Ny inom paddling. Söker tips på kajaker.

jag gick i samma tankar men landade på annat ställe, jag insåg att jag troligtvis inte kommer att göra övernattningar utan istället långa dagsturer, motion och multisport.. viktigt för mig som bor i yttre skärgården utanför Göteborg är säkerhet.. jag valde en surfski istället, byggda för vågor, säkrare än en traditionell kajak.. tyvärr inte bra för övernattning..
 
Angående lock till Yukon så har de ett inre neoprenlock och ett yttre hårdplast. Ett fram och ett bak. Jag skulle säga att de är 99 % täta. Kolla så de inte har torkat till. Annars går det att beställa på kajaktiv. Sedan får du plats med en vattentät packsäck bakom rumpan också.
Arvid

Bra tips. Ska kika på luckorna om jag åker och tittar på den.
Försöker hitta mer information och typ en youtube-genomgång av kajaken men jag tycks inte finna en sån.

Idag på SUP maxade jag 8km/h och snittade en bit över 5km/h. Ganska lugn vind. Var iväg och kikade på närområdet och inser att för camping behöver jag komma en sådär 10-30km ut annars är det fullt av fritidsbåtar. Nästan så att liten vattenskoter börjar locka men det är ju fusk :)

Prijon Yukon Expedition och Enduro tar sig in på listan över kajaker jag ska kolla närmre på iallafall. Det jag undrar just nu när P65 har sommarpaket där man får allting nytt. Kjol, pump, väst, vagn och 3-lagers XO13 med luftsits för några tusenlappar mer än den begagnade Yukon Expedition.

Vad skulle du säga är den största skillnaden mellan Yukon och XO13 ? Och varför skulle man växa ur XO13 och inte Yukon ? Fartresurser ? Maxlast ?

Även P65s Bucaneer är av intresse. Helt ny och med samma paket av grejer skulle den vara billigare än Yukon begagnad och ligger på 4.5m vilket jag tror är hanterbart.

Och en sista fundering.
Riot Edge 13 LT på XXL kostar just nu 5999 vilket är hälften av en begagnad Yukon eller sprillans ny Bucaneer med komplett paket. Jag gissar att någonting på denna gör att den är billig och just LT har jag komit fram till står för LITE vilket på något vis är nerbantat. Tyvärr visste varken XXLs säljare eller kundtjänst vad som bantats bort och Riot skickade jag mail till för över veckan sedan och saknar fortfarande svar. Har läst på forum att Edgen ska vara relativt snabb men blir klart ställd inför att supporten är så dålig på denna. Vad tror du skulle vara det första som gör att man vill byta bort en Edge ? Vad är det som gör Yukon bättre ?


Troligen kommer jag aldrig paddla fors eller komma i närheten av vitvatten men att kunna dra upp kajaken på stenstrand är ändå stort plus för Yukon.
Läste att somliga har tydligen t.o.m kunnat krypa ner och sova i kajaken vilket för mig tyder på att den är rymlig men och kanske saknar vattentätt skott framtill ?

Börjar bli för många frågor i en o samma post så jag får helt enkelt skicka denna nu innan jag kommer på fler :-D
 
Jag känner inte till kajakerna på XXL. Skillnad i pris kan handla om komfort och hållbarhet och kvalitet på olika detaljer. Billigare kajaker tror jag ofta har tjockare men billigare plast vilket påverkar vikten. Yukon väger också en del, ca 25 kg, men också gjord för att vara mycket tålig med bästa tänkbara plast. Viktigt att du får med roder på Yukon. Kör man utan är det mest för att vara snabbmanövrerad i strömmande vatten.
Sedan är Yukon gjord för att vara en laståsna för veckoturer på älv, sjö och hav. Om du vill snabbare ut i havsbandet och tälta en natt då skulle jag sikta på en Prijon Touryak. Också mer lättsåld än en Yukon som ju är en mer speciell kajak.
Även om Yukon är relativt långsam så bör du nog kunna köra snabbare än med sup.
Lycka till
Arvid
 
Jag känner inte till kajakerna på XXL. Skillnad i pris kan handla om komfort och hållbarhet och kvalitet på olika detaljer. Billigare kajaker tror jag ofta har tjockare men billigare plast vilket påverkar vikten. Yukon väger också en del, ca 25 kg, men också gjord för att vara mycket tålig med bästa tänkbara plast. Viktigt att du får med roder på Yukon. Kör man utan är det mest för att vara snabbmanövrerad i strömmande vatten.
Sedan är Yukon gjord för att vara en laståsna för veckoturer på älv, sjö och hav. Om du vill snabbare ut i havsbandet och tälta en natt då skulle jag sikta på en Prijon Touryak. Också mer lättsåld än en Yukon som ju är en mer speciell kajak.
Även om Yukon är relativt långsam så bör du nog kunna köra snabbare än med sup.
Lycka till
Arvid


25kg borde inte vara några svårigheter att hantera så länge den är balanserad. Nu tycks det som att den Yukon som var på blocket har blitt såld eller ägaren ångrat sig för den dyker inte upp längre när jag söker. Jag väntade för länge helt enkelt :)

Ska ta mig ut o kika i lite kajakbutiker och provsitta lite olika modeller och se vad som ändå känns bäst.
Idag blir det ett besök hos Point65 så får jag se vad jag tycker om deras kajaker. Läste nämligen att XO13 kunde vara lite trång om man är i min storlek.

