förvaring - bugout roll - finns de i sverige?

Javisst, packa i påsar och lägga dem i en hög i en väska... Men det har man ju gjort länge... Och man tappar ordningen.

Ja det är som en stor necessär.

Hade gärna köpt en sådan... Men jag kanske kan bygga...
 
Googlar man på det så verkar det vara nåt som preppers hittat på.

Från min synvinkel verkar det ha flera nackdelar:

1. Vikten. Det lär ju vara skittung i förhållande till en ryggsäck med tunna packpåsar (hittade inte ens nån viktuppgift på den där sidan)

2. Om man ska ta ut nåt ur den måste man rulla ut hela skiten?

3. Plastfönster = det håller inne fukt (det är ju nackdelen med alla typer av vattentäta förpackningar, man får ofta problem med kondens)

4. Vad är facken anpassade för för grejer? Min erfarenhet är att småfack sådär alldeles för ofta antingen är för små (så man inte får ner grejerna) eller för stora (så man får en massa döutrymme).

5. När man rullar ihop en sån där grej så kommer prylarna inte att packas optimalt, det blir en massa döutrymme så den kommer att ta mycket större plats än om man har packat grejerna i packpåsar i en ryggsäck.
 
Tanken verkar vara akutset för olyckshändelser. Typ vettigt för en scoutgrupp på läger eller lkte äventyrlig hajk.

Vad skulle användningsområdet vara för dig?

Thure
 
jag tänker mig den som perfekt vid hammock-camping.
hänga upp en stor del av sina "prylar" och ha lätt tillgång till dem.
visst kan jag förstå nermander´s kommentarer....

tänker mig inte att komma åt saker i den förrän man slår läger.
tror inte den blir speciellt mycket tyngre och jag är inte i något situation där strävar efter en lättare packning.
 
Ja som lägergarderob (eller vad man ska säga) så kan den väl ha en funktion, men med tanke på mängden tyg som det är i den måste den ju väga nästan dubbelt så mycket som en ryggsäck med motsvarande packvolym?

Och ska du bära den i en ryggsäck (eller hur tänker du bära den?) så det blir ju overkill.
 
Hängande förvaring är skönt. Jag använder min egen ryggsäck så när jag kan. Hänger upp den med paracord runt valfri trädstam, så att det är lätt att plocka ur den, och vissa saker som morgontoalett kan utföras stående intill säcken.

Håller med tidigare inlägg om att bug out roll ser ut som mycket vikt för funktionen. Många prepperprylar är lite mer fordonsorienterade?

MEN om du är ok med vikten och tycker att hängande förvaring är prioriterat, kanske en så kallad prylficka är något att utgå ifrån och modda?
Finns i massor av varianter för olika ändamål.

http://www.husvagn-svensson.se/shop_1/prylficka/1254-prylficka-12-fickor.html
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...