nog vara skönt att kunna tvätta upp underkläder och en tröja utan alltför mycket plaskande.
 
Coolt. Men handtvätta är inte heller så svårt. Jag upplever att det jobbigaste oftast är att få tvätten torr. Portabla centrifuger är nog svåra att åstadkomma.

Näää... ta en packpåse, en sådan där i glest tyg, eller varför inte en mesh-påse. Vrid ur tvätten, lägg den i påsen. Snurra påsen runt ett tag men var beredd på att det kan stänka. Voilá - en portabel centrifug ;) (fast torktumlingstorrt blir det ju inte, bara centrifugerat...)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.