Böjd stam camalot

Jag tog ett ganska fult fall på ca 4-5m nu i veckan och tror att denna camalot satt längst ner som första säkring. . Stammen har blivit böjd. Vinkeln på böjen stämmer mot den vinkeln som repet tog ner mot säkringsmannen .
Till saken hör att jag inte riktigt minns om det faktiskt var denna kammen som satt längst ner utan om den satt kvar på selen och blev böjd i samband med att jag slog i klippan.

Inga av ståltrådarna i vajern verkar skadad. Ska man bända tillbaks den och använda eller kassera?

/Frasse
 

Bilagor

  • IMG_20180714_162800.jpg
    IMG_20180714_162800.jpg
    93.5 KB · Visningar: 369
Jag har kammar som är utsatta för liknande behandling med samma rasultat och tvekar inte att fortsätta använda dom.
 
Stammen består ju av en stålvajer, och en stålvajer er flexibel/går att böja. Aktuell böj är inte extrem enligt min uppfattning. Jag hade fortsatt använda den. Evt böjt tillbaka den om det stör. Men var böj ger en försvagning, så det kan vara förnuftig att ha koll på hur många gånger man utsätter den för en böj...Allt för många böj känns inte bra för mig.

Lite samma med kilar. När man rensar dessa är det förnuftig att inte rycka och slita hur som helst upp och ner, eftersom man då böjer stålvajern helt intill kilen. Mest skonsam rensning menar jag är att ta fram kilpetaren och ge den en knack underifrån utan att behöva böja stålvajern. Eller ge fan i å rycka fast kilarna så hårt :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...