Klättermusen nya ryggsäckar Grip och Tor

Tor 80 L

Hallå.
Tycker det saknas en del info för sugna Tor-spekulanter.

1. topplocket är riktigt kasst designat. Eller rättare sagt, de två spännen som topplocket skall fästas i (på ryggsidan) sitter alldeles för högt upp. Så högt upp att kortaste längden är ca 20cm högre än axelremmarnas högsta punkt. Om ni fattar
MEN, snackade med Klättermusen som kostnadsfritt skickar specialspännen (se bild tidigare inlägg). Dessa kan du sedan placera på valfritt ställe längre ned. Inte helt optimalt men det funkar garanterat (får dem om några dagar). Viktigt är nog att inte dra åt topplocket för hårt med dessa snören eftersom spännkraften kommer vilja rotera hela metalldelen m 90 grader

2. På vänster sida (när du har ryggsäcken på) sitter två kompressionsremmar samt en stretchficka. Fickan rymmer lätt en 1/2 L nalgene eller en termos. Den är inte lika generös som tex Osprey Aether, Exped Expedition eller Fjällräven Kajka men det är mkt bättre än inget.
Kompressionsremmarna är lika taskigt sydda som på Osprey-säckarna. Dvs kommer börja släppa om man drar åt hårt. Rekommenderar att man endast fäster saker och komprimerar sparsmakat.
På andra sidan sitter helt andra kompressionsremmar. Dessa är betydligt bättre och kan även ersätta dem på andra sidan.
Dock medföljer endast 2 st. Jag önskar 3 på varje sida.

3. Pga rullöppningen kan man använda säcken utan topplock, men är inte som en Grip minus 4 liter som tidigare skribent undrar.
Rekommenderar regnskydd till väskan.

4. Har provat att sätta dit en Helmet Holder som tillbehör. Det går men det funkar skitdåligt. Eftersom "Daisy-chain"-remmarna är satta åt två olika håll måste man antingen sätta spännena från helmet holder på varsin sida av ryggsäcken (alltså så långt det bara går). Då är remmarna för korta. Sätter jag den på någon av de inre daisychainsen så viks dom upp o exponerar den långa dragkedjan. Spännena sticker då rakt ut som små piggar. Riktigt sämst.
Om ni inte fattar min usla beskrivning så kan jag ta bild.
Finns bara ett vettigt sätt men då håller den fast över dragkedjan. Alltså måste du ta av halva för att komma åt

Mvh
 
Senast ändrad:
Topplocksfix

Hallå! Snickrade ihop en egen lösning på topplocksproblematiken.
Skaffade passande spännen, smälte ihop nylonband runt och fäste med en låsbar karbinhake. Se bild
 

Bilagor

  • IMG_0760.jpg
    IMG_0760.jpg
    44.9 KB · Visningar: 3,883
  • IMG_0761.jpg
    IMG_0761.jpg
    45.7 KB · Visningar: 3,702
Har testat ryggsäcken nu på en 12 dagars tur i Lappland. Lösningen på topplocket funkade skitbra. Säcken är fantastiskt härlig och bra. Rekommenderas varmt.
 
Grip: D-ringar

Ni som har Grip-ryggsäcken: på bilder jag hittade på nätet ser man att det sitter D-ringar på sidorna av höftbältet.
Hur stabila är/sitter dessa? Funderar om Grip 40 är lämpligt att användas för att dra en pulka under vintern.
 
Ni som har Grip-ryggsäcken: på bilder jag hittade på nätet ser man att det sitter D-ringar på sidorna av höftbältet.
Hur stabila är/sitter dessa? Funderar om Grip 40 är lämpligt att användas för att dra en pulka under vintern.

Jag fick precis hem en Grip 60 liter. D-ringarna verkar stabila och Klättermusen skriver själva på sin hemsida att de är till för att exempelvis fästa en pulka. Så det borde fungera. De är ordentligt fastsydda i höftbältet.
 
Ni som har Grip-ryggsäcken: på bilder jag hittade på nätet ser man att det sitter D-ringar på sidorna av höftbältet.
Hur stabila är/sitter dessa? Funderar om Grip 40 är lämpligt att användas för att dra en pulka under vintern.

Jag har köpt en Grip 40 för detta ändamål. D-ringarna verkar vara gjuten aluminium, känns rejäla. Höftbältet är bekvämt och ringarna verkar hamna rätt för att funka bra med pulka. Blir dock premiär först till julen.
 
Jag har köpt en Grip 40 för detta ändamål. D-ringarna verkar vara gjuten aluminium, känns rejäla. Höftbältet är bekvämt och ringarna verkar hamna rätt för att funka bra med pulka. Blir dock premiär först till julen.

Jag har nu köpt Grip 40 och provade med pulka förra veckan.
Säcken själv är väldigt bekvämt och känns mycket bra.
Enda saken jag blev uppmärksam på när det gäller att dra pulka är att D-ringarna kunde vara bättre fästat på avbärarbältet. Ringarna vred sig på ”baksidan” under belastning med pulka, så att den flacka sidan av ”D”:et var på utsidan. Som tur är ringarna tillräckligt stabila så att de inte böjdes upp och öppnades.
 
