Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma!

Från: http://icebug.se/vilken-sko-ska-du-ha/

"MIST2 RB9X
En alldeles väldigt luftig sommarsko som passar bra både för sköna trailpass och för promenader. Mist har gjort sig populär eftersom den passar till det mesta. Många duktiga löpare väljer denna när det är ett härligt längre trailpass på gång. Samtidigt sitter den på många fötter som vill ha den som vardagssko eller en luftig promenadsko under varma sommardagar. Passar bäst på klippor och fina stigar/vägar – eller i havet som swimrunsko för den som vill ha något lite mer bekvämt på fötterna. Erbjuder en stabil sula med lågt drop och inte allt för tight passform.

För vad? Trail, swimrun, strandliv och/eller promenader
För vem? För dig som vill ha en stabil och skön sommarsko som passar både för löpning och promenad, på stigar såväl som grusvägar."

Eftersom jag saknar bergsgetens egenskaper: hade jag haft slika skodon på mina fötter under en fjällvandring skulle jag nog knappt haft tånaglar kvar efteråt med tanke på hur steniga och klippiga fjällstigar ofta är. För att inte tala om omarkerad terräng.
 
Så olika det kan vara. Jag har gått 5-6 veckor (lika mycket utanför som på led) i fjällen med Icebug Mist och inte sparkat i / gjort mig illa en enda gång vad jag kan minnas. Ju smidigare skodon ju mindre felsteg gör jag.
 
Ont i fötterna

Så olika det kan vara. Jag har gått 5-6 veckor (lika mycket utanför som på led) i fjällen med Icebug Mist och inte sparkat i / gjort mig illa en enda gång vad jag kan minnas. Ju smidigare skodon ju mindre felsteg gör jag.

Oftast kommer den typen av kommentarer (den som kom från Hattmakaren) från dom som aldrig själva provat! (Med risk för att ha fel och bli påhoppad av den signaturen.) Jag delar helt din uppfattning om smidiga skor.
 
De nya Swimrun skorna från Vivobarefoot borde ju dränera bra och rimligtvis torka fort. Men jag tror man måste vara väldigt van vid såna och antagligen böta hyfsat lätt för att de ska funka bra.
 
Oftast kommer den typen av kommentarer (den som kom från Hattmakaren) från dom som aldrig själva provat! (Med risk för att ha fel och bli påhoppad av den signaturen.) Jag delar helt din uppfattning om smidiga skor.

Kom igen, Kjell! Lägg av med dina trollanklagelser. Läs på om ad hominem-argumentet - det är en icke godkänd argumentationsteknik, men som nyligen populariserats av Donald Trump.

Jag har provat med lätta(re) skor innan jag gick över till kängor (har även kört med gummistövlar) - dock ej med Icebug.
 
Jag har använt ett par Salomon fellraiser under en månads vandrande/fältarbetande på grönland. För det mesta blev jag blöt några gånger per dag med resultatet att fötterna sällan var torra. Jag blev aldrig kall men fick en del skavsår av att vara blöt för mycket och förmodligen för att silt/lera tog sig in i skorna.

Vid vandring på bra stigar där det finns spång över våtmarker kan det nog funka... Men för mig blir det nog vattentäta skor på nästa fjällvandring
 
- Återkoppling till mina inlägg i april -
Jag vet knappt vad jag ska säga om Salmingskorna eller lågskokonceptet. Efter att ha använt dojjorna under 1v paddling i Rapadeltat samt 4 dagars vandring upp för Dellikälven ger jag nu följande utlåtande: Det kolossala högtrycket som legat över hela Sverige har lixom "ställt till det" för mig, jag som var orolig för att frysa under min tur men då det varit ca 20C i fjällen så har tillfällena till att frysa varit få. 2 dagar har jag dock upplevt att det varit kallt. 1a dagen så regnade det och det var då mycket påtagligt att regnet "sköljde" genom skon hela tiden och kylde fötterna avsevärt. 2a dagen stormade det och var kallt i luften, som tillsammans med markvätan kylde kraftigt, och de blöta fötterna gjorde att hela jag blev väldigt nedkyld. Det ska dock sägas att jag då enbart hade damstrumpor på mig, om jag dragit på mig ett par sockar och/eller plastpåsar kan det tänkas att det skulle påverkat min kroppstemp till viss del.
Skorna har varit stabila och gett tillräckligt trampskydd, jag tror inte att jag hade trampat mindre snett eller fått så mycket mer stöd av mina 1lagers-kängor (Lundhags Vandra) än vad som nu var fallet med lågskorna. Jag kände mig dessutom smidig som en bergsget när jag hoppade runt i stenskravlet utan packning. Jag saknade dock skydd för maleolerna som nu fick ta en hel del stryk, och om jag nånsin köper ett par nya vandringsskor så får det bli ett par halvhöga som dessutom håller ute smutsen på ett bättre sätt.
Jag tyckte dock mycket om att på ett så "besinningslöst" sätt kunna gå från land ut tills att jag hade vatten till midjan utan att behöva tänka på att byta skor. Det var även bra mycket bättre att vada i trailskor än i foppatofflor som jag gjort innan.
Slutsats: För extraordinärt blöta uppgifter, så som vattensporter, kanoting med täta portager eller fiske så tycker jag att skorna definitivt fyller en funktion. Som sko i en kall och fuktig miljö är jag mer osäker och vågar inte riktigt uttala mig, jag har varken blivit övertygad om dess oduglighet eller excellens. Med tanke på hur nedkyld jag blev vid två tillfällen så förhåller jag mig tveksam till om jag kommer ta med dem på min vandring i sent augusti där vi riskerar snönederbörd, men jag är samtidigt medveten om att jag kunde gjort mer för att motverka min nedkylning och kan därför inte säga att de är förkastliga.
 
Altenativ

Neoprensockar - förutsatt att dom ryms i skon. Du blir initialt kall men vattnet står relativt stilla i skon/strumpan så det värms upp.

Men visst, du måste dra av dig skorna och torka fötterna om du stannar när det är kallt och blåsigt. Min erfarenhet är att så länge man går är det OK.

Eller också provar du Sealskinz (min erfarenhet är att dom håller bara några dagar men jag vet att det finns dom som haft dom betydligt längre). Då blir foten aldrig blöt.

Sedan är det naturligtvis en väldigt individuell fråga. Du kan i vart fall uttala dig med god auktoritet eftersom du gjort ett riktigt "fälttest".
 
Använde lågskor förra året på en Sarektur och kan konstatera att det är inte särskilt spännande att gå med blöta skor, men det går att stå ut med och det finns många fördelar.

Det är helt klart befriande att bara kunna plaska ut i jokkar och träsk, faktiskt ganska skönt att svalka av fötterna emellan åt och fötterna blir snabbt komfortabelt varma igen.
Mer energi, inte alls lika trött eller ömma fötter som med kängor (Jörn), inget snubblande och snedtrampade på grästuvor som kan vara värdigt frustrerande. Inga skavsår även om det kändes som att jag skulle få det vissa dagar. Inte heller några "skyttegravsfötter".

Hade någon morgon när fötterna kändes som isklumpar när man drog på skorna, men efter ett tags vandring gick det an. Använde dubbla tunna merino sockar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C Dags för omsulning? Kläder 12
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
CrazyFin Dags för nya byxor! Vilken? Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...