Misstänkt föremål

Okej...visst...H2O i någon form kan tydligen flytta minor.... Nu till det jag egentligen ville veta med min fråga, har trampminor lägre densitet än vatten? För även ett städ, en MiniCooper eller Empire State Building kan flyta på is eller spolas bort av ett skyfall, det är bara en fråga om storlek på flak och regn. Detta gör ju inte att de flyter...
 
I sammanhanget som frågan var ställd var det ju mer en fråga om minorna kunde hamna på våra stränder...

Nåja, en trampmina av typen som den svenska består ju till vädligt stor del av trotyl. Runt detta finns väl ett tunt plåtskal och inte så mycket mer om jag minns rätt.
Så vad är den specifika vikten på trotyl?
Jag kan tänka mig att detonatorn är lite lättare än vatten, men inte så mycket och dessutom är den ju liten.
 
Moderna Trampminor är förutom sprängmedlet gjorda i plast, för att det ska vara så jävligt som möjligt att hitta skiten. Dessa borde flyta eftersom de kan vara täta (luft fickor). Äldre trampminor borde inte plötsligt dyka upp på våra stränder, eftersom de skulle vara ryska och då så gamla att de torde vara från någon äldre konflikt därmed rätt rostiga och ihåliga. de borde sjunka så vida inte sprängmedlet flyter som mezzner funderade på. Därimot har fiskare fått upp båtminor i sina nät i nutid så att säga.

Så om du ser en stor elak bomb på stranden ta inte med den hem som ett minne(vet dykare som gjort just detta)
 
Ditt exempel om Empire State Building klassar möjligen in bland teorier, men i de tidigare inläggen redogjordes ju faktiskt både för att minor faktiskt flyter; kanske inte "Trampmina 10" men andra trampminor. Jag inser också att jag sett exempel på modernare minor som sannolikt flyter.

(Kanske vore det en finess att börja alla inlägg med ja, nej eller vet ej, innan man kommer med sitt svar som bara krånglar till de. Svaret hade ju t o m kunnat vara bara: "Ja."
Personligen tycker jag kanske att sådana tydliga svar ofta väcker nya frågor, snarare än att utgöra tillfredsställa den som frågat. Om tanken med forumet vore att man börjar med ja, nej eller vet ej, innan man skriver nåt mer hade det antagligen funnits kryssrutor för detta, men ärligt talat så vet jag ju inte det.)

Påpekandet att minor kan flyta infrusna i is, känns ju hyfsat troligt och även relevant i sammanhanget, så jag vet inte om din jämförelse med städ, bilar och höghus var vare sig rättvis eller relevant.
Fick nog mer känslan av att det var ett grälsjukt inlägg, och du fick ju åtminstone mig att gå i polemik...
 
Det må vara hur som helst med trampminors flytförmåga, men föremålet bilden låg inte på stranden utan i en vattenpöl på mellan fem och tio meters höjd.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.