ThermaCell - Hatar Myggor - Erfarenheter ?

Jag har alltid trott att det är två olika sorters tabletter. De små tabletterna är såna som dödar myggen, och de stora är såna som skrämmer bort myggen?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Aha. Funkar dom bra? Är ju mycket mindre av det aktiva ämnet i dem jämfört med thermacell o sterminio.
Dom funkar bra - men du får peta i två per laddning. Bredvid varandra så får du samma aktiva area som med Thermacell original. Och iom den lägre pyretrinkoncentrationen så blir de 'urlakade' lite snabbare...
Thermacell-konceptet är det bästa vi sett på länge, så länge det är tillräckligt vindstilla. Men å andra sidan så är det lägre myggkoncentration när det blåser...
 
Jag köpte den vanliga varianten på Claes O, ville inte tulla på gasen i vanliga gasflaskorna, men ser nu när jag googlat lite mer att den drar väldigt lite gas.
Men då blir man ju istället anfallen när man använder gasköket till annat och lagar mat el kokar kaffe.
Ölburksvarianten och värmeljus verkar smart, måste testa. Ölburkar har man ju alltid med sig! Tack för alla bra tips !
 
Jag köpte den vanliga varianten på Claes O, ville inte tulla på gasen i vanliga gasflaskorna, men ser nu när jag googlat lite mer att den drar väldigt lite gas.
Men då blir man ju istället anfallen när man använder gasköket till annat och lagar mat el kokar kaffe.
Ölburksvarianten och värmeljus verkar smart, måste testa. Ölburkar har man ju alltid med sig! Tack för alla bra tips !

Du tar såklart med dig en extra gastub, till ThermaCell
Finns 110 grams.
 
Nja

Jag har alltid trott att det är två olika sorters tabletter. De små tabletterna är såna som dödar myggen, och de stora är såna som skrämmer bort myggen?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Jag är inte helt säker men jag har för mig att de flesta myggmedel gör att myggen blir "desorienterade" dvs. dom hittar inte till offret. Sedan blir det väl så att i nog höga doser så avlider dom. Kanske någon annan kan klargöra detta?
 
Dom dör av thermacell om det är i slutna utrymmen. Testa sätta på den i tältet när du har mygg innanför ytterduken, dom är döda efter en kvart, tjugo minuter.
 
Hittade detta

Googlade fram detta:
Det vanligaste skyddet mot myggattacker är myggmedel som stryks på huden. Dessa medel dödar inte mygg men de har en avskräckande effekt. De senaste 40 åren har DEET (N,N-dietyl-m-toluamid) varit den vanligaste aktiva substansen i myggmedel.

Pyretrin (eller syntetiska varianter av detta) dödar däremot myggen och det är det som ingår som verksamt medel i "myggplattor".
 
Jag har direktimporterat likadana och dom fungerar men man tar givetvis 2 st så att man får samma yta som orginalet från Themacell. Sedan har jag också lyckats köpa eget pyretrin så jag kan ladda om dom med litet kraftigare blandning. Jag har läst både här och på Facebook att många kör med Julas så jag antar att det fungerar lika bra som mina direktimporterade.

Har du lust att berätta hur man får tag på pyretrin?
 
Sterminio 2000 och tidigare Spira-tabletter är i samma klass som mr mosquito i substansmängder. Sterminio och Spira finns inte att köpa längre.

Båda från Jula fungerar - plattorna från SWISSINNO för RYOBI myggskydd är betydligt mycket mer pyretriner (60 viktsprocent) än de från mr moquito (5 viktsprocent) men saknar istället piperonylbutyloxid som är en viktig synergent för att öka effekten för använda pyretrinen.

Priset på mr mosquito är betydligt mer attraktiv för 30 tabletter medans swissinnos tabletter är dubbelt dyrare förpackning och bara 10 stycken. (går inte se i produktbilderna på storleken om de är samma som mr mosquito eller om de i samma storlek som Thermacell - är de i sistnämnda storlek så är de klart mer lockande trots priset).

Frågan är om man skall köra med mr mosquito för allmänt- swissinnos när det börja vara besvärligt och termacells egna när det är riktigt besvärligt.

