råd för långtidsboende i kåta

Om du berättar var du befinner dig få du räkna med åskådare med kikare och teleskop zoomade kameror. Du kan också räkna med att bushcraft intresserade personer kan komma och besöka dig för att ge tips och råd, men även kolla att allt fungerar som det ska.

Jag skulle nog rekommendera att endast berätta för familj och sen ha en eller två lokala experter på friluftsliv som du har kontakt med för tips och råd. Då får du vara ifred men ändå åtnjuta fördelarna med kunnig expertis.

Första året är ett läro år. Man inser hur mycket arbete det är att fixa allt inför vintern och om du klarar dig så kommer du inse hur förbaskat skönt en rejäl timmerstuga med murad spis faktiskt är. Men visst går det att bo i kåta! Kul är det också år nummer 2, då du har rutin och kan börja göra lite egna improvisationer och syssla med bushcraft mer än att bara överleva dagen.

Kul projekt! Håll oss uppdaterade (men berätta inte var du är exakt).
 
En pumpfotogenlyckta med glödstrumpa ger arbets och läsljus med fotogen efter lite förvärmning. En massa värme också. De lyktor som har ett platt lock överst går det att hålla kannan varm på.
Förkromad skärm gör att det blir mer ljus neråt.

En omvänd vedspis som i förläggningstälten i FM ger både låg vedåtgång samt plan yta som kan brukas som kokhäll.

Sätter du kåtan på en lite högre yta och gräver dike runtom, en plastfolie under risgolvet blir torrast.

En primitiv timmerstuga med vedspis och härd är vida komfortablare.

En Jurta skall ha två lager tyg. Blåsplast eller annan isolering sparar ved.

Vintertid kan man länge klara sig med tvättlappstvättning mellan besöken på simhallen.

Du kommer att klara det fint.

go tur
 
Nån form av "fusk" kan du kanske kosta på dig.

Exempelvis tvätta i maskin hos nån kompis en gång i månaden.

När jag och min familj bodde i tältkåta några somrar installerade vi ett kylskåp sommaren nummer två med en lång förlängningssladd från granntomten. Gjorde en stor skillnad logistiskt och i tidsåtgång att inte behöva handla färskmat lika ofta. Du kanske skall tänka på någon form av grop/ jordkällare.

Och gräva är förstås betydligt enklare om det inte är någon tjäle. Så stor fördel om du kan gräva latringrop och matförvaringsgrop nu innan vintern kommer om du skall inleda ditt projekt i mars.

Angående belysning borde du kunna ha nytta av solceller och ett batteri samt ett par LED-lampor. Även för att ladda mobil.

Tryckfotogenlykta eller gasoldriven (strumpa) som backup. Fotogenkök är praktiskt och säkert. Kanske kan du t o m skaffa dig ugn typ sådan som man kan ha ombord på båt.

Thure
 
Nu har jag bara skummat igenom svaren, så skriver jag något som redan svarats ber jag om ursäkt.

Har du tittat på Tipi diaries på Youtube https://www.youtube.com/playlist?list=PL3qT1BR7Hth9zfao2b5Fvi_RgEI2QKiBb

En snubbe som bodde drygt ett år i en tältkåta.

Jag skulle rekommendera ett Tentipi Safir BP (stl 9 för bästa utrymme om det ska funka som permanentbostad) med en GStove XL View kamin. Fönstret i dörren ger fint sken och man kan bygga ut den med bakugn, vattentank, extra stenplatta odl. För tältsäng så har jag för mig att billiga finns på XXL av märket MacKenzie.

Oljelampor finns på Jula för någon hundralapp. Jag vet inte vad som skiljer mot dyrare modeller, men min har funkat problemfritt
 
Har en kompis som funderade på samma sak som du. Hon hade ledsnat på alla krav. Hon läste en massa om hur det skulle gå till men gav nästan upp pga alla bestämmelser. Det hon till slut gjorde var att hon lånade ett ödetorp långt ut i skogen. Inget vatten, el eller avlopp. Tror torpet var på 22kvm, enda värmekällan var en vedspis. Ett rum, hon sov i en kökssoffa och hade vatten via egen brunn. Utedass som tömde och grävde ner. 2km skogsstig till närmsta granne. För henne passade det utmärkt. Spartanskt men ändå ett stabilt boende.

Kanske inte det du tänkt dig men det var det som hon kom fram till funkade tillståndsmässigt och praktiskt...
 
Som flera har påpekat så blir det problem med lagligheten, det är inte vad det är för typ av byggnad som påverkar utan hur länge den står på plats. Även husvagnar eller husbilar som står på samma plats länge kommer att kräva byggnadslov.

Har du funderat över hur mycket ved som kommer att gå åt? Varifrån ska du få all den veden? Du lär ju behöva torkad ved, den bör ju då vara kluven typ ett år i förväg.