Ska försöka hitta någon som säljer Prijon också dit jag kan svänga förbi o kika om det inte dyker upp flera på blocket igen.

Tack för hjälpen alla som svarat!
 
Hamnade hos Stockholm kajak i Sollentuna och innan jag visste ordet av hade de slängt upp en kajak på takräcket och bad mig låna den o åka hem o prova om den går in i garaget.

Lustigt men mycket trevligt beteende. Kom hem till garaget o lyckades få in en.. tror det var Seabird Discovery 430 på taket men bara om jag vände den upponer.
Fick in den såpass attt jag kunde stänga garagedörren om bilen o kajak men då föll en sista pusselbit på plats.

Ramen för skjutdörren är ju mitt i garaget och begränsar (om jag vill lyfta upp kajak i taket) längden till hälften dvs typ 2.5 - 3m lång. Lycka till att hitta kajak i den storleken :-(

Så verkar som att jag får tyvärr gå tillbaka till att leta vikbara/portabla kajaker igen. Möjligen att en Point65 Mercury GTX skulle fungera men jag är inte helt såld på den ännu. Än så länge verkar Oru eller Trak vara mest och bäst lämpade för mig så som jag bor nu.


Ska ta till lite ingenjkörskonster och se om jag på något vis kan få ramen för garagedörren ur vägen och på så vis få in en kajak i taken. Möjligen om jag kan vinkla den lite men ändå såpass lite att garagedörren kan hålla sig öppen. All åverkan på garaget kan ju behövas återställas en dag så jag gör nog så lite som möjligt på den punkten.

Trist men då är jag tillbaka på ruta ett igen :-(
Alternativt om någon har tips på förvaring av kajaker runt Täby som man kan hyra in sig på så kanske jag kan släppa alla begrännsningar och köpa det jag förtjänar ? :)
 
Det är få garage som används för att förvara bilar numera. Det är mera förråd för diverse prylar och då begränsar vipportar möjligheterna avsevärt.

Kanske går det att övertyga hyresvärden/ brf om att byta till vanliga dubbeldörrsportar i stället?

Thure
 
Det är få garage som används för att förvara bilar numera. Det är mera förråd för diverse prylar och då begränsar vipportar möjligheterna avsevärt.

Kanske går det att övertyga hyresvärden/ brf om att byta till vanliga dubbeldörrsportar i stället?

Thure

Garagen har ju några år på nacken men jag vet inte om styrelsen är med på att göra om dörrar etc. Kan ju höra mig för. Kanske kan jag söka mig in i styrelsen och sen lobba för att ett garage helt byggs om till kajakförvaring för medlemmarna i brf :)


Annars har jag haft en annan tanke när jag var ute och SUPade häromdagen. En plats där jag hade tänkt lägga till för att ta mig upp i skogen med tält på ön närmast oss (500m ut från stranden bara, perfekt om man skulle vilja ut och tälta en vardag) men när jag låg där och plaskade med SUP kom en roddbåt med allehanda ungdomar i.

Jag kan ju byta ö till något längre ut men jag tyckte som sagt denna verkar bra för vardagscamping om man ska till jobbet dagen därpå.
Det fick mig att fundera på om inte en portabel kajak är att föredra ändå. Ta med den upp och lägga brevid tältet. Även om campingplatsen hamnar en sådär 300-500m in på ön.

Låswire i all ära men de där ungdomarna såg ut att ha alldeles för mycket tid och alldeles för lite att göra. Så det jag känner nu är att optimalt vore en vikbar/pumpbar/monterbar kajak som byggs ihop på 5-10 minuter och kunna ta med och läggas inne i tältet typ.

Nu har jag tyvärr inte sett någon återförsäljare av Trak i Sverige och känner mig inte redo att privatimportera en så dyr kajak. Visst kan man släpa en hård kajak också men storleken gör det ju ganska mycket knepigare än avv packa ihop och släpa iväg en ryggsäck exempelvis. Skulle man våga lita på en uppblåsbar kajak att den inte får punktering ute på en ö ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
friluftaren Vad gäller inom området för fågelskydd? Paddling allmänt 21
Peifen Krav på kajakledare inom Friluftsfrämjandet Paddling allmänt 48
dr4ug1 Padle inom en radie på 3-4 timmars bilfärd från Kiruna Paddling allmänt 4
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
JCV 2375km Babs når snart Strömstad inom ca.10dagar Paddling allmänt 3
Anette Grinde Magnus Fischer - fördrag inom SL-avstånd 1/10 kl 1900 Paddling allmänt 0
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...