Plattorna skall hållas på underlag mellan 150 - 165 grader C för att ånga av rätt om man gör egna värmelösningar - man brukar se en antydan till brunfärgning på tabletten efter några timmar och indikerar att de st ligger i rätt temperaturspann. - gör man eldrivet med eget bygge så brukar det vara element på 5-6 Watt som värme den lilla platta och ca 12 Watt för den stora thermacell-plattan


---

Modifikation av thermacells plastpatroner för deras gasdrivna myggskydd.

Med lämplig tång som omsluter och greppar väl utan för mycket jack i mässingen så kan man vrida/dra ut mässingsventilen i toppen (ta bort O-ringen innan och var rädd om ytorna så att tången inte skadar O-ringspåret) - det är presspassat i plasten utan lim.

Därefter tar man en träskruv av lämplig dimension och blank bit närmas skruvskallen, som går fritt i hålet och skruvar ned i stoppet/filtbiten lite längre ned i patronen och när det greppat ordentligt rycker ut det hela - filtbiten sitter i en aluminium-hylsa så den skall med ut, var rädd om hålet i patronen där mässingsventilen sedan skall pressas tillbaka igen - alternativt borra ur det men då med risk för skräp i behållaren.

tillbaka med mässingsventilen (rätt sida!) - förmodligen tätar det tillräckligt bra som den är men jag lägger på en smula gängtätningvätska/locktite gängtätning efter att tryckt ned ventilen en lite bit men innan den trycks tillbaka helt - låt det härda över natten.


---

Fyllning: cigarettändar påfyllning med helst plast-nippel. De med plastnippel så kan man skära spetsen så att det är lite diagonalt för bättre flöde. Med metallnippel får man istället trycka lite snett under fyllningsproceduren.

Det svåra är att få det hela tätt - det jag funnit fungerar bra är den lilla gummihättan som polskydd som levereras på många 9-Volt-batterier då denna har ett litet hål som nippeln kan stickas igenom och spänstig nog för att hålla tätt kring nippeln - annars får man göra något liknande med bit suddigummi eller liknande man hittar.

fyllning av patronen.

Ställ plastpatronerna i kylskåpet i typ 20 minuter - den skall vara kall vid påfyllning.

Gummihättan på nippeln och med nippeln igenom så trycks hättan mot mässingen på modifierade termacell-patronen så att det är tätt - tyck lite till så att ventilen öppnas på båda och man ser att patronen snabbt kommer att fyllas - fyll samma nivå som original och absolut inte högre än sargen på patronen - det skall finnas lite tomutrymme kvar för skvalpande och expansion av vätska - klart -

blev det för mycket? -> ventilera ut gas tills rätt nivå igen.

Går det trögt? - lufta ut lite gas ur patronen med smal mejsel eller liknande tryck i ventilen (stående upprätt givetvis) - ibland har det kommit luft som håller emot - det kan också beror på att patronen med den varmare vätskan som tryckets in har gjort patronen genomvarm igen - ställ i kylen en stund igen och prova senare.

---

farobild med hela?

Inte mer än innan, givetvis skall man inte använda skadade, klämda och spruckna patroner vid återfyllning - bara sådana som är fräscha och friska.

Överfyll inte - skvalputymme skall finnas kvar och är för att vätskan kunna växa i volym när det värms upp, sväller betydligt mer än tex. vatten vid uppvärmning.

Cigarettändargasen man köper på flaska är samma som orginalfyllnnigen så tryckmässigt är det ingen skillnad mot orginalfyllningen. - man kan återfylla många cigarettändare så det bör inte vara någon skillnad här och de hade mycket väl kunnat stoppa i en standard cigaretttändarpåfyllningsventil i botten på patronen om de velat men nu handlare det om att sälja 'förbukningsmaterial' utan hänsyn till avfallmängden det skapar - konsumera mera!! Yeaaah!!!

Själva thermacell-brännaren är tryckreglerad så att flödet påverkas inte av att man tog bort filtproppen eller att vätska kommer in i brännaren - snarare så fungerar det bättre och mer stabilt när denna filtpropp är borta då jag sett att det kan variera med batch när man köper orginalpatroner då dessa filtproppar kan vara lite för täta ibland och det brinner dåligt i thermacell-värmaren, speciellt om det är lite kallare på kvällen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...