Misstänkt föremål

Stämmer

Helt ofarligt med andra ord. Men någon stackare har en gång i tiden fått skriva en förlustanmälan för det. :)
 
Eftersom det runt ön står skyltar som meddelar att området beträdes på egen risk tyckte jag det var bäst att fråga. Om "någon" vill hämta sitt tappade filter så ligger det på position 6397867 1257257 i Rikets nät.;)
 
jo svenska skyddsmasken står ju listad längre ner på sidan.

I övrigt. Nu är ju det här helt uppenbart ett skyddsmaskfilter som syns på bilden, men fan vad jag inte skulle peta för mycket på nått sånt där om jag inte var helt säker! Nu var detta på västkusten, och risken att hitta svenska trampminor är väl obefintlig, men i östersjön finns det vad jag har hört öar som är nedlusade med ryska minor, och de borde väl kunna spolas iväg och hamna i en svensk vassrugge de med?
 
"Flytande" truppminor är ett inte ovanligt problem i länder med minproblem. Ofta vet lokalbefolkningen ungefär var de minerade områdena ligger, men vid kraftiga regn sköljs minorna fram och spolas iväg med vattnet - och kan därmed hamna lite överallt. Naturligtvis flyter inte alla truppminor (och stridsvagnsminor är i regel för tunga för att flyta och flyttas bara av rejäla flöden) men modernare truppminor med lite sprängämne, liten splittermassa och mycket plast kan färdas avsevärda sträckor.

Slut på dagens mine awareness education. Frågor på detta? :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.