Inkoppling säkerhetslina turskidor

Då jag gått inkuten i större grupp på glaciär ...

varje deltagare med några varv löst rep i handen.

Detta är inte nån bra idé alls. Om någon faller, det räcker med att halka och rutcha en bit, så kniper man av fingrarna på den som har lagt några varv i handen. Dessutom är slack på repet inte bra heller, som någon skrev ovan.
 
Detta är inte nån bra idé alls. Om någon faller, det räcker med att halka och rutcha en bit, så kniper man av fingrarna på den som har lagt några varv i handen. Dessutom är slack på repet inte bra heller, som någon skrev ovan.

Jag skulle gissa att guiden bedömde det som säker terräng, t ex barsmält glaciär och att man vid snöpassage sedan ordnar upp replaget så att det går med sträckt rep? Det är ju lite jobbigt att knyta in och ut sig så när man går där det är säkert och utan fallrisk så kan det vara lättare att ta några slingor i handen (eftersom det är lättare än att gå med sträckt rep). På snätäckt glaciär el där det är fallrisk ska man dock alltid gå med sträckt rep.
 
En variant...

.... kom jag på häromdagen. Ett rep, tex röd lavinlina, som är fästat i första och sista delt i gruppen. Alla däremellan har en ca 50-60 stump fästade i sig, men en metall ring ytterst i vilken långa repet löper fritt, blir då inga ryck och man kan röra sig fritt framåt och bakåt på sin plats i gruppen.
Funkar det?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...