Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Saxsliptillsats

Edge Pros saxsliptillbehör har jag och är gediget, själva slipen är ju av plast och är lite si och så. Tillbehöret fungerat till stämjärn och spackelspadar eller vad man har som är trubbigt.
 

Bilagor

  • Saxslip.jpg
    Saxslip.jpg
    37 KB · Visningar: 1,006
Ja, plast är tråkigt. Det är ju bland annat det som talar för Edgepal Chef - handgjort i metall, 100%. Möjligen kapitulerar jag för priset till slut och kryper till korset.
 
Man behöver inte alltid det bästa!

Jag är utbildad Kock och har arbetar på " Fina Krogen", där har jag stött på många Kockar som liksom jag använder Victorinox. Jag har aldrig hört något behov av "Superstål", vad jag förstår så är stålet i Victorinox ganska mediokert. Bifogar en bild på stålet som Brisa i Finland påstår att det är.
 

Bilagor

  • IMG_4989_Snapseed-ll.jpg
    IMG_4989_Snapseed-ll.jpg
    134.8 KB · Visningar: 873
  • Brisa.jpg
    Brisa.jpg
    45.7 KB · Visningar: 883
Man behöver inte det bästa ! Del ll.

Den här kniven har jag köpt i en Svensk butik för 225:- inklusive slida.
Den är så billig så jag köpte 4 st så jag kan ge bort till vänner och bekanta som present. Längden är 250 mm bladet är 120 mm x 5 mm och stålet är 440A som är Stentvättat.
 

Bilagor

  • IMG_6444-fast-process_Snapseed.jpg
    IMG_6444-fast-process_Snapseed.jpg
    85.8 KB · Visningar: 879
  • 440A.jpg
    440A.jpg
    65.3 KB · Visningar: 880
Jag är utbildad Kock och har arbetar på " Fina Krogen", där har jag stött på många Kockar som liksom jag använder Victorinox. Jag har aldrig hört något behov av "Superstål", vad jag förstår så är stålet i Victorinox ganska mediokert. Bifogar en bild på stålet som Brisa i Finland påstår att det är.
Har samma bakgrund men utan officiell utbildning.

Det jag sett genom åren fram till ca mitten av 90-talet är:

De gamla i skrået föredrog tyngre knivar med en utpräglad häl, gärna i kolstål (läs Sabatier), Henckel/Förschner osv.

Senare blev det poppis med Victorinox och i viss mån Bahco/Bergo Tools, samt på slutet av 80-talet också Global.

Så småningom började folk tröttna på Global och gick över till Exxent och Bonvivant, för att därefter återvända till Global igen. Stålgreppade knivar var de som gällde.

Idag är användandet mer spritt och kockarna börjar trots allt bli mer intresserade av material i sina knivar. En och annan handbyggd kniv kan man således skönja :).

~Paul~
 
Kuriosa.

De tre översta är tänkta att skiva Landgångsbröd med ur Långfranska.
Fungerar även till Auberginer.

Den undre är ett universalverktyg.
 

Bilagor

  • IMG_4990_Snapseed.jpg
    IMG_4990_Snapseed.jpg
    65.8 KB · Visningar: 879
Den här kniven har jag köpt i en Svensk butik för 225:- inklusive slida.
Den är så billig så jag köpte 4 st så jag kan ge bort till vänner och bekanta som present. Längden är 250 mm bladet är 120 mm x 5 mm och stålet är 440A som är Stentvättat.

Den kniven verkar riktigt intressant. Vilken svensk butik? Och vilket fabrikat?

/Birger
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...