1 år i Norsk Vildmark "En vill mann"

Varför inte ta chansen???

Vad tråkigt...
Om jag fick denna chans så skulle jag verkligen hugga. Ingen skulle kunna tvinga in mig på ett hotell. Möjligen in på någon fjällstation för en dusch och middag.

Vissa gör saker för sin image och andra bara vet vart de hör hemma...
/ Matti Holmgren
Jokkmokkguiderna och mattisblogg.se
 
Vad tråkigt...
Om jag fick denna chans så skulle jag verkligen hugga. Ingen skulle kunna tvinga in mig på ett hotell. Möjligen in på någon fjällstation för en dusch och middag.

Vissa gör saker för sin image och andra bara vet vart de hör hemma...
/ Matti Holmgren
Jokkmokkguiderna och mattisblogg.se


Att bara leva på magert hjortkött hela vintern hade varit mycket svårt. Det hade behövts kompletterats med fet fisk, och han fick bara små öringar i mängder som inte räckte till.
 
Få inser vilken förberedelse våren sommaren och skörden måste vara inför vintern. Börjar man samla i ladorna för sent så svälter man.
 
Ja, över huvud taget verkar många ha svårt att inse viken mängd arbete som krävs för att skaffa mat om man inte har tillgång till snabbköp.

Man kan titta på Robinson t.ex., de ligger och slöar hela dagarna istället för att leta mat. Medans bönderna här hemma jobbar 12-timmarsdagar 365 dagar om året för att vi ska kunna få mat i snabbköpet. Om de i Robinson ägnade 7-8 timmar om dagen åt att samla mat istället för att sola skulle de klara sig mycket bättre.

Eller alla dessa projekt som dyker upp här på Utsidan där folk ska "leva på vad naturen ger". Det var knappast en slump att människor började bruka jorden och hålla sig med tamdjur.

När det gäller att ha mat för vintern så är ju problemet kanske inte direkt mängden (kan man fixa mat som räcker för sommarhalvåret så kan man nog fixa så det räcker över vintern också), problemet är hållbarheten. Man måste konservera grejerna, och även det är ju en massa arbete.
 
Nja... att fiska på vintern är väl inget större problem. Och att förvara mat på vintern är ju tämligen enkelt - killen måste ju ha valt helt fel område för detta projekt?
 
Nja... att fiska på vintern är väl inget större problem. Och att förvara mat på vintern är ju tämligen enkelt - killen måste ju ha valt helt fel område för detta projekt?


Nej han kunde knappast ha valt ett bättre ställe. Han hade tillgång till en fjord, vilket borde gett både fisk, musslor och andra havslevade organismer (och tång), han hade en kanot att förflytta sig med och han hade tillgång till flera mindre sjöar, men de hade bara småöring. Dessutom hade han tillgång till både skog och kalfjäll att jaga på.
 
Nej han kunde knappast ha valt ett bättre ställe. Han hade tillgång till en fjord, vilket borde gett både fisk, musslor och andra havslevade organismer (och tång), han hade en kanot att förflytta sig med och han hade tillgång till flera mindre sjöar, men de hade bara småöring. Dessutom hade han tillgång till både skog och kalfjäll att jaga på.

Ok. Platsen var alltså felfri - då låg felet sålunda någon annanstans :)

...eller så är dessa äventyr, som skrivits här, helt enkelt svårare än vad folk tror.

Planerar ett par veckor nästa år, med lite mat - dessa skall ske under varma sommarveckor och kommer förmodligen att vara mest njutning. Tror och hoppas jag.
 
...eller så är dessa äventyr, som skrivits här, helt enkelt svårare än vad folk tror.

Precis där tror jag det ligger. Det romantiseras nog lite lätt ibland. Att leva helt frisläppt från övriga samhället är svårt och ibland omöjligt. Det gäller att flera bitar faller på plats för att man ska klara ex en hård vinterperiod.

Det behövs inte många dagar utan tillräcklig föda och sömn för att modet ska svika. Förr om åren hade man inget val men nu när valet att besöka hotellet finns så är det nog svårt att i förväg säga hur man skulle välja att agera.
 
Ja han är ju bara ett stort skämt!
Vart så sjukt inspirerad först men nu blir jag ju bara arg.

Fast taggad är jag ändå på att testa leva av vad natur har att ge i runt 60 dagar. Har hittills bara gjort såna här saker 7 dagar i sträck och det på sommar med båt vid sjö. Iof bodde vi på en ö utan god fiske lycka men några dagar på växter osv klarar man.

Har svårt att välja område för ett sånt här 60 dagars projekt, man vill ju vara isolerad men inte på kalfjället i Norrland helst. Några idéer någon?

allt eller inget!
 
Gör det inte utan frekvet visiterande ätande kamrat. Vid lite längre svältövningar är det lätt att drulla till det och man behöver inte ligga många timmar med brutet ben eller brännt skinn för att komma in i riktigt kritiska lägen. Överlevnadsövningar kan bli något helt annat i statistiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Norsk familj tillbringar 1 år på Svalbard Expeditioner 8
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
collesandare Ett år i vildmark Expeditioner 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.