merinoull eller ej

Jag tycker också att merino funkar helt klart men syntet har lite för dåligt rykte. FOlk kommer ju knappt ut i skogen utan kläder för 10000 kr om man ska läsa vad "vi" skriver här. En syntettröja, fleece och ITAB-jacka räcker långt. Jag tycker att merino har främsta fördelarna på flerdagarsturer då man dels får lite värme även om det är fuktigt och slipper stinka så illa. Har gått åtta dagar med samma tröja en gång. Vita fält där svetten torkat men den luktade otroligt nog knappt nånting. Syntet funkar utmärkt men är lite kallare om man går från svettas-tempo till stillastående när det är lite svalare. För många grejer är det mer än funkis tycker jag personligen så jag kör inte enbart med ull/ylletröjor.
 
I bland undrar jag hur många det är som upplevt den blöta värmande ullen och hur många det är som bara säger så för att de har läst att det är så...

Det undrar jag också. Jag misstänker att de flesta återupprepar vad de läst, och sen är det inbillningens makt osv.

Eller i alla fall då det gäller riktigt tunna ullplagg vetefan om jag tror på det där "värmer när det är blött." Kanske gäller lite tjockare tröjor mest?

Det som gör att jag gillar mina ulltröjor är till största delen att de är mjuka och inte luktar illa.
Det är praktiskt att inte behöva tvätta efter varje svett. Men vetefan om det där värmer när det är blött nödvändigtvis stämmer på tunna nerblötta ullplagg
 
Tja, nog är en blöt ullunderställströja mindre kall och jäklig än en blöt bomullst-shirt. Dock är jag osäker på om jämförelsen är rättvis, eftersom ullunderställ är vävda/stickade för att ha hyfsat med luft kvar i sig.

En stor fördel tycker jag annars är att ull inte drar åt sig vatten på samma sätt som bomull. Var ute och gick i en regnskur med min Ivanhoe-tröja (kokt ull), och när jag kom hem var det bara att skaka vattnet ur den så var den torr. Med en bomullströja hade den (och jag) varit dyngsur.
 
Ser att det är ett år sedan TS startade tråden, men nu har den fått nytt liv igen.

Som underställ har jag övergivit bomull helt. Ok, kanske en bomulls T-shirt stillasittande i skuggan en sommardag.

Svettas mycket vid aktiviteter, så då blir det syntet på överkroppen. Kan dra på mig en merinoullströja i pausen, sen byter jag till en torr syntettröja vid fortsatt färd. (Detta kräver ju stor styrväska på cykeln och ryggsäck vid vandring för att få plats med kläderna)

Har annars merinoull som liners under både handskar och merinoulls-sockar.
Både långa och korta kalsonger i merinoull, ibland supertunna Houdini-kalsonger i syntet på
sommaren.

För mig är ull/merinoull alldeles för varmt på bålen/överkroppen vid rörelse, annars suveränt!
 
Ännu en hyllning till ullen. I vart fall om det gäller fjällvandring eller liknande aktiviteter. Varje material har ju ändå sitt berättigande i rätt situation.

För ett par år sedan vandrade jag i tre veckor i Anderna. Sommar här betyder vinter där och vinter innebär torrt soligt väder med upp till + 18 - 20 grader mitt på dagen men ner till - 10 - 12 grader på natten. Mycket fysisk aktivitet och stora temperaturvariationer. Jag passade på att testa några olika underställ under lite längre tid och tuffare omständigheter. Jag hade med mig ett par olika i merinoull, ett i syntet och ett i siden.
- Siden blev fuktigt och torkade långsamt. Kylde ordentligt som fuktigt. Sämre för den användningen än jag hade förväntat mig. Jag använder gärna sidenunderställ under jobbkläderna (kontorsråtta) när det är kallt på vintern, men aldrig på friluftsaktiviteter.
- Syntet blev fuktigt men torkade ganska snabbt. Lite kalla som fuktiga. En doft av vällagrad grävling infann sig som väntat ganska snabbt. Jag använder helst syntet vid fysiska aktiviteter där jag har tillgång till stugvärme eller även vid lite längre turer när det är varmt ute.
- Ullen hade jag förväntat mig var bra. Trots det blev jag faktiskt positivt överraskad. Ullbrynja var helt outstanding när det gällde att både hålla mig varm när det var kallt och att hålla kroppen någorlunda torr när det var varmt. Ull värmer givetvis inte när den är fuktig men den isolerar betydligt mycket bättre än syntet. Numera använder jag enbart ull som underställ vid längre vandringar sommartid eller skidturer vintertid. Jag upplever att inblandning av syntet ökar slitstyrkan utan att märkbart påverka värmen Ändå är det nog tyvärr så att malen gjort lika många hål som slitaget.

