isdubbar

De flesta dubbar gör

jobbet om den som har dom är tränad. Men isdubbar är inte tillräckligt. Man behöver sällskap, flythjälp, räddningslina, ispik eller motsvarande samt träning på att bedöma isen och att använda säkerhetsutrustningen.

Personligen skulle jag kunna avvara isdubbar om jag har allt annat ovan men visst kan dubbar ibland vara användbara och jag tycker att dubbar hör till.

Thure
 
Av någon outgrundlig anledning så finns inte isfärdande personer utan sällskap, flythjälp, ispik.
Det är då isdubbarna är mysiga att ha runt halsen om man råkar plurra.

Att ta sig upp ur en vak med isdubbar är vad jag känner till det enklaste sättet.
Visst KAN du ta dig upp med hjälp av ispik, men inte lika smidigt/enkelt.

Man kan använda en kniv, klockarmband, eller nåt annat vasst.

Det är så att om den i vaken kan hjälpa till att komma upp så är det bäst ur alla synvinklar.

Sen om man får upp någon med hjälp av andra grejor,livlina, stegar, grenar, ispikar, kompisar, så är ju inte det fel, det är bara bra om det kan göras, visst personligt ansvar måste tas för säkerheten, man ska inte förlita sig helt på andras hjälp, man måste göra allt vad man kan för att så långt det är möjligt klara sig själv. Det är då man får störst chans.

Det där med flythjälp gäller oftast långfärdsskridskoåkare, men det finns andra som tar sig över isar utan ryggsäck som funkar som flythjälp, för är det någon som har kanotväst eller liknande
på sig nuförtiden ???





Egentligen behövs inte flytväst på öppen sjö heller, GPS, sjökort, Gudstro, osänkbar båt,
ska bara åka en bit, ett par stadiga groggar,samt släktingen Gretas välsignelse,
men jag skulle nog inte chansa på det....

Saker ändrar sig över tid har jag märkt, gaständare som är iskalla ska gå att tända med, GPS som nybörjarens första enda val för orientering, etc, hur ska det sluta...

Thure, är det bra annars ? :)
 
Vara tränad för att använda isdubbar eller vadå ? har jag aldrig hört talas om. och vem har flyttväst på sig under en promenad på isen ? Och som peter skrev flythjälp är väll mer för långfärdsskriskoåkare ? Och själv tycker jag att isdubbar är det enklaste sättet att ta sig upp med om olyckan skulle vara framme
 
För att försöka svara på ursprungsfrågan, så är väl skillnaden på "bra" och "bättre" isdubbar att de bättre är lättare att plocka fram när de behövs, mindre benägna att lossna när de inte behövs och inte känns obekväma eller sitter ivägen när du åker.
 
Vara tränad för att använda isdubbar eller vadå ? har jag aldrig hört talas om. och vem har flyttväst på sig under en promenad på isen ? Och som peter skrev flythjälp är väll mer för långfärdsskriskoåkare ? Och själv tycker jag att isdubbar är det enklaste sättet att ta sig upp med om olyckan skulle vara framme

I praktiken är det långt ifrån alla som förmår ta sig upp själva med hjälp av isdubbar.

Flythjälp är väsentlig visar omfattande erfarenhet. Bifogar bild på flytvästförsedda.

Thure
 

Bilagor

  • pic_10850.jpg
    pic_10850.jpg
    34 KB · Visningar: 1,867
Undrar om det finns några bra märken inom isdubbar ? det gör inget om dom kostar lite.

Är oxå nyfiken på ett par bra isdubbar! Antar det finns olika märken/modeller!
Så är det nån som kan rekommendera några "bra" isdubbar! Tänkte använda dom vid "vinterpaddling" :)

/Janne
 
Somliga dubbar

är lite mera skrymmande, somliga lite smalare. Placeringen på flytvästen, jackan, ryggsäcken respektive hur dubbarna känns i handen (med handskar) får avgöra vad som passar just dig.

I de flesta fall jag plurrat vid skridskoåkning ( > 50 ggr) har jag dragit mig upp över iskanten själv utan att ta fram dubbarna.

Thure

PS http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=251 är vettig men det finns säkert andra som också är vettiga.
 
Jag kör ju med torrdräkt så då är isdubbar overkill, det är enklare att bara rulla upp ur vaken, eller på isen om man nu måste simma ut till den om det är landlöst.


*kom just på att jag inte ens äger ett par isdubbar*
 
Jag kör ju med torrdräkt så då är isdubbar overkill, det är enklare att bara rulla upp ur vaken, eller på isen om man nu måste simma ut till den om det är landlöst.


*kom just på att jag inte ens äger ett par isdubbar*

Jag hade tänkt använda mina isdubbar vid paddling(dra mig fram till fritt vatten) för att i dom lägena spara dyr kolfiberpaddel,där hjälper inte torrdräkt ;-)
Därför min fråga om bra/vettiga dubbar!
Ps Teknikern jag har oxå kommit på det vettiga med torrdräkt så den är på jämt nu ;-)

/Janne
 
Torrdräkt

ger mer tid i vaken innan man blir kall men är ingen allroundlösning. Speciellt om det är mycket flak eller tunn ständigt bristande is kan det bli omöjligt att ta sig fram till bärig is även om man har torrdräkt IMHO.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...