Knivtillverkning som hobby!

Ja så är det så klart :)
Tack, ja den blev helt ok. Körde den till ca 400 korn sen supergrov polerpasta på sydd bomullsskiva. Men vill verkligen skaffa lite Scotch Brite band till bandslipen. Jag tycker det är så sjukt trist att jobba på finish.

Om man tar bladet till ett ”äkta” 400 korn tycker jag en rejäl omgång med autosol och polertrissa ger fint resultat. Men ja, det gäller att lära sig att byta band i tid så man inte står där med 40-kornsrepor när det är dags för slutfinish...
 
Slida med kydex och läder

Hej
Jag tänker mig en kombination av kydex och läderslida. Är jag ute och cyklar nu? Typ kydex invändigt och läder för utseende och känsla.
 
Nej det är ju rätt så vanlig kombo. Har inte provat själv, så tycker du ska testa. Och lägga upp bilder här!
 
Hej
Jag tänker mig en kombination av kydex och läderslida. Är jag ute och cyklar nu? Typ kydex invändigt och läder för utseende och känsla.

Kör! Kydex har dock en tendens att repa, är min erfarenhet, så är man väldigt rädd om bladet finns bättre alternativ. Om det är en ren holk du vill ha i lädret så blir nog kydex lite tjock också. Men prova för fasen 👍
 
Provar lite ny teknik, rätt kul att sy ändå
 

Bilagor

  • 251ADE70-C46F-40CF-8629-0A5B05074A84.jpg
    251ADE70-C46F-40CF-8629-0A5B05074A84.jpg
    74.8 KB · Visningar: 287
Angående Smid själv 913540897-7

henjon jag tycker att innehållförteckningen är förtroendeskapande Material s26, Värmebehandling s30, Filning och slipning s37.
Jag gick en klensmideskurs där vi bla lärde oss välla in eggstål.
Boken tipsar föreutom om kniv, täljkniv, enkel kniv, krumkniv, holkjärn, bandkniv, skedkniv, huggmejsel, eldstål, tång, tväryxa, vällning. laminerad kniv, givetvis hur du bygger din egen klensmedja, rekommederas verkligen!
 
Jaha henjon, du har ju verkligen avancerat i läderarbetet! Fint!
Här är lite nytt från mig. Liten kniv i RWL 34, 63 Hrc. Kockblad i 14c28n.
Planslipat till 0.1 mm :)
Alltihop roterat a la Utsidan.
 

Bilagor

  • 20200311_190552.jpg
    20200311_190552.jpg
    38.3 KB · Visningar: 262
  • 20200314_153309.jpg
    20200314_153309.jpg
    60.6 KB · Visningar: 262
Jaha henjon, du har ju verkligen avancerat i läderarbetet! Fint!
Här är lite nytt från mig. Liten kniv i RWL 34, 63 Hrc. Kockblad i 14c28n.
Planslipat till 0.1 mm :)
Alltihop roterat a la Utsidan.

Tack, tack, vänligt skrivet :) Det är kul med läder, oväntat enkelt att lära sig. Imorgon ska jag försöka göra en egen läderstans i aluminium.
Fina knivar! De där små edc-rackarna du gör ger habegär. Klinisk kydexslira också, proffsigt 👍
 
Jaha henjon, du har ju verkligen avancerat i läderarbetet! Fint!
Här är lite nytt från mig. Liten kniv i RWL 34, 63 Hrc. Kockblad i 14c28n.
Planslipat till 0.1 mm :)
Alltihop roterat a la Utsidan.

Och, roterandet beror på att du inte väljer rätt (mindre) storlek på fotot, laddar du upp från mobilen?
 
Tack! Ja oftast behövs inte mer. Den är lätt och nätt. 150 mm totallängd. Bladet är 2.6 mm tjockt och taperat mot spetsen. Planslipat till 0.5 mm innan brynegg. Vikt inkl slire 77 gram. Ligger bra i fickan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.