Var går man en L-ABCDE-kurs

Kikade litte på Friluftsfrämjandets Fjällkurs 2010 och de räver en L-ABCDE-utbildning som förkunskapskrav men skriver ingenstans hur/var man anmäler sig till en sådan. Ringde till Friluftsfrämjandet som hänvisade till Röda Korset som här uppe inte håller annat än L-ABC. Är det Räddningstjänsten man vänder sig till? Kommer behöva gå som privatperson.
 
Puls verkar bara ha HLR-kurser.

Glömde skriva att jag helst slipper fara hela landet runt för en kurs, bor i Boden så helst kurs i Norrbotten. Svårt att se om Crossing Latitudes kurs matchar en L-ABCDE som är förkunskapskravet men jag får väl fråga dem.
 
Puls verkar bara ha HLR-kurser.

Glömde skriva att jag helst slipper fara hela landet runt för en kurs, bor i Boden så helst kurs i Norrbotten. Svårt att se om Crossing Latitudes kurs matchar en L-ABCDE som är förkunskapskravet men jag får väl fråga dem.

hör med röda korset, gratis mycket där.
 
Begreppsförvirring

L-ABCDE är minnesregeln i ett koncept för omhändertagande, bedömning och prioritering av skadade i prehospitala situationer som kallas PHTLS. Det finns även ett motsvarande koncept för personer som redan är under sjukhusvård.
Om någon ger eller kräver en LABCDE-kurs så har de nog missförstått konceptet.

PHTLS är det sätt som ambulans, akutsjukvård och räddningstjänst jobbar efter vid olyckor. Det är ett mycket omfattande arbetssätt som innefattar arbetssätt för i princip alla tänkbara trauma och en hel del medicinska tillstånd.
Minnesregeln LABCDE är förvisso utmärkt även om man inte arbetar med omhändertagande av skadade, utan bara kan komma i kontakt med det exempelvis i friluftsliv.

LABC är ett äldre koncept som inte används inom ambulanssjukvården, men som för "civila" tillämpningar innehåller allt väsentligt. Fråga röda korset så kan de säkert förklara skillnaden.

För den som vill läsa mer om omhändertagande av skadade, läs den utmärkta boken Prehospitalt akut medicinskt omhändertagande från räddningsverket.
http://www2.msb.se/Shopping/pdf/18959.pdf
 
Cursnet är räddningsverkets interna kursmaterial som kan användas av exempelvis räddningstjänster för internutbildning. Saker där bör inte tas ur sitt sammanhang. När en brandman lär sig medicinskt omhändertagande gör han det för att kunna sammarbeta med ambulansen.

Eftersom det verkar så hopplöst att hitta en LABCDE kurs så varför inte fråga friluftsfrämjandet vilka första hjälpen kurser de tycker uppfyller deras krav? Eller fråga de som ger kurser om de vet vad LABCDE är och du kommer se att de flesta förstahjälpenkurser förmodligen lärs ut enligt den minnesregeln idag, även om de inte alltid kallas LABCDE-kurs.
 
Har inte RK två kurser? En del 1 och en del 2? Gick nån där det låg skadade lite överallt och så där.

Jag ringde FF och de hänvisade till RK som i sin tur säger nej vi har inga kurser i Norrbotten som uppfyller hela (dvs saknar DE). Jag har skickat ett mail till FF och bett dem specificera lite mer vad det är de kräver när RK nu svarar mig att de inte kan uppfylla kraven.

Man kan ju tycka att om de ställer vissa specifika krav att de även kan tala om hur man når de kraven.
 
Som sagt så utelämnar inte en LABC-kurs "DE", utan det är två lite olika tänk där bokstäverna inte riktigt står för samma sak.

LABCDE ska utläsas
Scene safety (livsfarligt läge)
Airway and cervikal spine control (fri luftväg och manuell fixering av halsryggen)
Breathing (andning)
Cirkulation and bleeding (cirkulation och blödning)
Disability (medvetandegrad, rörelseförmåga och känsel)
Expose and protect from the environment (exponera och skydda mot omgivningen).


I det gamla LABC-konceptet var det så här:
Livsfarligt läge
Andning
Blödning
Chock

Där andning självklart även innefattade fri luftväg. Chock var nog det mest missförstådda begreppet som fick fok att tänka på virriga personer som sprang omkring, men som givetvis ska utläsas cikulationschock. Varför det inte låg ihop med blödning är en bra fråga då blödning är ett sätt att få en cirkulationschock.

Återstår då D och E, men vad innebär det egentligen? Jo, D, disability handlar om att undersöka personens medvetandegrad, och om den är vid medvetande, undersöka rörlighet och känsel. De senare är viktiga för att bedömma skador på nacke och rygg, men för en medvetslös person finns inte mycket att göra mer än att se till att luftvägen hålls fortsatt fri. Gamla ABC-kurser brukade ju sluta med att man la personen i framstupa sidoläge om de var medvetslösa, men andades, så på så vis fanns ju D med där också. E slutligen handlar om att undersöka personen för att hitta andra skador som benbrott, mindre blödningar etc samt att skydda personen mot främst avkylning. Inte så krångligt att det borde kräva en egen kurs.

Personligen tycker jag att LABCDE är betydligt bättre som minnesregel eftersom den prioriterar på ett bättre sätt även om man inte arbetar inom sjukvården, och jag förstår egentligen inte varför man utbildar enligt LABC i en förstahjälpenkurs idag. Möjligen gillar man inte de något besvärliga engelska orden. En annan orsak kan vara att om man ska lära ut "LABCDE" enligt det sätt som det görs i räddningstjänst och ambulanssjukvård så är också fixering av rygg och nacke väldigt viktigt, men som privatperson har man inte den utrustning som behövs för att göra det på ett bra sätt. Men det hindrar ju inte att man lär ut det som är rimligt att klara med sina bara händer.

Rena HLR-kurser faller utanför detta ämne . Där är ju det enda fokuset hjärt-lung-räddning.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.