MTB med elmotor i naturresevat?

En cykel är en cykel och det finns inget förbud att framföra en cykel i terrängen, oavsett om den har 50 motorer eller ingen, så länge den håller sig inom definitionen vad som är en cykel. Och finns det inget förbud, är det tillåtet och det är det som i allmänhet betraktas som allemansrätten.

Om det "inte finns någon motoriserad allemansrätt" undrar jag vilket lagrum du stödjer dig på när du kör motorbåt på annans fastighet.

har en el cykel en motor eller inte????

Är båtar fordon ???? man pratar om fordon med motor och en el-cykel är ett fordon med motor eller ????
 
har en el cykel en motor eller inte????

Är båtar fordon ???? man pratar om fordon med motor och en el-cykel är ett fordon med motor eller ????

Det är väl ganska ointressant om den har en motor eller inte. Det som är intressant är motorns effekt och huruvida den driver cykeln och det gör den inte. Bara assisterar cyklistens kraft. Med ditt resonemang får man inte heller köra elrullstol i skogen för den drivs av en motor och klassas som cykel.

Nyss var inte allemansrätten motoriserad. Men en båt med motor är väl också motoriserad?
 
Om det "inte finns någon motoriserad allemansrätt" undrar jag vilket lagrum du stödjer dig på när du kör motorbåt på annans fastighet.

Formuleringen var ju:
Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren

Så, du har rätt. Man får inte köra motorbåt på någon annans mark heller. Däremot får du säkert cykla med elcykel på sjön.
 
Det är väl ganska ointressant om den har en motor eller inte. Det som är intressant är motorns effekt och huruvida den driver cykeln och det gör den inte. Bara assisterar cyklistens kraft. Med ditt resonemang får man inte heller köra elrullstol i skogen för den drivs av en motor och klassas som cykel.

Nyss var inte allemansrätten motoriserad. Men en båt med motor är väl också motoriserad?

man pratar inte om effekt utan om den har motor eller inte.
alla har rätt att vistas i naturen därför är elrullstolar godkända att använda i naturen.

hur kan du påstå att motorn inte driver cykel, om den inte driver cykeln så är det väll ingen vits att den finns där. syftet med mororn är väll att den ska driva cykel framåt vilket den gör. tar du bort motorn så går det saktare med samma kraft från den som cyklar alltså så måste motorn driva cykeln.
 
man pratar inte om effekt utan om den har motor eller inte.
alla har rätt att vistas i naturen därför är elrullstolar godkända att använda i naturen.

hur kan du påstå att motorn inte driver cykel, om den inte driver cykeln så är det väll ingen vits att den finns där. syftet med mororn är väll att den ska driva cykel framåt vilket den gör. tar du bort motorn så går det saktare med samma kraft från den som cyklar alltså så måste motorn driva cykeln.

då har du aldrig cyklat elcykel tror jag. Det är människan som driver elcykeln genom att trampa. däremot får man lite extra skjuts som att nån skjuter på dig. slutar du trampa så gör inte elen ett skvatt.

jag skulle opponera mig om cykeln drevs av smutsig kolkraft eller bensin, men att gnälla över några watts el är bara småsint av naturvårdsverket som istället bordet ägna sig åt riktig naturvård. De borde lägga kraften på att förhindra vägbyggen och dyl så inte skog och mark förstörs där nästa motorväg eller tågväg ska gå. Där kan man snacka om avtryck i naturen som inte går bort.
 
250w kanske inte låter mycket, men det motsvarar den effekt en hyggligt tränad motionär orkar generera på en cykel under ca 20-30 minuter.
Ett el-MTB ekipage kan alltså generera dubbelt så hög effekt på bakhjulet som ett utan motor.
25 km/h är mer än vad de flesta orkar hålla på skogsstigar. Vi har en lokal slinga på 5 km där bra motionärer orkar hålla ca 15 km/h under bra förhållanden. Elitmotionärer snittar under 20 km/h.

