Stoppa eskimåsväng

Hej jag köpte i somras en smal ( 43 cm bred ) kajak. När jag testade att rolla så var det svårt att hitta balansen igen ovan vattnet. Jag tippade igen på andra sidan. Lyckades andra gången men hade då tappat lite balans och kände mig lätt illamående.

Hur kan jag se till att undvika detta problem?

Thure
 
antagligen det du redan gör . att träna för att få in motorik och timing - att hantera och dämpa överslängen med rätt kraft vid rätt tid är en timing-grej

att du bli illamående och får sämre balans beror på att innerörats balanssinne gör total uppror av övningen och för många så läcker det över till centret i hjärnan som hanterar magen och upplevs då som illamående.

detta är ju inte obekant för alla som blir lätt åk/sjösjuka då det är också från innerörats balansinne...

jag skall inte råda utan att någon läkare kan bekräfta - men skall man bassängträna sådant så kanske åk/sjösjuketablett några timmar innan gör att du tål flera övningar innan illamåendet blir för mycket...
 
Tack Torbjörn för synpunkter.

Jag använder en vanlig skruvroll där jag kommer upp framåtlutad mot akterdäck.

Finns ju en uppsjö olika rollar. Är det nån annan t ex med avslutning framåtlutad som ger bättre balans?

Thure
 
Det är reptilhjärnan som stökar - den har prio 1 - överlevnad på listan och vid nya rörelser som inte sedan tidigare finns schemalagda i hjärnan så blir de sensoriskt konflikt och då tycker reptilhjärnan att situationen är farlig och signalera det med illamående, kallsvettighet, torr mun etc. för att man skall dra sig ur den upplevda farliga situationen - en signal som inte kan misstolkas av någon...

I detta så avta vakenheten i försök att isolera/minska störningarna utifrån och den vägen minska konflikterna/överlasten - det sätts dämpfilter vilket också påverkar balanssinnets precision och reaktionstid - just det du upplever.

Det är också förklaring varför svårare sjösjuka blir helt apatiska och kan inte göra något intelligent då hjärnan nästan stängt ned helt i försöken att isolera och minska på de motstridiga sensoriska inflödet.

Till detta låser sig nedre magmunnen i magsäcken rätt tidig i processen och inget man sväljer eller dricker kommer vidare, istället lätt hänt att magen tömmer sig uppåt igen då det är helt stängt nedåt, och ger en viss lättnad för stunden - därav också att åksjuketabletter inte har verkan när de tas medans man börja bli rörelsesjuk.

För ca 95% av befolkningen så går det över efter ca 3 dygns utsatthet - kroppen och hjärnan har mappat de nya rörelserna till något som den har kontroll över och det är inte sensorisk konflikt längre.

med andra ord - träna, träna, träna - var rörelsesjuk under tiden tills kroppen lärt sig att situationen och rörelserna och mappat den och inte förknippar med onormal/farlig.
 
Senast ändrad:
Hej Thure
Du skriver vanlig skruvroll "där jag kommer upp framåtlutad över akterdäck", menar du kanske bakåtlutad? Jag vill minnas att du postat ngn film där du rollar Lisa ( som kanske inte är den mest lättrollade) och för att kompensera det kommer du t o m över mittlinjen på kajaken på frånsidan. Om du gör så med en lättrollad kajak kan det nog bli överslag. Kanske ta det lite lugnare i slutfasen av rollen o glida in över akterdäck. Om yrsel, se mina synpunkter i en tidigare tråd. Sensoriska konflikten får man träna bort men komponenten av kallvatten som kyler balansorganet förhindras bäst m neoprenhuva.
 
Hej Thure
Du skriver vanlig skruvroll "där jag kommer upp framåtlutad över akterdäck", menar du kanske bakåtlutad? Jag vill minnas att du postat ngn film där du rollar Lisa ( som kanske inte är den mest lättrollade) och för att kompensera det kommer du t o m över mittlinjen på kajaken på frånsidan. Om du gör så med en lättrollad kajak kan det nog bli överslag. Kanske ta det lite lugnare i slutfasen av rollen o glida in över akterdäck. Om yrsel, se mina synpunkter i en tidigare tråd. Sensoriska konflikten får man träna bort men komponenten av kallvatten som kyler balansorganet förhindras bäst m neoprenhuva.

Om jag minns rätt så är Thure läkare och jag har varit på hans föredrag om vad som händer med kroppen i kallt vatten Plurrning på vintern (långfärdsskridsko) och plurrning på sommaren (kajak).

/Per
 
Bakåtlutad skulle det stå och jag skrev så och tangentbordet har gått in och "korrigerat".

Jag tror det är svårare att ha korrekt balans framåtlutad bl a för att synen inte hjälper till lika mkt då.

Nån som rollat ranka kajaker?

Thure
 
Ursäkta detta med korrigerade tangentbord igen. Även mitt inlägg 12:25 blev svårtytt. Jag har varje gång skrivit "bakåtlutad" och det blir förstås förvirrande när tangentbordet ändrar till framåtlutad. Synen är väsentlig för balansen och på sjön är det viktigt att se horisontlinjen för att hålla balansen och det minskar även illamåendet/sjösjukan.

Thure
 
Lite svårt att ge et vettigt svar eftersom din beskrivning är lite diffus.

Utgår från att du använder euroblade paddel och att du håller paddeln precis likadan som när du framåt paddlar.
Försök så snart du har kajaken på rätt köl att sätta upp dig. Det minskar rotationen samt ger möjlighet att sätta en lågt stöd för att stabilisera dig tills du har fått orienteringen tillbaka.
Sätt dig bara inte upp för tidigt, då avbryter du rotationen och trillar tillbaka i vattnet på samma sida.
 
Själv har jag inte bemästrat denna konst, smal kajak och vingpaddel kan nog vara en utmaning,
Med plattpaddel kan man ju svepa för stöd både framåt och bakåt och behöver varken ha bråttom eller ta i om man bara är nära kajakens rotationscentrum när man kommer upp ur vattnet..

När jag försökt svepa med vinge så gräver den fast sig och då allra mest med drivsidan nedåt och svepandes bakåt. Framåt går lite bättre.

Borde inte en roll mera liknande C till(to) C fungera med allt det fäste vingen ger och styrkan vingpaddlaren har, då hamnar man ju upprätt med kroppen direkt och kan parera med sitt vanliga stöd.

Gert
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...