Afrikas 10 högsta bergstoppar

Till saken hör kanske också att det inte är frågan att det är du & en guide, utan:

"All climbs include a team of mountain guides, cooks and porters, typically ...

2 climbers : 1 guide, 1 assistant guide, 2 porters and 1 cook
3 climbers : 1 guide, 1 assistant guide, 4 porters and 1 cook
5 climbers : 1 guide, 2 assistant guide, 6 porters and 1 cook"

Ja, jag blir en aning frustrerad då det verkar som om jag måste ta med en lirare som bär min guides assistents utrustning och en annan som lagar min huvudguides kvällsmat.

Visst, det är väl bra att de har arbeten och så. Dock sliter det ju samtidigt mycket på berget.

Men det är klart, om man verkligen vill kättra Kili - så ska man ju göra det. Det är ju säkert fantastiskt.
 
Jag har använt guide ca 10 gånger och bara en av dessa har varit riktigt bra. Ett par har varit halvdanna och flera har varit helt värdelösa. Jag tycker att det är för stor risk att betala en massa pengar och på köpet eventuellt få med sig en helkass guide som tar bort halva upplevelsen.

Några av de helkassa guiderna är så långsamma i motlut att man äventyrar toppen om man ska vänta på dem.

Men även om jag vet att guiden är jättebra så går jag hellre utan. Upplevelsen blir så mycket trevligare om man går helt själv eller med en kompis. Det är ju individuellt hur man tycker såklart.

Sen om man är ute efter att prestera något som det handlar om här så snackar vi ju helt olika prestationer om man har haft guide eller inte även om det ibland är så att man får ta hand om guiden mer än han eller hon hjälper till.

Jag skulle tex aldrig springa femdagars orientering med guide. Det känns helt ointressant. Samma sak känner jag med bergsbestigning.


Kan helt klart hålla med att vissa guider e helt värdelösa, men tyvärr så finns det vissa berg som har guide tvång. Vill ju inte missa att klättra på en fantastiskt berg pga detta. Man får helt enkelt göra det bästa av situationen.
 
Guide på Kili - behövs det? Nej, knappast. Guide på Kili - är det trevligt? Ganska mycket faktiskt. Om det gick att gå ensam - skulle man då få en vildmarksupplevelse av arten "vad jag grejar allt bra själv här uti ödemarken"? Nej, inte alls.

Kili är överbefolkat. I varje given stund rör det sig uppemot 5000 människor på berget. Man är aldrig riktigt själv, och skulle aldrig vara helt utlämnad till sina egna förmågor. Kili är helt enkelt inte en utmaning av det slaget. Av det skälet finns det knappas någon anledning att göra sig föreställningar om att det minsann skulle vara en större utmaning utan guide.

Om man vill kan man faktiskt gå utan bärare. Det formella kravet är en guide/ledsagare per toppförsökande skalle. Det gäller bara att veta vad man vill och orka kräva det.

Med ovanstående sagt: Kili är vad det är och det är på sitt sätt alldeles fantastiskt!
 
Av det skälet finns det knappas någon anledning att göra sig föreställningar om att det minsann skulle vara en större utmaning utan guide.

Nu är visserligen Kilimanjaro väldigt enkelt. Men nog skulle det skita sig för många om de inte använde guide, bärare och fick maten serverad.

Nu var det ett tag sedan jag var där men för 12 år sedan gick jag själv långa stunder flera av dagarna. Men det kanske har ändrats.

Det är i vilket fall väldigt tråkigt med guidetvång på alla berg. I synnerhet på Kilimanjaro med tanke på att de har problem med slitage. Och att det blir fler folk på lederna än nödvändigt. Och dyrare. Och att en del av friheten försvinner.

Men nu handlade ju tråden inte om guider på Kili utan statistik från Afrikas 10 högsta. Sorry för där har jag inget att tillföra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...