Fjällräddning, pris?

Den som hamnar i nöd behöver inte tänka på kostnaderna om man nu inte är en väldigt exemplarisk samhällsmedborgare. I Sverige är all räddningstjänst statlig eller kommunal och då har du redan betalt.

OK, jag mötte en kille i fjällen som sa att det måste vara allvarliga personskador, annars fick man betala. Men att ha gått vilse räcker alltså menar du? Jag undrade om man råkade ut för kraftigt oväder med ihållande ösregn mitt i vildmarken, alla vattendrag runtom blev ovadbara, man satt fast i en vecka och maten tog slut, men han menade att man fick betala för att bli räddad då. Vad säger du? Vad händer om man inte kommer hem i tid, en anhörig ringer, fjällräddningen åker ut och hittar en oskadd, på rätt väg och utan hinder i vägen, bara att man har beräknat tiden litet fel, vem betalar då?
 
OK, jag mötte en kille i fjällen som sa att det måste vara allvarliga personskador, annars fick man betala. Men att ha gått vilse räcker alltså menar du? Jag undrade om man råkade ut för kraftigt oväder med ihållande ösregn mitt i vildmarken, alla vattendrag runtom blev ovadbara, man satt fast i en vecka och maten tog slut, men han menade att man fick betala för att bli räddad då. Vad säger du? Vad händer om man inte kommer hem i tid, en anhörig ringer, fjällräddningen åker ut och hittar en oskadd, på rätt väg och utan hinder i vägen, bara att man har beräknat tiden litet fel, vem betalar då?

Jag lyckades för ett par år sedan att skära mig rejält i två fingrar, genom senor och leder. Ringde från en hjälptelefon (Abiskojaure) och frågade hur jag skulle tejpa ihop det hela (var inte klar på hur det var med senor och så just då). "Stanna vid telefonen" blev svaret. Efter någon timme så rinde de tillbaka och sa att en helikopter var på väg. Jag försökte övertala dem att det inte alls var så viktigt. Jag kunde ju ta skidorna tillbaka till Abisko nästa dag. I allra värsta fall så kunde de ju hämta mig med skoter, det var ganska så dåligt väder ute. Men, nej, helikopter skulle det bli. Jag snabbpackade ihop mina prylar och skidor. När helikoptern släpte av mig vid Kiruna sjukhus så förklarade jag för piloten att han nog skulle få skicka en faktura för jag hade inte på mig så mycket pengar som turen nog kostade. Då skrattade han och sa att "tids nog så har du nog betalat in tillräckligt med skatt så att det räcker och blir över..." Fingrar och allt syddes ihop av ett par överenergiska (understimulerade?) läkare. Turen fortsatte i Keb-området och kvar finns bara ärren. Tack fjällräddningen!
 
båtar och lön..

SSRS är högst integrerade i den samhälleliga räddningsnätverket - de har avtal med Sjöfartsverket, som är ansvarig myndighet, om att stå för en betydande del av sjöräddningsresurserna. Dessutom får de en del resurser, bl.a. lånar de båtar gratis från Försvarsmakten.

Detta sagt är det ju dock fortfarande imponerande hur mycket resurser de lyckas få till stånd utan extern finansiering.

- Erik

Stämmer det verkligen att FM/Marinen lånar ut båtar numera? Sjöräddningen på Hasslö utanför Karlskrona har inte stridsbåt 90 längre i alla fall.

Ang lön så har väl fjällräddare, liksom då hemvärnet gör insatser i form av stöd till samhället, ersättning som deltidsbrandmän. Men för själva beredskapen har de inte betlat och om jag minns rätt så har inte fjällräddare rätt till avdrag i deklarationen för sin skoter, vilket de nog sulle önska.

Om MRCC beordrar ut SSRS så antar jag att de också får betalt som deltidsbrandmän.

/Patrik, glad att ha sluppit utnyttja deras tjänster men lika glad att de finns

PS Ang helikopterräddning finns i Chamonix-dalen skyltar som upplyser om att helikopterräddning har en startkostnad på 5000€. Försäkring anbefalles för normalrika/fattiga. DS

PS2 Var det inte Göran Kropp (RIP) som under seglingsövning kapsejsade och någon på land larmade medan Göran inte tyckte det behövdes och ville betala vad utryckningen kostade men fick inte så jag tror pengar skänktes till SSRS eller liknande. DS2
 
Landstinget betalar inte per automatik räkningen, utan det tas ett beslut utifrån läkarjournalen eller, om det anses behövas, ett läkarutlåtande om behovet av transport.

Om någon alltså ringer efter transport för att den inte ids gå tillbaka, blir det dyrt.
 
Landstinget betalar inte per automatik räkningen, utan det tas ett beslut utifrån läkarjournalen eller, om det anses behövas, ett läkarutlåtande om behovet av transport.

Om någon alltså ringer efter transport för att den inte ids gå tillbaka, blir det dyrt.

Man får alltså betala för rena falsklarm där avsikten uppenbarligen är att lura till sig transport? Det låter iofs vettigt.

Men om det blir en gråzonsfråga hur skadad man ska vara så riskerar man kanske att skadade personer försöker klara sig själva, och därmed riskerar sin hälsa och sitt liv i ännu större utsträckning.

Jag antar att man är ganska tillåtande i bedömningen av transportbehov?
 
Man får alltså betala för rena falsklarm där avsikten uppenbarligen är att lura till sig transport? Det låter iofs vettigt.

Men om det blir en gråzonsfråga hur skadad man ska vara så riskerar man kanske att skadade personer försöker klara sig själva, och därmed riskerar sin hälsa och sitt liv i ännu större utsträckning.