Finns många argument för att el-MTB-cyklister kommer öka slitaget på stigar.
 
då har du aldrig cyklat elcykel tror jag. Det är människan som driver elcykeln genom att trampa. däremot får man lite extra skjuts som att nån skjuter på dig. slutar du trampa så gör inte elen ett skvatt.

jag skulle opponera mig om cykeln drevs av smutsig kolkraft eller bensin, men att gnälla över några watts el är bara småsint av naturvårdsverket som istället bordet ägna sig åt riktig naturvård. De borde lägga kraften på att förhindra vägbyggen och dyl så inte skog och mark förstörs där nästa motorväg eller tågväg ska gå. Där kan man snacka om avtryck i naturen som inte går bort.

ja´, jag har cyklat el-cykel och man känner att den driver en framåt det går fortare med samma karft. Går det fortare så gör man mera slitage orkar cykla längre vilket gör att det slits mera.

Om du nu tänker på miljön så borde du inte överhuvudtaget använda en elcykel. når du påstår att el motorn inte ens driver cykeln. förutsätter att du laddar cykeln med solenergi

sedan skiter väll naturvårdsverket vilket sätt som motorn drivs på de är bara i mot motorer som driver fordon = elcykel
 
Det verkar som om alla här är överens om att ingen cykel (eldriven eller inte) skall fram föras i naturen på ett sånt sätt att det uppstår skador.

Diskussionen handlar väl till stor del om att samma fordon har flera olika benämningar och juridisk status beroende på vilken myndighet som utfärdar föreskrifterna. Det blir inte lätt för oss medborgare att följa lagen -även om vi vill det- om ett fordon i ena ögonblicket klassas som cykel och i nästa ögonblick klassas som motordrivet fordon. Frågan är ju (bland annat) skall en elcykel klassas som cykel när den körs i ett traktorspår eller är den då ett motordrivet fordon? Var går skillnaden mellan en dålig skogsväg och ett traktorspår? Det är den här typen av frågor som dyker upp med otydliga definitioner.
Precis. Det tillkommer också diskussionen om vad som skulle gälla om man cyklade utan el-assistans på el-cykeln. Får man cykla med samma cykel på stigen om motorn är frånkopplad? Eller behöver jag plocka bort batteriet eller hela el-systemet för att det ska var en vanlig cykel igen?
Hur bevisar man att någon cyklade med hjälp av el-motorn eller inte? Tar polisen av en jackan för att se hur svettig man är?
 
Precis. Det tillkommer också diskussionen om vad som skulle gälla om man cyklade utan el-assistans på el-cykeln. Får man cykla med samma cykel på stigen om motorn är frånkopplad? Eller behöver jag plocka bort batteriet eller hela el-systemet för att det ska var en vanlig cykel igen?
Hur bevisar man att någon cyklade med hjälp av el-motorn eller inte? Tar polisen av en jackan för att se hur svettig man är?

En pistol är en pistol även fast den inte har någon amunition i den
 
ja´, jag har cyklat el-cykel och man känner att den driver en framåt det går fortare med samma karft. Går det fortare så gör man mera slitage orkar cykla längre vilket gör att det slits mera.

Om du nu tänker på miljön så borde du inte överhuvudtaget använda en elcykel. når du påstår att el motorn inte ens driver cykeln. förutsätter att du laddar cykeln med solenergi

sedan skiter väll naturvårdsverket vilket sätt som motorn drivs på de är bara i mot motorer som driver fordon = elcykel

jag använder inte elcykel har jag redan sagt. jag har testat de tidiga modellerna för 10 år sen. Jag föredrar utan el, men tycker ändå inte att de ska klassas på annat sätt än som de andra statliga verken klassar dem. De ska hålla en gemensam linje. "Svetsarn" måste foga ihop verken så de blir samstämmiga.
 
jag använder inte elcykel har jag redan sagt. jag har testat de tidiga modellerna för 10 år sen. Jag föredrar utan el, men tycker ändå inte att de ska klassas på annat sätt än som de andra statliga verken klassar dem. De ska hålla en gemensam linje. "Svetsarn" måste foga ihop verken så de blir samstämmiga.

Men du diskuterar ju egentligen bara formuleringar och språkvetenskap. Om Naturvårdsverket ändrar sin formulering till "inga cyklar som har någon slags motor eller hjälpmotor får användas i terrängen" så har du alltså inga problem med nånting?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1
m5397 Mtb i Genarp Mountainbike 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...