Knappast några revolutionerande erfarenheter men baserade på egen erfarenhet och bekräftad vid senare längre vandringar.

Jag hade inte tillgång till bambuplagg under den vandringen men jag har testat en hel del senare. Jättesköna plagg men det är ju inte enbart bambu utan en stor inblandning - ofta nästan hälften - av bomull. Min erfarenhet är att de torkar långsamt och kyler som bomull. Däremot känns det som om de håller sig fräscha längre.

Ett tips för att ullplaggen ska kännas mjuka är att tvätta dem med tvättnötter. De blir till och med mjukare än med vanliga ulltvättmedel.
 
Det finns så kallade värme t-tröjor hos racercykelhandlaren, syntet med lite merinoull i, torkar fort, tål att tvättas och värmer även våta.
Bomull brukar jag bara där luften är varmare än 27°, så det blir sällan här.
Plast hemom, det finns massvis med olika kvaliterer och utförande.
Cellull brukade vi vid min GU, man får tvätta försiktigt men nästan lika bra som ull.
Merino finns som sagt var i olika kvaliteter, renhet, vikt etc. Lufta ofta.
FMs syntet torkar långsamt på kroppen, men fungerar under veckolånga vandringar, förutsatt att du gnuggtvättar det emellanåt.
På mig kilar de sällan. Och jag föredrar ull.
Pröva vad som fungerar bäst för dig.
go tur
 
Bambuplagg känns som cellull, processen är liknande. Slitegenskaperna är inte de bästa.
Siden har inte varit med men är underbart, lätt, torkar snabbt, kyler när det är varmt och värmer när det är kallt, kräver försiktig tvätt då och då.
go tur
 
Bambuplagg känns som cellull, processen är liknande. Slitegenskaperna är inte de bästa.
Siden har inte varit med men är underbart, lätt, torkar snabbt, kyler när det är varmt och värmer när det är kallt, kräver försiktig tvätt då och då.
go tur

Bambuviskos har inga gemensamma nämnare med merinoull, punkt slut.

För att få någon som helst känsla av ullen kvar i en textil vara behöver den vara runt 80%. Så mycket syntet och lite ull är lite skit sak samma.

Anledningen att FMs syntettröjor torkar långsamt beror på att de är 50/50 bomull! (flamskydd...)

Bomull är lika dåligt i varma klimat som kalla. En öppen väv med hård snodd i super 120s och över, av ull eller ull/mohair, kanske ull/linne/matkasilke är mycket mycket bättre i varma klimat. Linne närmast livet.

Sen att silke är lätt är inte riktigt sant. Det beror på varan. Man kan göra en tät kypert av tussahsilke om man vill,
 
Jag hade inte tillgång till bambuplagg under den vandringen men jag har testat en hel del senare. Jättesköna plagg men det är ju inte enbart bambu utan en stor inblandning - ofta nästan hälften - av bomull. Min erfarenhet är att de torkar långsamt och kyler som bomull. Däremot känns det som om de håller sig fräscha längre.

Ett tips för att ullplaggen ska kännas mjuka är att tvätta dem med tvättnötter. De blir till och med mjukare än med vanliga ulltvättmedel.

Okej, för hundrade gången. Bambufibrer är gjorda av viskos av bambucellulosa. Det är alltså precis lika naturliga som viskos och har samma egenskaper (i princip). INTE antibakteriella, de håller sig inte fräschare längre.

Tvättnötter är fantastiskt i teorin, men i verkligheten så tvättar de inte rent! Finns en del tester på detta, tror det var nån svensk tidning vars konsument del som tog upp detta? GP eller DN, kommer inte ihåg.
 
Bomullsbrynja

Använder gärna merino när det är lite kallare men vill slå ett slag för bomullsbrynjor för året runt bruk. Jag går ingenstans utan min.
 
En till ulldyrkare - från topp till tå, samt hela vägen inifrån och ut :)
Rena frälsningen för sådana knepiga typer som jag, som "ångar" litervis med fukt och pendlar mellan feberhet vid aktivitet och iskall så fort jag stannar.
 
Hoppar in i hyllningskören för ull.

Jag jobbar ute på vintern och använder mig av Woolpowers "Lite" serie. Använder oftast endast deras T-Shirt i kombination med deras "Tube Light"

http://www.woolpower.se/produkter/lite/

Funkar kanon vid fysiskt ansträngning. Använder dessa dagligen i arbetet och när tid finnes i skidspåret och under vandringar.

Tips på långkalsonger, jag har använt deras 3/4 kalsonger och märkt att fötterna blir inte lika svettiga då man går mycket.

http://www.woolpower.se/produkter/kroppsnara-plagg/34-long-john-200/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...