Två vilse i fjällen - hämtas i helikopter

I artikeln står det att de aktuella personerna var väl utrustade. Tillåter mig tveka på den punkten. Enligt mig så ska man ha en aktuell karta med sig + kunskap att läsa den.
Kunskap är en viktig del i "rustningen".
 
I artikeln står det att de aktuella personerna var väl utrustade. ...

Nog är det väl lite underligt med dessa nödräddningar av en/flera personer i våra fjäll.
Oftast egentligen nästan alltid så står det att det är fjällvant folk och/eller välutrustat folk.

Vad spelar utrustning för roll om du inte klarar av att navigera dig rätt ...

Kunskap slår utrustning.
 
Lyckades de gå vilse bortom allt hopp i ett område där de har mobiltäckning? Eller har alla utom jag satelittelefon med sig nuförtiden?
 
Men hur svårt är det att gå tillbaks samma väg, om du nu var välutrustade.

Som flera andra påpekat, det viktigaste att packa ner är KUNSKAP. Många tror att det räcker med prylar.
 
Googlade Pulsujärvi, snacka om in the middle of nowhere.

Visst, men särskilt svårt att orientera sig där är det inte. Det rinner flera jokkar som kan följas och lappväsendet har t o m en väg i närheten...

Nu vet man ju inte riktigt vad som faktiskt har hänt...kan ju vara någon som är sjuk/skadad...

//J
 
Pulsujärvi är mitt inne i Esranges raketskjutfält, det går bilväg till renskiljningshagen där. Perfekt utgångspunkt om man ska fiska i Råstoätnos nedre delar eller Lainioälven. Väldigt lättgången terräng särskilt om man följer det breda fyrhjulingsspåret som går till korsningen där Råstoätno flyter in i Lainioälven.

Enda problemet med orientering där kan väl vara att det är få direkta igenkänningstecken eftersom det är väldigt ont om distinkta fjälltoppar. Däremot är det ju gott om bäckar, älvar och mindre sjöar så det borde inte vara några problem med att orientera sig. Förutsatt att man har karta, kan läsa kartan och har den sikt som krävs för att kunna se hur omgivningarna ser ut.

Det är inte lika lättorienterat som i "normal" fjällterräng där man kan följa dalgångar och ser distinkta toppar. Skulle hellre vilja jämföra det med skogsterräng, fast lite tvärtom. I skogsterräng kan det ju vara svårorienterat för att man inte ser några kännetcken i terrängen pga att skogen är i vägen, i det där området finns det inga direkta kännetecken att se........
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...