Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid?

Möjligt att informationen var fel. Jag är intresserad av att köpa av dig vid rätt pris men har några funderingar och du verkar ha god kunskap. Såldes ryggsäckarna i olika storlekar som de gör idag eller hur anpassades de utifrån individen? En annan fundering är om de med rak ram känns av i rumpan? Får intrycket av att om ramen går ut vid rumpan så ökar komforten och man kan ställa den i backen utan att den tippar. Stämmer det?

Vad för modell tror du det här är? Är det FJ Nepal?
Jo det ser ut som en ganska välanvänd FJ Nepal du länkar till. Är lite tveksam på avbärarbältet om det är original eller inte då man inte ser så bra på bilderna. Nepal levererades liksom även den större Raven (den med rak ram inte Gyro) utan avbärarbälte som fick köpas separat om man ville. Noterar att detaljer saknas på säcken, men ex dessa (outslitliga) metallspännen etc går nog att köpa separat även idag. Här är även en bild på en FJ Raven Gyro så du kan se den modellens speciella ram som ger lite mer rörelseflexibilitet i höftled.
https://www.tradera.com/item/344582/399261302/fjallraven-gyro-70-liter
Modellen på Tradera är felmonterad, mycket sliten och ser ut att vara skadad på flera punkter så ett tveksamt köp. FJ använde både silikoniserad väv och PU-belagd väv till snölås och innerfickan på locket lite beroende på tillverkningsår, och här bör man vara observant då den PU-belagda väven kan bli klibbig och börja släppa pga åldring vilket gör säcken mindre trevlig att använda.

Du kan reglera axelremmarnas infästning i sidled och även på många modeller rygglängd genom att flytta avbärarbältet i höjdled mellan några positioner. Ramens utformning var som den var och där fick man prova sig fram, i mitt eget fall blev det en FJ Raven Gyro.

Säckens infästning på ramen var oftast utformad på liknande sätt inom samma tillverkare, så ex en 70 liter Raven säck passar på en Nepal ram (men då går säcken ända ner till lasthyllan) och Nepals mindre säck passar säkert på den större och högre Raven Gyro ramen även om det skulle se lite löjligt ut. Säckarna var lätta att ta bort från ramen om man ville använda bara ram och bärsystem för andra bördor.
Jag har inte haft något problem med att ramen tar i rumpan, men här måste man ju välja ram och ställa in den för sin egen kropp. Och visst kan man möjligen ställa en säck upp, men det kräver bra balanserad packning så ingen funktion du specifikt skall leta efter.

Haglöfs Alaska hade dock olika ramar till sin säck för olika rygglängd, vilket då kan läsa mer utförligt om här
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80688

Förutom FJ och Haglöfs finns det många andra ramryggsäckar av olika fabrikat som ägde den tidseran. Även asiatiska lite billigare som var vanliga för interrail och resor.
 
Jo det ser ut som en ganska välanvänd FJ Nepal du länkar till. Är lite tveksam på avbärarbältet om det är original eller inte då man inte ser så bra på bilderna. Nepal levererades liksom även den större Raven (den med rak ram inte Gyro) utan avbärarbälte som fick köpas separat om man ville. Noterar att detaljer saknas på säcken, men ex dessa (outslitliga) metallspännen etc går nog att köpa separat även idag. Här är även en bild på en FJ Raven Gyro så du kan se den modellens speciella ram som ger lite mer rörelseflexibilitet i höftled.
https://www.tradera.com/item/344582/399261302/fjallraven-gyro-70-liter
Modellen på Tradera är felmonterad, mycket sliten och ser ut att vara skadad på flera punkter så ett tveksamt köp. FJ använde både silikoniserad väv och PU-belagd väv till snölås och innerfickan på locket lite beroende på tillverkningsår, och här bör man vara observant då den PU-belagda väven kan bli klibbig och börja släppa pga åldring vilket gör säcken mindre trevlig att använda.

Du kan reglera axelremmarnas infästning i sidled och även på många modeller rygglängd genom att flytta avbärarbältet i höjdled mellan några positioner. Ramens utformning var som den var och där fick man prova sig fram, i mitt eget fall blev det en FJ Raven Gyro.