Jag antar att man är ganska tillåtande i bedömningen av transportbehov?
Jag kan inte det där ingående, men en gång tvingades jag åka helikopter oplanerat från fjällen till sjukstugan i Jokkmokk. Jag frågade läkaren hur det fungerar med betalningen, om Landstinget automatiskt betalar eller om det fanns någon risk att jag skulle måsta betala. Han svarade att en tjänsteman attesterar fakturan utifrån jounalen och om det är några tveksamheter så ber de om ett utlåtande. Om bedömningen är att den transporterade egentligen inte behövde det utan missbrukade möjligheten så får de själva betala. Mer än så vet jag inte, men jag antar att det innebär att det i tveksamma fall spelar stor roll hur läkaren uttrycker sig.

För min del var det aldrig frågan om att jag skulle betala men en avbruten fjällvandring och kryckor i flera veckor efteråt var inte skoj det heller...
 
Läkarbeslut

Normalt så kopplas de larm som tex kommer in till polisen via hjälptelefoner till en läkare som pratar med patienten och då avgör om det behövs helikopter, antingen ambulans eller vanlig. Läkaren brukar ofta bara rekomendera vila ett par dagar på stället. patienten kan då be polisen beställa en en hkp som han betalar själv........5-6000 kr timmen.
Ringer man 112 fungerar det "i princip" på samma sätt.

Finns patienten på en "fast adress" (fjällstation, stuga) alltså det behövs inget eftersök, så räknas det som en ambulansflygning via landstinget. Om det däremot behövs någon form av eftersök, platsen är dåligt beskriven, kanske mitt ute på fjället hamnar ärendet hos polisen. Inte billigt ligga och söka en person med ambulanshkp, med piloter, läkare och syrra..... Den kanske för övrigt behövs för annan viktigare transport.

Är man vilse å inte hittar hem så blir det ett eftersök, antingen det är på fjället eller i skogen... Svårt tänka mig att något polisbefäl skulle våga besluta annat...
 
Det var länge sedan en helikopter av storleken pilos-enklare räddningshelikopter kostade 5-6000 kr/timme. Idag närmar sig kostaden det dubbla.
 
Vi ska vara väldigt glada över vår svenska "gratis" fjällräddningstjänst, runt om i Europa fungerar det på olika sätt där man ibland behöver en specialförsäkring för att inte behöva bekosta bergsräddningen själv.(bl a Österike, Slovakien)

När det gäller hemförsäkringens reseförsäkring så gäller den ofta vid vandringar på markerade leder och upp till vissa höjder, detta är dock olika från bolag till bolag.

Ska man själv betala en räddning med helikopter i Tatrabergen i Slovakien, kan man räkna med en faktura på SEK 60 000 - 70 000. Ingen rolig utgift efter ett brutet ben eller en rejält stukad fot.
 
Fjäll / Berg räddningen är aldrig gratis. Du betalar din via Skattemedel. Jag betalar min med mer eller mindre obligatoriska försäkrigar. Man kan disskutera över vad som är 'bäst' och eller effektivast. Och där kommer ibland mer eller mindre virriga politiska ideer och åsikter till uttryck.

Hursomhelst, avsaknaden över en helt skattefinasierad sök och räddning behöver inte betyda 'dyra' försäkringar. När den är inkluderad i de normala allmänna försäkringarna är det ju fortfarande lika många som delar på kostnaderna.

Solidaritet och kollekivitet behöver inte nödvändigtvis ske genom skattsedel. Däremot definitivt inte sagt att jag är emot den metoden.

De enda som blir lidande är alla svenskar som tror att samhället alltid tar ansvar för sina medborgare ;). Så vad ni än gör när ni åker utomlands. Kolla era försäkringar. Telefonnummret till din reseförsäkring (SOS alarmering i Köpenhamn tror jag) är betydligt viktigare att kunna än det till UD.
 
Det kan vara ganska jobbigt att som hjälpbehövande behöva fatta beslut om vilka behov man har.

Att på kalfjället behöva känna tvekan inför om man vågar ringa efter hjälp (av oro för att det kan kosta) är inte så kul.
Då menar jag i sådana lägen där man känner sig vilse eller att knät börjar krångla.
Hur orolig måste man vara?
Är det läge för utskällning av polisen för att man förlitade sig på enbart GPS och vandrade i Adidasskor?

Jag minns när jag bröt foten i Tyskland och läkaren sade att de blir tvungna att skruva foten och ha mig sängliggande ett tag.
Att halv elva på kvällen då fatta beslut att jag ringer SOS och ber dem köra hem mig var lite jobbigt (jag hade ju ingen aning om hur det hela fungerade).
Men, taxi till flyget, rullstol på flygplatsen och egen sittplats på planet hem till Göteborg och föräldrar som plockade upp mig för de sista tio milens körning till sjukhuset hemma.
Där läkaren konstaterade att de behöver nog inte gipsa utan de lade någon sorts plastgrej runt (och lindade rejält) och bad mig komma igen om tre veckor för ny koll.

Där ser man hur olika läkare fattar beslut om samma skada...

Kostnad för mig? 150 kronor i patientavgift...
 
Det kan vara ganska jobbigt att som hjälpbehövande behöva fatta beslut om vilka behov man har.

ja det kan det säkert. Men å andar sidan så måste man ju ha gränser för när det faktiskt inte är Ok att ringa efter helikopter. Så oavsett var den gränsen går kommer dalltid finnas de som hamnar i en gråzon.

Eller du kanske tycker det ska vara ok att ta en skattefinansierad helikopter ut ur sarek om man blir trött eller tycker att efter 4 dagars regn vill man avbryta?

Christian
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.