30.000 kr, cykla i världen

Hej.
Trött som fan på att leva i detta samhället.
Så har bestämt mig för att dra. Mer komplicerat än så är det inte.
Jag har 30.000 på fickan, och kommer ta det därifrån, kanske lite småjobb på vägen.

Det blir att cykla för att få se så mycket som möjligt och tälta och laga mat med stormkök för att hålla kostnaderna nere.

Jag vänder mig hit för att få råd gällande resrutter och destinationer. Jag är öppen för allt!
 
Testa Centralasien!

Hej!

Mitt förslag till dig är Centralasien. Kom själv precis hem ifrån Kirgisistan, mycket och storslagen natur, höga berg, vidsträckta betesmarker, glest trafikerade vägar, gästvänliga och nyfikna människor, nomader, jurtor, hästar och hällristningar.

Lycka till!
 
Jag funderar lite.
Budgeten är tight och vill inte behöva komma hem efter 6 mån.

Sydamerika:
Jag är riktigt sugen på sydamerika, mer än något annat egentligen.
Har fått uppfattningen om att de har det mesta där.
Djungel, berg, hav mm.
Alt är att cykla genom europa och flyga till sydamerika och fortsätta cykla vidare där eller flyga direkt dit, vad tror ni, klarar budgeten europa innan?
Jag tänkte jobba lite ideellt (förhoppningsvis mot kanske lite mat och sovplats) och kanske något betalt jobb om det hittas. Fortf tält och stormkök som gäller. Vet någon hur det är att cykla och tälta i sydamerika, inga konstigheter?

Asien:
Asien verkar attraktivt samt att cykla genom europa och mellanöstern på vägen dit, återigen vet jag inte hur ekonomin klarar det. Kanske bäst att flyga dit direkt?

Vad föreslår ni?
Vart får jag mest valuta för pengarna?
Vart finns det störst möjligheter för ideellt arbete samt kanske betalda jobb?
 
Det är bara du som vet vad för kompetens du har. Det går att jobba överallt om man är en entreprenörspersonlighet. Lättast är det dock att tjäna pengar hemma i svedala. Finns väl kanske undantag som Norge, japan etc men i generella drag. Det går att spendera 30 000 på en dag om man vill så det där med budget är individuellt. Sydamerika är dyrare är asien.

Ett bra tips är att planera inte för mycket hemma. Det blir ofta lite för stora planer och man blir lätt bekväm när man åker iväg. Indien är väldigt billigt men påfrestande. Nu skulle inte jag cykla någonstans men speciellt inte i den galna trafik som är där.
 
Senast ändrad:
Har lite svårt att bestämma mig, jag vill hellre se sydamerika, men tror att jag kan resa mindre om jag åker dit eftersom jag måste flyga dit. Kanske mer värt att cykla genom europa och mellanöstern för de pengarna istället, och fortsätta i asien.

Har ni någon aning om vad man kan klara sig på per dag i europa och asien om man sover i tält och lagar mat själv? Sista frågan är om någon har något tips på resväg, resrut eller ställen som är väl sevärda? letar på nätet men hittar inte så mycket om det..
 
Hej,
Sover du i tält och lagar din mat själv räcker ju reskassan ungefär lika långt var du än cyklar. Mat skiljer sig inte jättemycket i pris.

Det verkar som du är ute efter att komma bort från det svenska samhället och leva efter andra värderingar. världsdel är kanske inte så viktigt, viktigare är att komma bort från det meningslösa pengaslaveriet. Leta efter områden med självhushållning eller mycket lite ekonomisk handel. Moldavien/Rumänien eller andra fattigare berg/jordbruksområden i Europa och andra områden har redan nämnts.
 
Gött, är från rumänien nämligen :)

Men har bestämt mig för att det får bli central och sydamerika.
Vet någon vart man flyger billigast och när?
För nu ( 7 sep - 8 mars) hittar jag endast biljetter för 8000 kr och uppåt.

Sedan undrar jag hur deras årstider ser ut?
 
Finns nog bättre forum än detta för resefrågor. Folk pratar mest om utrustningdetaljer här.

Prova resedelen på flashback för generell info och något renodlat cykelforum.
 