Säckens infästning på ramen var oftast utformad på liknande sätt inom samma tillverkare, så ex en 70 liter Raven säck passar på en Nepal ram (men då går säcken ända ner till lasthyllan) och Nepals mindre säck passar säkert på den större och högre Raven Gyro ramen även om det skulle se lite löjligt ut. Säckarna var lätta att ta bort från ramen om man ville använda bara ram och bärsystem för andra bördor.
Jag har inte haft något problem med att ramen tar i rumpan, men här måste man ju välja ram och ställa in den för sin egen kropp. Och visst kan man möjligen ställa en säck upp, men det kräver bra balanserad packning så ingen funktion du specifikt skall leta efter.

Haglöfs Alaska hade dock olika ramar till sin säck för olika rygglängd, vilket då kan läsa mer utförligt om här
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80688

Förutom FJ och Haglöfs finns det många andra ramryggsäckar av olika fabrikat som ägde den tidseran. Även asiatiska lite billigare som var vanliga för interrail och resor.

Ok, tack. Har tittat runt och läst om respektive modell, Fjällräven Raven Gyro och Haglöfs Alaska är för stora för mitt ändamål. Det får bli något i stil med Fjällräven Nepal, Skarja etc. Idealt vore att hitta en säck som inte kräver modifikationer. Det verkar som de flesta har väldigt lite vaddering kring höftbältet i relation till dagens höftbälten vilket gör mig osäker. Hittade däremot en oanvänd Haglöfs Skarja X som verkar vara av lite modernare sort och mer vaddering. Den väger också inte så farligt mycket, 1.6kg. Vad tror du om den?

Är det någon som testat Klättermusens ramryggsäckar från ca 2010-15(?), t ex Arvaker 40L, Röskva, Mjölner osv?
 
Ok, tack. Har tittat runt och läst om respektive modell, Fjällräven Raven Gyro och Haglöfs Alaska är för stora för mitt ändamål. Det får bli något i stil med Fjällräven Nepal, Skarja etc. Idealt vore att hitta en säck som inte kräver modifikationer. Det verkar som de flesta har väldigt lite vaddering kring höftbältet i relation till dagens höftbälten vilket gör mig osäker. Hittade däremot en oanvänd Haglöfs Skarja X som verkar vara av lite modernare sort och mer vaddering. Den väger också inte så farligt mycket, 1.6kg. Vad tror du om den?

Är det någon som testat Klättermusens ramryggsäckar från ca 2010-15(?), t ex Arvaker 40L, Röskva, Mjölner osv?

Jag har själv aldrig använt Skarja, så kan inte ge något utlåtande om hur den passar men gissar att den kan vara för kort för min längd (är 193cm). Den modell du länkar till Skarja X verkar vara av ett betydligt yngre datum med nya axelremmar, avbärarbälte etc jmfrt med de modeller jag tidigare sett. Även den nya Haglöfs loggan tyder på att detta är en yngre säck och ser ut att vara i bra skick. Skall man tolka denna gamla tråd verkar Skarja passa bra mot kroppslängder <180cm (fritt tolkat) om du vill använda avbärarbältet.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=24408
Utan avbärarbälte är ju passformen mer fri mot rygglängd. Som alltid med ryggsäckar, försök prova vilket inte är lika lätt när man handlar beg på nätet;)
 
Ålder

Du bör tänka på att tyger och remmar från 80 90 talet inte är så bra i dag.
Plaster åldras och det är plast även i tygen. Själv leker jag med en Lk70 och LK35 ibland som nostalgi.

Underbart att åka båt till byn och gå och handla i en LK35. Känna hur axelremmar biter fast i axlarna och få flachback
 
Såldes ryggsäckarna i olika storlekar som de gör idag eller hur anpassades de utifrån individen?
Nja,
det var normalt bärsystemet som anpassades till individen. Ramen var så att säga given
när man väl hade bestämt sig för tillverkare och säck/modell. (Några få såldes med olika ramhöjd,
t.ex de femstegade Grönlandsramarna från Haglöfs. Innan den ramen blev femstegad så var den
fyrstegad och fanns bara i en höjd.)

Packvolymen reglerade man med ev. extra packsäckar som fästes nedanför och/eller ovanför
huvudsäcken. Med tiden ökade tomvikterna på ramryggsäckarna genom val av kraftigare textiler i
säckmaterialet och avsevärt mycket mer stoppade/tillkrånglade/ergonomiska bärselar och framför
allt höftbälten. Räckte inte ramen till för lastvolymen - så satte man dit en ramförlängare ... vilket
naturligtvis höjde tomvikten ytterligare en del.

