Knivtillverkning som hobby!

Hehe ja den blev rätt fet tycker jag. Kul du gillar den! Som skaft tänkte jag samma modell som på den förra, men svart G10 och röda inlägg.
 
Tror jag hittat vad jag letat efter, UltreX G10. Det är den här looken jag strävar efter (inte min kniv, alltså):

Satt och spanade lite längre bak i tråden och snubblade över denna fina kniv och speciellt slidan, någon som vet om det går att köpa liknande kniv inkl. slida som inte är supercustom? Verkar smidigt att ha kniven så, men eventuellt är det helkass och då vill en ju inte ha lagt ut flera tusen...

Sorry för trådkapning som inte ens handlar om ämnet...
 
Satt och spanade lite längre bak i tråden och snubblade över denna fina kniv och speciellt slidan, någon som vet om det går att köpa liknande kniv inkl. slida som inte är supercustom? Verkar smidigt att ha kniven så, men eventuellt är det helkass och då vill en ju inte ha lagt ut flera tusen...

Sorry för trådkapning som inte ens handlar om ämnet...

Visst är den fin? Har inte koll på motsvarande massproducerade varianter tyvärr. Här är en länk till knivmakaren om du vill försöka bildgoogla lite 👍
https://www.facebook.com/Austin-Custom-Weaponry-298775636848194/
 
Japaninspirerad allt-i-allokniv. Flamlönn, egna pins och koppar i handtaget (f.n. dränkt i linolja :), som har ”Wirkkala-form”. 80cr2v i bladet. Har testat bladet rätt hårt, väldigt nöjd med härdningen denna gång. Körde i enkel gasässja, jag måste erkänna att kontrollen blir bra mycket bättre än med kolässjan. Läderslira härnäst
 

Bilagor

  • 9D6C4741-3365-409D-AA76-357DE641F42A.jpg
    9D6C4741-3365-409D-AA76-357DE641F42A.jpg
    181.4 KB · Visningar: 296
Inte knivtillverkning, men ganska nära... Om man ska limma något annat än knivskaft, t ex skaft till skedar eller osthyvlar, kan man slippa epoxy då? Vad finns det för andra lim som är bra?
 
Tack! Är snart ikapp vettu! :)
Vad har du själv på G?
Nästa för mig är två friluftsknivar till grabbarna.
 
Tack! Är snart ikapp vettu! :)
Vad har du själv på G?
Nästa för mig är två friluftsknivar till grabbarna.

Underbart projekt med ”riktiga” knivar till barnen, blir ju inte bättre. Jag håller på och nördar ner mig fullständigt i differentialhärdade knivar. Det är något magiskt över den där hamonlinjen. Sen smider jag en liten kökskniv tillsammans med minsta grabben. Och gör en 50-årspresent till en kompis. Så jag har fullt upp 😊
 

Bilagor

  • AE980D0C-2991-40E6-AE23-01F4C98E08DE.jpeg
    AE980D0C-2991-40E6-AE23-01F4C98E08DE.jpeg
    85.7 KB · Visningar: 191
Låter bra det! Har också ett antal kommande projekt, tankefoster ännu så länge. Lång grillkniv bl a. Och fler kockknivar. Sen ännu fler kockknivar. Hoppas du plockar fram den där hamonen med ett fint korn, vad brukar du sluta på?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...