Du kommer alltså bo i en kåta men tillbringa resten av vardagen i civilisationen? Jobba, handla mat etc?

Hur ska du göra med sopor? Tänker du elda allt? Förpackningar kan man ju iofs lämna till förpackningsinsamlingen utan problem, men ofta får man ju en hel del annat avfall.

Toalett-problemet har redan nämnts, det blir en hel del på ett år.

En kåta är ju också gjord för mobilitet, för permanent boende finns det nog bättre alternativ. En kåta är ju t.ex. inte isolerad.

Vad ska du ha för inredning? Ska du sova på marken eller ska du ha en tältsäng? Om man börjar plocka ihop med tältsäng, bord, och stolar och grejer så verkar ju en vinterbonad husvagn vara ett bättre alternativ. Visserligen blir det samma problem med uppställningen där ur juridisk synvinkel (det riskerar att klassas som byggnad om den står ett år på samma plats), men det är enklare att hålla värmen och du har den mesta inredningen fixad. Och jag tror faktiskt att gasolköket blir miljövänligare än att använda ved.

Det går väl också att sätta in en vedkamin i en husvagn.
 
Jag har läst allt ni har skrivit och tackar så hemskt mycket för svaren. Jag har en del att tänka på. Planen är vid liv, men det är möjligt att jag ändrar ifrån stationärt till ett mer mobilt boende. Kanske köper en flakcykel för att kunna flytta runt i 2-4 veckors perioder. Hinner tyvärr inte svara individuellt på allt just idag. Mvh!
 
Kanske kontakta någon eller några av alla dessa hejhejjare som sitter utanför entrén till Systembolaget och andra butiker.

Många ur den rätt stora gruppen spartanskt boende har säkert handfasta råd hur du kan gå tillväga rent praktiskt.
 
Kanske kontakta någon eller några av alla dessa hejhejjare som sitter utanför entrén till Systembolaget och andra butiker.

Många ur den rätt stora gruppen spartanskt boende har säkert handfasta råd hur du kan gå tillväga rent praktiskt.

Jag kanske ska slå mig samman med dem? Det där med bygglov verkar de ju vara hejare på att undvika iallafall :)
 
Ett alternativ är att faktiskt köpa sig en bit mark och sen skaffa bygglov om det visar sig att det krävs eller behövs. Alla kommuner är inte lika jobbiga som exempelvis storstadsregioner. Många små kommuner är bara glada om folk flyttar dit. Prata med din kommun och fråga hur det går att lösa. Ibland är det riktigt pragmatiska och duktiga människor som hjälper dig.

Säg att du jobbar inom bushcraftindustrin och att det finns möjlighet att växa i regionen, men att du behöver några år på dig att etablera dig. Turistnäring/akademisk utbildning i det vilda, skogsnäring osv. Lägg fram att du vill ha så liten åverkan på naturen som möjligt och därefter kunna lära ut denna kunskap till andra. Det är ju faktiskt sant.
 
Dessutom kan du kompensera igenom att helt enkelt inte konsumera slit och släng saker, inte köra bil, inga flygresor etc etc. Listan kan göras lång. Så jag kan inte se att elda för värme/matlagning när det är som kallast och verkligen behövs skulle ens komma i närheten av vad en genomsnittlig svensk gör i klimatavtryck. Har du invändningar så är jag väldigt öppen för att höra det. Jag vill inte leva i någon illusion att det jag tror är sant så krossa gärna de om det skulle vara så. Mvh :)
Jag kan bara tala för hur mitt eget liv ser ut, men jag skulle ha ganska svårt att klimatkompensera med tanke på hur pass mycket mer koldioxid en eld frisätter jämfört med svensk el. Jag äger ingen bil, flyger högst 1gång/år, har alla mina element avstängda även på vintern, handlar så mycket second hand som möjligt, slänger knappt någon mat öht, mm mm. För mig innebär det inte en klimatkompensation att inte flyga eller att inte äga en bil, för jag flyger inte annars heller och har aldrig ägt en bil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Rejk Lättvikts Tipi/Kåta/Lavvu för 2 Bo och sova 1
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
xtrem Kamin till kåta? Bo och sova 3
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
prosper0 Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring Bo och sova 58
meier TIPI 6 kåta erfaringer ?? Bo och sova 1
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
anjoua Prisskillnad på kåta, varför? Bo och sova 9
anjoua Lättvikts kåta Bo och sova 8
Sinegraf Traditionell lavvu/kåta Bo och sova 0
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
T.S Kåta eller Lavvu? Bo och sova 18
ABL Billig kåta Bo och sova 9
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
Britta GF vilken lavvo - kåta ? Bo och sova 0
JGK Bo i kåta Bo och sova 7
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
-Patric- Kåta i Svensk Jakt Bo och sova 15
ixa Tält kåta Bo och sova 3
bredviken Eldningsteknik i kåta Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.