Tåliga mobiler

PC för alla nummer 17 december 2019 har en test av stöttåliga mobiler. 6 olika modeller som är IP68 klassade.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Personligen funderar jag på Xcover 4s utbytbart batteri tycker jag är bra.

Men efter en del googlade ser jag att den inte har trådlös laddning vilket jag menar vore lämpligt för en skyddad mobil då all inkoppling av sladdar innebär risk för skador på kontakten och bristande vattenskydd på sikt.

Thure
 
Senast ändrad:
PC för alla nummer 17 december 2019 har en test av stöttåliga mobiler. 6 olika modeller som är IP68 klassade.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Personligen funderar jag på Xcover 4s utbytbart batteri tycker jag är bra.

Men efter en del googlade ser jag att den inte har trådlös laddning vilket jag menar vore lämpligt för en skyddad mobil då all inkoppling av sladdar innebär risk för skador på kontakten och bristande vattenskydd på sikt.

Thure

Har du någon länk till testet?
 
Jag lutar åt en Blackview BV9700 Pro (betyg: 9) i det länkade testet.
Har nu en CAT S60. Nöjd men CAT S61 är bara för dyr.

Kom ihåg att man inte kan använda touchscreen i regn, det är bara att prova i duschen. En gammal Xcover med knappar funkar bra i sittbrunnen när paddlar och seglar. Dessutom bra bra batteritid.

mvh thomas
 
Vill man bara åt vattentålighet/dammttähet via IP-klassning så har Sony Xperia flera modeller, de är dock inte slag-/tappa-testade enligt Mil-spec-standarden som flera av de i testet.

Kan tipsa om en bra sajt att jämföra telefoner på (jag har hitills inte sett att de haft fel data för de telefoner jag jämfört):
https://www.gsmarena.com/
Ev IP-klassning står sist under rubriken Body.
Jag gillar sidans sätt att lägga mobilerna bredvid varandra för att enkelt jämföra. Jag som gärna vill ha riktig FMradio i mobilen har ofta kollat under rubriken comms och senaste köpet blev en Sony Xperia 10, som dock inte är IPklassad. Jag får lösa det med yttre skal/påse.

Flera av modellerna från M3/PCförallas test finns även där

Prisjakt kan hjälpa till med priser, dock en djungel om man köper inkl abbonemang.

Lycka till!

/Patrik
 
Jag lutar åt en Blackview BV9700 Pro (betyg: 9) i det länkade testet.
Har nu en CAT S60. Nöjd men CAT S61 är bara för dyr.

Kom ihåg att man inte kan använda touchscreen i regn, det är bara att prova i duschen. En gammal Xcover med knappar funkar bra i sittbrunnen när paddlar och seglar. Dessutom bra bra batteritid.

mvh thomas

Bara så du vet så är Blackview 9800 på ingång. Själv har jag beställt en Dooge s95pro, men det går trögt för dem att skicka den.
 
Jag föredrar dubbla mobiler då jag är ute. Har en i-phone i ett vatten- och stöttåligt Lifeproof och en enkel Cat B25 knapptelefon som nödtelefon. I Cat har jag ett kontantkort så den fungerar till mer än 112 om det skulle krävas. Cat är simpel tålig telefon med lång batteritid som jag verkligen rekommenderar.
 
Ingen ren smartphone med Android men Nokia (HMD) har precis släppt sin 800 Tough.
IP68, MIL-STD-810G samt klarar ett fall från 1,8 m.
Runt 1300:- i butik (eller på nätet i alla fall).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Tåliga lågskor i skinn Utrustning allmänt 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.