Tyvärr för svaga D-ringar

Efter en dryg veckas användning av Grip 40 med pulka måste jag tyvärr meddela att D-ringarna verkar vara för klena. De har nötts tunna på den del som belastas mest, jag bedömer att de riskerar att brista. Dessutom nöter de hårt på infästningen med nylonband, eftersom de är fyrkantiga i profil. Inte helt genomtänkt eller tillräckligt testat, verkar det som. Eftersom jag drar runt min son i pulkan känns det som en obehaglig säkerhetsrisk.

Planen är att byta ut D-ringarna mot schackel från seglingsbutik, som är runda och gjorda av stål. Men inte förrän jag hört av mig till Klättermusen för att höra vad de säger.

tror ni på grip 40 som skridskoryggsäck?

Jag skulle inte säga att Grip 40 är en bra skridskosäck. Den har fel form – smal nertill, bred upptill – för att fungera bra som flythjälp, och dessutom sitter hela ryggan rätt högt. Skridskoryggsäckar ska ju gärna ha låg tyngdpunkt både för balansen och för att ge flytkraft på rätt ställe.
 
Senast ändrad:
Hej,

Vad bra Grahnskogen att du har testat D-ringarna över tid.
För det verkar Klättermusen inte ha gjort.
På hemsidan använder de en bild med en Grip 40L ,där dras en pulka med höftbältet och D-ringarna. Något vilseledande information från dem.
Intressant att höra vad de svarar??

Undrar om inte sådant här uppstår när det osäkerhet och stress i produktionsledet.
Att förmodligen inte ha tester som utgår från en vecka eller mer i slitage tid är och slarvigt (lite på låtsas)
Man ska inte underskatta kunderna.

Det finns nog risk att ledningsgruppen och Klättermusen är på väg åt något nytt håll och försöker att leva på gamla
bedrifter.
 
Min ryggsäck var en prototyp.

Hej,

Vad bra Grahnskogen att du har testat D-ringarna över tid.
För det verkar Klättermusen inte ha gjort.
På hemsidan använder de en bild med en Grip 40L ,där dras en pulka med höftbältet och D-ringarna. Något vilseledande information från dem.
Intressant att höra vad de svarar??

Undrar om inte sådant här uppstår när det osäkerhet och stress i produktionsledet.
Att förmodligen inte ha tester som utgår från en vecka eller mer i slitage tid är och slarvigt (lite på låtsas)
Man ska inte underskatta kunderna.

Det finns nog risk att ledningsgruppen och Klättermusen är på väg åt något nytt håll och försöker att leva på gamla
bedrifter.

Jag har nu varit i kontakt med Klättermusen. Jag köpte min ryggsäck på provkollektions-utförsäljning, och tydligen var den en prototyp (vissa detaljer är ändrade, vilket jag har lagt märke till själv). De har bytt ut ringarna i den ordinarie produktlinjen, och skickade bilder på den nya lösningen som har bättre infästning och D-ringar i rostfritt stål.

Jag fick bra service, erbjudande om att köpa till ett "ordinarie" höftbälte, och så skickade de lite andra spännen och grejer som jag behövde utan kostnad. Jag löser problemet på ryggsäcken med vanliga karbiner. Kan inte säga att jag är missnöjd nu!
 
Vad väger en Tor 60, någon provvägt? Klättermusen säger 2,6 kg på sin hemsida, samtidigt anger en del återförsäljare lägre vikter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MFDN Klättermusen Grip 3.0 60L - justering Utrustning allmänt 0
qwert Klättermusen ratatosk som topptursryggsäck Utrustning allmänt 0
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
joanc Klättermusen Arvaker 40 liter Utrustning allmänt 1
cece Klättermusen sidepockets Utrustning allmänt 2
cybiont Klättermusen Tor Utrustning allmänt 2
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
Kilsbergarn Klättermusen i säkerhetskontrollen Utrustning allmänt 8
Prankster Klättermusen granite 100? Utrustning allmänt 2
onedowns Erfarenheter Klättermusen Hugin 65L Utrustning allmänt 5
ccfeldt Klättermusen Arvaker - Toppturer Utrustning allmänt 0
Vandringshyveln Klättermusen mjölner??? Utrustning allmänt 14
Onedge Haglöfs lr Klättermusen? Utrustning allmänt 4
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Fjorr Berghaus ryggsäckar Utrustning allmänt 6
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
Trolltek Villka ryggsäckar skulle passa mig? Utrustning allmänt 4
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
bananmannen Volymangivelser ryggsäckar. Utrustning allmänt 0
jonisdonis Ryggsäckar! Utrustning allmänt 2
PhilipT Bw Ryggsäckar Utrustning allmänt 0
FB2204 Haglöfs LIM Ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Avslutatmedlemskapx Ryggsäckar med distans! Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...