Men i slutändan så var bärbarheten naturligtvis oöverträffad och helt outstanding (så är det fort-
farande nuförtiden) - skulle stora mängder (oberoende om det var volym eller vikt) bäras på ryggen
så var ramryggsäckar av lämplig kvalitetsmodell helt oslagbara. Personligen anser jag (och min rygg!)
att detta fortfarande gäller, moderna säckar må vara tillverkade av diverse exotiska och/eller svin-
dyra textilmaterial som inget alls väger, men ska en järnspis bäras upp till fjällstugan så är en riktig
gammal klassisk ramryggsäck svaret...

De dyker upp på Tradera, Blocket och loppisar oftare än man väntar sig, så att få tag i exakt den
ramryggsäck man vill ha är ingen omöjlighet. Det går till och med att få tag i just den färg man
önskar - men det tar oftast längre tid. Åtminstone om man vill ha något annat än de där extremt
vanliga gröna... Är insidans beläggning åldrad/släppande så är det bara att köra själva säcken
ut-och-in-vänd i tvättmaskinen på 60 grader, det brukar rensa bort både flagande och klibbiga
beläggningar.
/Odd

Några bilder:
 

Bilagor

  • Alaska+Grönland-ramarna-72dpi-03.jpg
    Alaska+Grönland-ramarna-72dpi-03.jpg
    82.9 KB · Visningar: 746
  • PICT8032C-72dpi.jpg
    PICT8032C-72dpi.jpg
    69.6 KB · Visningar: 763
  • PICT8554C-72dpi.jpg
    PICT8554C-72dpi.jpg
    270.6 KB · Visningar: 906
  • PICT8587-72dpi.jpg
    PICT8587-72dpi.jpg
    65.8 KB · Visningar: 812
  • _IMG0337_DxO+Odd_small.jpg
    _IMG0337_DxO+Odd_small.jpg
    47.3 KB · Visningar: 824
Du bör tänka på att tyger och remmar från 80 90 talet inte är så bra i dag.
Plaster åldras och det är plast även i tygen. Själv leker jag med en Lk70 och LK35 ibland som nostalgi.

Underbart att åka båt till byn och gå och handla i en LK35. Känna hur axelremmar biter fast i axlarna och få flachback

Nu kan jag bara uttala mig om de säckar jag har erfarenhet av, men rätt skötta är det inte mycket på en Fjällräven ramryggsäck från 80-talet som åldras (förutom tyget i snölåsen som på vissa årsmodeller kan vara av PU-belagd väv som jag nämnde i ett tidigare inlägg). Säcken tillverkades i en väv de kallade Vinylon-F dvs samma som används i Kånken än idag, remmar av flätat nylonband med outslitliga metallspännen, sadelgjord i läder med metallspännen vid locksträngningarna och övre infästningen mot ramen.
Sedan kan jag hålla med om att ex axelremmarna på dessa säckar hade tunnare stoppning än man vi är vana vid idag men det sparar också vikt.
 
Nja,
det var normalt bärsystemet som anpassades till individen. Ramen var så att säga given
när man väl hade bestämt sig för tillverkare och säck/modell. (Några få såldes med olika ramhöjd,
t.ex de femstegade Grönlandsramarna från Haglöfs. Innan den ramen blev femstegad så var den
fyrstegad och fanns bara i en höjd.)

De dyker upp på Tradera, Blocket och loppisar oftare än man väntar sig, så att få tag i exakt den
ramryggsäck man vill ha är ingen omöjlighet. Det går till och med att få tag i just den färg man
önskar - men det tar oftast längre tid. Åtminstone om man vill ha något annat än de där extremt
vanliga gröna... Är insidans beläggning åldrad/släppande så är det bara att köra själva säcken
ut-och-in-vänd i tvättmaskinen på 60 grader, det brukar rensa bort både flagande och klibbiga
beläggningar.
/Odd

Några bilder:

Riktigt fina säckar måste jag säga! Finns det något sätt att tyda storlekarna på bärsystemen mer än att gå på känsla? De flesta annonserna jag hittar nämner inget om storlek vilket gör det svårt att veta om säcken kommer passa mig. Är 185cm, 81cm midja. Går det att byta axelremmar och höftbälte mellan Haglöfs och Fjällrävens säckar relativt fritt eller kräver det modifikationer för att få det att sitta rätt? Dina säckar verkar ha moderna bärsystem, plockar du från modernare säckar?

