Norskt Hercules militärflyg försvunnit i Kebnekaise-området

Om man medvetet flög lågt p g a övningen, så hade man rimligen valt en annan väg än mitt över Sveriges högsta fjäll. Jag ska inte säga nåt om höjden, men jag tror ju inte att det var en slump att man skulle passera precis mitt över Kebnekaise.
 
Enligt STF kan det påverka turismen så sent som i sommar. Som det är nu så ligger vrakdelar under 5-6 meter snö på vissa ställen då den begravts i lavin
 
Om man medvetet flög lågt p g a övningen, så hade man rimligen valt en annan väg än mitt över Sveriges högsta fjäll. Jag ska inte säga nåt om höjden, men jag tror ju inte att det var en slump att man skulle passera precis mitt över Kebnekaise.

Det kan väl inte uteslutas att det var en felnavigering. En rak kurs mellan Evenes och Kiruna går längre norrut över lägre fjäll.
 
Det kan väl inte uteslutas att det var en felnavigering. En rak kurs mellan Evenes och Kiruna går längre norrut över lägre fjäll.
Felnavigering kan nog uteslutas. De var garanterar meningen att passera på "lägsta" höjd mitt mellan nord och sydtoppen. Testa och gör samma överflygning med Google earth så upptäcker du att det är riktigt mäktigt. Utredningen lär visa på om det var ett tekniskt fel på planet eller om de med flit flög för lågt. (Har hänt förr http://www.youtube.com/watch?v=NzLboh1FC8Y)

Tror att det blåste från norr så de kan ha varit kraftige nedåtvindar som pressat ner planet så att det inte klarade krönet.
 
Kommer denna mycket tragiska olycka att påverka oss som ska besöka kebnekaise i sommar? Juli, augusti.

Tänker att det kanske inte är lämpligt att dricka smältvattnet från Rabots glaciär om det ev. har försvunnit en större mängd flygfotogen ned i glaciären.

Det kan väl inte uteslutas att det var en felnavigering. En rak kurs mellan Evenes och Kiruna går längre norrut över lägre fjäll.

Med tanke på start- & landningsbanornas orientering tycker jag inte att en flygrutt över Kebnekaise verkar orimlig.
 
Tror att det blåste från norr så de kan ha varit kraftige nedåtvindar som pressat ner planet så att det inte klarade krönet.

Tror nog att det var sydvästvindar i området, titta på sondering från Bodö från torsdag middag.

Däremot bör sydvästvindar med +50KT kunna generera hyfsade nedsvep/rotorer på läsidan av Kuopertjåkka.

Vad det sen gäller den troliga haveriorsaken så kan man ju spekulera en hel del, men utan tillgång till CVR/FDR blir det väl mest spekulationer. Förhoppningsvis återfinns dom så att SHK tillsammans med norrmännen kan dra någorlunda säkra slutsatser om händelseförloppet.

/Jesper
 
Tänker att det kanske inte är lämpligt att dricka smältvattnet från Rabots glaciär om det ev. har försvunnit en större mängd flygfotogen ned i glaciären.

Med tanke på start- & landningsbanornas orientering tycker jag inte att en flygrutt över Kebnekaise verkar orimlig.

Jag har inte nån vana av att dricka flygfotogen, men generellt så känner du smaken av petroleumprodukter i vatten långt under hälsovådliga nivåer.
 
Uppenbarligen var de definitivt med i övningen och försökte undvika markradar och jaktflyg, det var väl kanske inte bästa vädret, platsen eller tillfället att flyga så lågt som möjligt

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8039601

Eller inte?

"– Vi har inga uppgifter som tyder på att man gjort en taktisk lågflygning, utan tvärtom, säger Agne Widholm, SHK:s utredningsledare, till TT."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sokande-efter-kroppar-fortsatter

Bärgningsarbetet kan gissningsvis ta väldigt lång tid. När Superpuma-helikoptern havererade på Keb i augusti 2000 så var bärgningsarbetet inte avslutat förrän i juli 2001.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...