Tältkåta

Var köpte ni tipin? Var det via Nortents hemsida, och fick ni i så fall betala moms och tull, utöver listat pris?

Ja, det stämmer att det är ett Nortent 6. Jag har inte kunnat hitta något bättre/lättare tält som är så stort. Det kvalar faktiskt in som ultralätt om man är sex personer! [...]
 
Hej! Någon som har koll på hur gstove heat xl står sig mot tentipis eldfell pro? Gstove är ju 5000 kronor billigare, är eldfell verkligen värt priset? Tänkte köpa en safir 9bp ifrån Tentipi men funderar på om man kan spara pengar på att köpa gstove istället för eldfell. Någon som har några tips?

Jag undrar även om innertält är värt att köpa till? tänkte spendera 1 år i tältet. Jag mailade tentipi angående innertält och de menade på att det gör varken till eller ifrån gällande värme/fukt, utan mer att det skyddar så att inte insekter kommer in.

Uppskattar alla råd! Mvh
 
Gstove Heat Xl verkar väldigt prisvärd och välgjord,dock saknas isoleringsrör och gnistfångare.Båda detaljerna är ju viktiga för att undvika skador/brand på tältkåtan.
 
Gstove Heat Xl verkar väldigt prisvärd och välgjord,dock saknas isoleringsrör och gnistfångare.Båda detaljerna är ju viktiga för att undvika skador/brand på tältkåtan.

Räkna med 600-800kr tilägg för de rör som saknas ovan (tillval). Har dock ej sett denna kamin Live. Skulle själv inte vilja elda utan dessa 2 delar konpletterat.

Däremot har jag Tentipi Eldfell Pro själv och har bara gott att säga om den, tyvärr dyr som attan men väl värd pengarna....
En klart godkänd militär standard enl mig.....

Får erbjudande ibland från "outdoorexperten" om 20-25% rabatt och då skiljer det inte mkt emellan dem i komplett uppsättning....
 
Gstove Heat Xl verkar väldigt prisvärd och välgjord,dock saknas isoleringsrör och gnistfångare.Båda detaljerna är ju viktiga för att undvika skador/brand på tältkåtan.

Jag fick förra veckan hem en Gstove Heat View.
Bodde och eldade i min Tentipi Nibba 5 Light i sex dagar förra veckan.
Har aldrig ägt någon kamin själv tidigare men tyckte den levererade riktigt bra! Känns riktigt välbyggd. Fantastiskt med fönstret så man får lite ljus också. Lagade mat på den hela tiden också vilket även det fungerade riktigt bra. Vingarna man kan fälla ut är perfekt för att hålla mat/dryck varm eller torka grejer. Helnöjd, ser fram emot att ge mig ut mer.

Jag byggde ett eget isoleringsrör som jag tyckte fungerade bra. Eldade bara med björkved nu men kommer nog tillverka någon typ av gnistfångare om jag ska elda med vad skogen erbjuder någon tur.

Ursäkta sunkig bild.
 

Bilagor

  • IMG_20181017_181838.jpg
    IMG_20181017_181838.jpg
    63 KB · Visningar: 1,922
Senast ändrad:
Själv har jag tittat en del på en amerikansk modell, något lättare än dom norska från Nortent.
Modellen jag är intresserad av är den mindre Cimarron(4pers...el 2+kamin), men dom finns också i större modeller. Även deras kaminer finns i olika storlekar.
https://seekoutside.com/cimarron

Cimarronen väger in på 1.5kg och kaminen (Large) 0.85kg+340g för rökröret.

Någon här som har använt dom?

Jag har flera av Seek Outsides tält och kaminer. Finns att köpa i Sverige via https://packraft-sverige.se . Mycket nöjd.
 
Ni som använder er utav en kamin. År det någon som har prövat att skyffla in briketter till natten, det i förhoppning att det skall ge många varm nattimmar utan att behöva vara eldvakt?
 
Ni som använder er utav en kamin. År det någon som har prövat att skyffla in briketter till natten, det i förhoppning att det skall ge många varm nattimmar utan att behöva vara eldvakt?

Nej, men jag skulle aldrig våga skyffla in stora mängder träkol och sen gå och lägga mig.
Risken är att det blir enorm värmeutveckling när man redan blundar och har dålig koll, vilket kan antända/smälta saker på längre avstånd än man tror.
Med extrem otur kan det kanske till och med bli så att man får in otrevliga gaser i tältet.


Utan någon slags ackumulator får man leva med ojämn och kortvarig värme i en vedeldad kamin. En tung kamin är bättre än en lätt kamin, med den uppenbara nackdelen att den är tung.
Tyvärr är det också så att tältet håller värmen dåligt. Man lever mycket på strålningsvärmen, vilket betyder att även en ackumulator skulle få svårt att göra någon större skillnad.

Värmelogs ger jämnare och mer långvarig värme än vanlig ved, men det blir inga enorma skillnader.


Personligen så har jag aldrig eldvakt.
Omaket med att ha eldvakt på 1-3 personer vägs inte upp av litet värme. En rejäl sovsäck och bra förberedelser inför uppvaket ger bättre nettovila.
Sådana förberedelser består i mitt fall av ett "paket" med färdig tändved komplett med instoppat tände, vilket placeras på ett lättåtkomligt ställe. Sen ställer jag en färdig kanna vatten bredvid kaminen.
Vakna, stoppa i paketet i kaminen, tänd, återvänd till sovsäcken. Efter en stund har man både värme och varmt vatten.


Personligen anser jag att det är omöjligt att kompromissa i detta fall. Om kaminen är alldeles för varm så blir det för varmt att bädda ner sig ordentligt. Bäddar man ner sig otillräckligt så vaknar man mitt i natten.
Eldvakt eller ingen eld alls är de lösningar som jag tycker funkar, och eldvakt är det mindre trevliga alternativet..
 
Innertält

Hej

Jag har just köpt mig en kåta; Helsport Varanger camp. Jag har tänkt att komplettera med ett innertält, men jag blir osäker på om jag ska köpa ett där golv och innertält är separata, eller golv och innertält ihopsydda. Vad har ni för åsikter kring det, jag är vilsen. Vilka är för och nackdelarna med respektive.

//Jimmy
 
Hej

Jag har just köpt mig en kåta; Helsport Varanger camp. Jag har tänkt att komplettera med ett innertält, men jag blir osäker på om jag ska köpa ett där golv och innertält är separata, eller golv och innertält ihopsydda. Vad har ni för åsikter kring det, jag är vilsen. Vilka är för och nackdelarna med respektive.

//Jimmy

Om innertält och golv sitter ihop...

Fördelar:
*Snabbare att sätta upp
*Helt tät skarv (inga kryp kan ta sig in).

Nackdelar:
*Krångligar att sätta upp
*Du kan inte välja kombinationen yttertält+golv.


Så som jag använder min kåta så hade jag valt ett innertält med fast golv.
De gånger när jag vill ha golv, då vill jag även ha innertält.
Vill jag inte har innertält så vill jag inte ha golv heller.

Ex:
"Fincamping" på gräsmatta. Då vill jag gärna ha både golv och innertält. Vikten har då ingen betydelse, och jag är alltid ren.

Skogsäventyr. Då vill jag inte ha varken golv eller innertält. Prioritet ligger på låg vikt, samt att kunna springa in och ut med skor, kasta snus, kaffesump och vatten direkt på marken vid mittstången.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...