Fjällrävens klassiska ljusblåa färg är helt klart min favorit och nästan så att jag vill köpa den på grund av färgen men höftbältet ser lite klent ut. Tack för tipset för att få bort beläggningar!
 
Du bör tänka på att tyger och remmar från 80 90 talet inte är så bra i dag.
Plaster åldras och det är plast även i tygen.
Det är inget stort problem. Jag har inte träffat på någon gammal Haglöfssäck från 70-80-90-00 -talen
som inte gått att göra iordning. De fåniga PU-beläggningarna tvättar man bort, skadade remmar byter
man ut (de finns fortfarande att få, åtminstone i svart, grönt och ljusgrått) likadant med trasiga plast-
spännen. Metallspännen/ringar osv tar nästan aldrig skada av tid... Själva metallen i ramen kan få
utmattningssprickor intill svetsar/lödningar om den har använts rejält överlastad under decennier...
Haglöfs nitade Grönlandsram drabbas sällan av utmattningssprickor - just på grund av att den
inte är svetsad, där är det ev. uppglappande nitningar som får kollas upp, vilket är lätt att göra.
Känns det stumt - så är det bra.
 
Finns det något sätt att tyda storlekarna på bärsystemen mer än att gå på känsla?
De flesta annonserna jag hittar nämner inget om storlek vilket gör det svårt att veta
om säcken kommer passa mig. Är 185cm, 81cm midja.
Är du 185 - så är det de långa ramarna du ska titta efter.
Går det att byta axelremmar och höftbälte mellan Haglöfs och Fjällrävens säckar relativt fritt
eller kräver det modifikationer för att få det att sitta rätt?
Nja, det är nog lite olika. De hade lite olika filosofier om hur delar skulle fästas, både uppe och nere.
Men rent generellt och i princip är det likartade grejer...

Dina säckar verkar ha moderna bärsystem, plockar du från modernare säckar?
Både ja och nej.
Den blå* på kort ram har det allra sista setet (av det där sista bärsystemet) som Haglöfs hade i sitt
reservdelslager. Kostade 1250:- på den tiden. Baltoron (längst till höger) och den svarta på kort ram
har fått bärsystem från inropade och slaktade säckar. När slutpriset inte når upp ens i en mindre del
av ovan nämnda reservdelspris - så är det ju inget att tveka över! Den grå och den orangea har på
samma sätt fått bärsystem från sent 80-/tidigt90-tal. Min brukssäck har alltid Mantorsele monterad
(då behöver jag inte bry mig om vad lastvikten blev). De andra kan få Mantorsele om den som lånar
säcken så önskar... Allihop har fått ramförlängare och en andra packsäck** - bara för att de skall vara
kompletta. Naturligtvis...

*Den blå är specialanpassad för att funka på en tjej som nog inte nådde speciellt långt över 160cm,
men var muskulös och vältränad nog för att ändå bära ett fullstort ryggsäckssystem.
**Baltoron har ingen/inga egna packsäckar. Den är ju på 80-90 liter redan som den är, och den blir väl
hysteriskt voluminös med ytterligare en eller två gånger 25-30 liter.

Bästa extra packsäcken du kan få tag i är Haglöfs Constrictor dagturssäck. Den kan, när lägret väl
är slaget, vara fri för toppturer etc - om den varit packsäck för tältet etc på huvudryggan... :)
Det är en sån som ligger på den gröna Alaskan.
 
Senast ändrad:
Nu har jag varit och vägt de säckar jag har lätt tillgång till med en digital bagagevåg. Fjällräven Nepal inkl Fjällrävens eget avbärarbälte väger 1,44kg (bild).

Jag har även en Haglöfs Alaska med 5-stegad medium ram (77cm) och den väger 3,28kg komplett med extra originalpackpåse och bärsystem (jag sprang på den säcken på en loppis och köpte den då jag var intresserad av att testa en Alaska. Tyvärr är detta medium ramen vilken är för kort för mig, så är det någon här på forumet som har den högre 5-stegade ramen på 87cm och vill byta ram är jag intresserad. Min är nära på nyskick, så mycket lite använd). Tittar man på bilderna som Polar300 lagt upp i inlägg #17 så har min "medium" 5-stegade ram samma bärsystem och infästning av axelremmarna som den vänstra höga 5-stegade höga ramen.
 

Bilagor

  • IMG_0098.jpg
    IMG_0098.jpg
    110.5 KB · Visningar: 691
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
joask202 Skillnader mellan Jörn Antifrys modeller? Utrustning allmänt 5
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.