Fastfind 210, PLB med GPS

Jag har förgäves sökt här på forumen efter någon tråd eller annan uppgift om Fastfind 210, en PLB (Personal Locator Beacon) med inbyggd GPS som kostar ungefär 3000 kr i Sverige (ingen årlig avgift):
http://www.fastfindplb.com/en/what_is_fast_find/fast_find_210.php

Batteriet ska hålla i 5 år och bytes av serviceagent. Det ser jag som en nackdel, men det kanske är säkrare än att man själv ska göra det.

För mig, som ensamvandrar och skidar mycket i skog och fjäll, låter det som bra produkt, eftersom GSM-nätet inte är att lita på där jag rör mig. Men jag skulle uppskatta era åsikter och synpunkter, dels om PLB i allmänhet, dels om denna produkt i synnerhet, innan jag bestämmer mig.
 
Gör de ett funktionstest vid batteribytet så är det värt det.

Jag har en kannad, den är lite dyrare men batteribytet går bara på 450 kr.
 
Tack för svar så här långt. Jag är nog fortfarande intresserad av att köpa en.

Gör de ett funktionstest vid batteribytet så är det värt det.

Jag har en kannad, den är lite dyrare men batteribytet går bara på 450 kr.

"Kannad"? Jag är inte insatt i terminologin.
450 kr är i och för sig inte en obetydlig kostnad.
 
jag har en äldre variant av fastfind som är med när jag seglar eller är i fjällen
men jag har aldrig testat den vilket ju är tur men det är ju svårt att veta om den funkar när det gäller
men jag skulle själv aldrig ge mig ut utan den
alternativet skulle ju vara en sattelittelefon men då blir kostnaden betydligt mer
spot anser jag inte att man kan förlita sig på i nöd men är ju bättre än inget och sen har den ju andra funktioner men om man använder den under några år så blir den dyrare än en plb
och nu kommer ju spot connect som man kan skicka sms med vilket kan vara intressant
 
Enligt bruksanvisningen för Fastfind 210 kan man visserligen testa batteriet själv, men varje test tär lite på batterierna, så man bör vara sparsam med sådana (högst 12 ggr per år). Man får kanske helt enkelt lita på att enheten är fabrikstestad och att batteriet håller den angivna livslängden. Man kan också testa GPS-funktionen, men det får man inte göra mer än 10 gånger under batteriets femåriga livslängd, så där gäller det att lita på hårdvaran.

En lite tveksam sak är att Fastfind bara garanteras fungera ner till -20 grader. Till och med Spot går ner till -25. Men man får väl hålla den varm med kroppen i stark kyla.
 
Enligt bruksanvisningen för Fastfind 210 kan man visserligen testa batteriet själv, men varje test tär lite på batterierna, så man bör vara sparsam med sådana (högst 12 ggr per år). Man får kanske helt enkelt lita på att enheten är fabrikstestad och att batteriet håller den angivna livslängden. Man kan också testa GPS-funktionen, men det får man inte göra mer än 10 gånger under batteriets femåriga livslängd, så där gäller det att lita på hårdvaran.

En lite tveksam sak är att Fastfind bara garanteras fungera ner till -20 grader. Till och med Spot går ner till -25. Men man får väl hålla den varm med kroppen i stark kyla.

Har själv en fast find, om jag minns rätt finns den med två typer av batterier, klass 2 ned till -20 och klass1 ned till -30?
Och nog lär -20 sändaren funka i kallare miljö också, de är väl att batteriet ska hålla 24h nödsändning som inte kan garanteras...
 
Har en 210 och kan inte säga speciellt mycket om den... har aldrig använt den och hoppas slippa det. Vägde mellan att köpa en SPOT, men den årliga avgiften avskräckte.

Faran med att en massa människor ränner omkring med nödsändare är ungefär som historen om pojken som ropade varg, fjällräddningen kanske tröttnar på att hämta folk som fått skavsår efter kungsleden.

/Ulf
 
Spot faller ifrån för min del eftersom den verkar vilja ha en smart mobil kopplad till sig om man vill använda den till fullo (kanske dock inte berör larmfunktionen).; ute i vildmarken vill jag inte behöva bekymra mig om batterikapaciteten hos mobilen, jag nöjer mig med en enkel mobil för att i första hand kunna ringa 112. Och årsavgiften avskräcker.

Vad gäller risken för "bekvämlighetslarm" med en PLB tror jag inte den är så stor eftersom det finns en del spärrar (både psykologiska och mekaniska) som måste övervinnas för att larma. Och det dröjer nog länge innan fjällräddningen slutar rycka ut över huvud taget, även om det förstås kan påverka motivationen hos personalen negativt om det blir många bekvämlighetslarm av det slaget.

Valet mellan Kannad och Fastfind verkar vara hugget som stucket, eftersom även en närmare titt på specifikationerna tyder på att det är samma grejer med olika namn.

För övrigt kan man kanske likna PLB vid en försäkring: man betalar för att försäkra sig om hjälp i nöden men man vet inte om den gäller när det verkligen gäller. Men om man är utsatt för risk är det dumt att vara utan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.