Sydamerika

Du verkar för mig mer intriktad på att resa än för att ha grund för det, eller beror det på hur du skriver...bekymmer reser man inte från, dem har man med....
Stellans svar var vådligt realistiskt, han är långfärdscyklist och vet vad man behöver....
Jag har rest från söder till norr i Sydamerika, jobbat i Ecuador, jobbat i mellanamerika, semestrat på en del udda platser därnere.
Södra halvklotet har vår nu......
Din budget synes mig snäv....
Det brukar kosta ca 8kkr att åka långt bort till andra sidan jorden.....
Tältar och lagar du mat själv kommer du ganska långt på dina sekiner, fast jag tycker att du har för få för att börja, längre bort än gotland....
Hade du disponerat det 3dubbla hade jag kanske rekommenderat dig att resa men inte nu...
Det är en annan värld, med andra värderingar och fantastiskt mycket att uppleva för dem som vill och är öppen. Mellanamerika är speciellt. Hela vägen från Eldslandet till Californien finns mycket att se och uppleva, frågan är om du är tillräckligt öppen.....
Den som kan språket kan alltid fixa jobb längs vägen även om många vill vara före dig....kan du spanska? Inte havdåligt utan pratbart....
Annars är jobb en mindre framkomlig väg....
Du får väl fundera över natten på sakernas läge och kanske knega ihop lite mer pengar, det brukar lösa sig om man jobbar flitigt och inte gör av med mer än man absolut måste. Bo i tält här brukar vara en stor besparing, åtminstone var det så när jag var ung.....
Men det är aldrig bra att vara förbannad när man börjar med något.....vad är värt det? Det ger bara skygglappar för ögonen och dåliga tankar föder dito.....
Hoppas du snart får ihop de medel du behöver och att du kan lämna dina förtretligheter bakom
dig.......Då kan du få en bra resa....
Berätta gärna om din Treriksröset-Smygehuk tur när du genomfört den!
 
Senast ändrad:
Jahaja

Det kommer nog att funka med 30k!

-Lite pissed kan väl alla vara, det blir nog mest synd om dig och de i din omgivning i början av resan!, sen så ger det sig nog.

-Glöm att flyga, med den budgeten lär du cykla hemifrån, och inte äta ute eller bo på vandrarhem. Du lär också skippa alla former av kollektiv transport, vilket kan göra resan mycket intressantare!

-Ju mer du rör på dig, desto mer kommer det att kosta. Man kan inte landet eller platsen, och blir mer eller mindre blåst på pengar konstant eftersom man inte vet hur systemet eller priserna fungerar.

Stannar man däremot på ett ställe, så lär man sig var man ska äta och handla, osv. När jag bodde i Nigeria kunde jag teoretiskt(äcklig mat!) äta 3 mål om dagen för 12 kr, och lägga kanske 6 kr på vatten. 18 sek om dagen för att överleva alltså. Då räknar jag inte in boendet som jag hade gratis, eller mina transporter till jobbet.

Fördel:billigt
Nackdel:kanske inte särskilt nyttigt, äcklig mat, och inga nöjen överhuvud taget

Då landar du på 4,5 år utomlands för dina pengar, vilket kanske motsvarar dina förväntningar.

Jag tror att det är svårt att säga hur mycket pengar man behöver- jag har kompisar som på ett magiskt sätt lyckas överleva på ören och ingenting. Det gör förresten de flesta i utvecklingsländer också- det är ofta omöjligt att förklara hur folk lyckas överleva i fattigdom.

I alla fall vet du nog bäst själv hur mycket pengar du behöver, och var din komfortzon ligger. Vill du ha de där extra ölen så kommer de att kosta.

En annan käpphäst är utrustning. Beroende på vilken del av världen du har tänkt att resa i kommer det att ställa olika krav på grejerna. Jag har samlat på mig en massa friluftsgrejer under åren, och till resan som jag planerar nu kommer jag ändå att lägga ca 8000-10 000 på bara cykel, pakethållare, packväskor och reservdelar. Resten av utrustningen har jag redan.

I och för sig har jag för mig det var några som cyklade till asien med postcyklar, men har ingen aning om de kom fram.

Jag tycker du ska köra på, den största faran är att inte våga!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
simsone Vill du Segla jorden runt och se hela världen? Expeditioner 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.