Krympande Meindl

Mina Meindl Island har de senaste två åren krympt minst en halv storlek. De har inte torkats varmare än rumstemp. De går inte längre att använda. Har någon annan råkat ut för detta och provat att reklamera?
 
Jag har samma problem med mina Meindl Island (+ någon annan känga). Efter att ha pratat med både amatörer och proffs har jag fått uppfattningen att fötterna växer på både bredd och längd. Kanske en storlek på 10 år?

Men stämmer detta?
 
Mitt första par Island MFS var en storlek för stora vid köp för lite marginal. De blev oanvändbara på ett år.

Hittade likadana en och en halv storlek upp att ersätta dem med men även de krympte kontinuerligt trots väl insmort tillstånd vid förvaring. Gjorde en vår misstaget att lyfta dem direkt från förvar till bilen när jag skulle på tur och det slutade med 10st blånaglar och en ganska tråkig tur.

Har aldrig tänkt tanken att reklamera utan brukar mer känna mig dumsnål att jag inte köpt skoblock fastän jag vet att man borde.

Har kört Lundhags 3-4 år (går aldrig tillbaka) och den krympning de gör utan användning på ett par månader är inte jämförbar med det jag upplevde med Meindl. Men i år hade även de inkräktat lite på lilltåns utrymme så svaret är nog skoblock eller tämligen frekvent användning året runt.
 
Trogen meindl Island-användare sedan 15 år, är nog inne på 3'e eller 4'e paret. Aldrig upplevt att dom krympt trots stundtals rätt omild behandling. Aldrig använt skoblock eller likn men använt dom ganska frekvent över hela året. Lundhags däremot krympte nästan 2 cm på ett år och blev helt oanvändbara, har därefter alltid hållt mig till meindl.
 
Jag är också trogen Meindl Island användare sedan många år och inne på mitt tredje par. Jag tror inte att skon krymper, det är fötterna som blir större. Det sägs att var sjunde år behöver man lite större skor och det stämmer bra på mig.
För många år sedan köpte jag ett par vinröda Lundhags kängor mest för att jag tyckte de var snygga och passade bra till Jeans. Jag har använt de ett fåtal gånger på grund av att de var så himla obekväma, fick skavsår på alla möjliga ställen. Det känns att de är gjorda för en väldigt smal fot.
Mvh Veni
 
Är fortfarande inne på mitt första par Meindl Island inköpta 2008 (ej MFS modellen som släpptes något år senare). Vaxar (undviker fett) dem regelbundet inför varje tur och har inte märkt någon som helst krympning. Förvaras i kartong i garaget mellan turerna, så torrt och lite under normal rumstemperatur.
Innan dessa kängor använde jag gummistövlar vid fjällvandring så har ingen annan referens.
 
Tycker det här verkar mycket märkligt. Min far och jag hade samma storlek, 43, i alla år. De Lundhagskängor han använde på 80-talet vandrar jag nu i varje år, tog över när vi tömde föräldrarhemmet för några år sedan. Var i så gott som nyskick. Om fötterna skulle växa 1/2-1 storlek vart tionde år skulle jag nu var uppe i storlek 45-47 men fortfarande fungerar storlek 43 perfekt. Även 30-år gamla Lundhags fungerar klandetfritt.
 
Har inte heller haft växande fötter. Har haft samma skomodell i samma storlek till vardags sedan första vandringskängan köptes och de sitter likadant nu som då.

Kängorna krympte rejält i garderoben hos mig, inget som helst tvivel om den saken.
 
Tror inte fötterna växer förrän man blir äldre. Vet inte exakt när det börjar, men har för mig att gamla människor brukar få större öron, näsor, händer och fötter (än de hade innan).
 
Det vanligaste problemet när det gäller skor och kängor som är sällanköp, dvs. köparen är inte van att bedöma vilken storlek som är bra, är just att man köpen en för liten storlek. Fötterna sväller även vid värme.

Kängor för arbete eller fritid bör vara betydligt större än vad man tror. Speciellt vid kyla. Ett par extra sulor och rejäla sockar gör att utrymmet fylls ut och önskar man växla ner så har man möjlighet till det. Mina vinterkängor är två nummer större än sommarskorna.
 
Min meindl Island krymper oxå. Får köpa nya ungefär var 3e år. Och nu är det dags igen. Och mina krymper verkligen för när jag köper nya så köper jag samma storlek och de nya är betydligt rymligare och passar bra i ca 3 år men sedan börjar tåna ta i.
 
Tidscykeln för växande fötter är nog som så mycket individuell men började i vpl med 43or som blev till 44or och numera 44 1/2or.
Fukt i garderoben kanske hänger med?

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
orren86 Meindl Island Pro och stegjärn? Kläder 1
stinaL Vad tycker ni om meindl island pro Kläder 22
magbe238 Lundhags eller Meindl? Kläder 14
nightzero Meindl Island Pro Kläder 9
hulth Nya kängor! Meindl Glockner? Kläder 5
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
ulfgum Meindl-problem? Kläder 14
Pellepassat Meindl Island Pro eller Air Revolution? Kläder 4
jallejulius Lundhags Professional / Meindl Preformance Kläder 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...