Torka mat

Nu har jag läst hela tråden, och lärt mig en massa ! Tack alla för info, speciellt Joanna ! -- För längesen så provade jag att torka kött inför Sarek-vandringar, det funkade tillsammans med tortellini, men blev lite sådär. Nu är det dags igen, hade inte fattat att man kunde torka hela middagar med smarriga recept, måste prova och testa nu i vinter -:)
 
Tror det måste vara EasyVac

Vidare så kan jag tillägga att jag har en vakumpump helt manuell för att pumpa ur luften ur sina platspåsar när man förpackar sina torkade grejor som jag tycker är helt fenomenal, lite jobb innan man fattar hur man ska jobba med den så att det blir bra, men det går rätt snabbt ändå att lära sig. Lägger in några bilder på den i fall någon skulle vilja försöka "jaga" tag på den. Har själv fått den av min pappa och vet inte var han har köpt den och haft den i ett antal år men kan fråga honom om han kommer ihåg i fall någon skulle vara intresserad.

/Kjell

Går säkert att få tag på om man googlar - minns att vi hade en sån som mamma använda mycket. Alltså vakuumpump. Tror det är Easyvac eller Eazyvac.
 
Har provat lite mer nu, riktigt kul, mitt krav är att käket ska bli ok efter ca 30 min återvattning, och sen bli bra när man lagar till det på campingköket. Mina erfarenheter so far:

Bönor, kikärtor, kokade linser, lök, spenat, svamp, alla grönsaker funkar bra. Min favorit är konserver med ChiliConCarne, torkas tillsammans med oliver, lök, bönor, paprika. Eller konserv med köttfärsås med olika grönsaker och bönor, kikärtor. Stek i woken först för att få bort så mkt vätska som möjligt, krydda,sen torka i ugnen. Blir smarrigt att torka feta-ost oxå, och tillsätta i rätterna ovan.

För en Middag behövs sen ca 100g torkat, ca 2.5 dl, nästan en full Kåsa. + Pasta el couscous el bulgur.

Även vanlig och rökt lax blir bra. Skär i småbitar, stek lite i woken tillsammans med grönsaker och kanske fet-ost, torka sen.

Kyckling och potatis funkar inte alls, blir stenhårt även efter återvattning. Lövbiff är på gränsen, kräver lång återvattning, >2h, och blir då nästan ok.
 
Om jag inte minns räcker det med att man kommer ner under 20% fuktighet, torkar man knastertorrt blir vissa grejer för svåra att rekonstituera.

Jag har torkat potatis utan problem så det ska fungera. Men du kan inte torka kokt potatis. Skiva rå potatis tunt, eller riv grovt, och förväll som hastigast för att det inte ska oxidera (bli brunt). Och sen är det bara att torka. (Som alternativ till förvällning så tror jag kan man skölja i askorbinsyra, d.v.s. c-vitamin, som är en antioxidant.)

Kyckling har jag inte försökt med själv men det jag läst här i forumet är att man måste göra den väldigt finfördelad eller tunt skivad.
 
Receptbanken ökar om man kan acceptera regelrätt tillagning. Jag brukar koka upp och låta stå i upp till en halvtimme, och sedan koka upp det igen. Det funkar bra till middagen, då man har tid. Till lunch vill man ha något som blir klart fortare.
 
Aha, tack för tips, måste nog prova lite mer. Mkt finfördelat & rivet, ska testa både rått och stekt -> Kyckling & potatis igen -- ! Kul att prova och testa, och klura ut hur det funkar !!
 
Det viktiga när man torkar är att inse ett par saker.

1. Olika livsmedel måste torkas på olika sätt. T.ex. Puhony beskriver vid torkning av vissa bär att man börjar med hög temperatur (50-60 grader) ett par timmar för att torka dem på ytan, sen måste man sänka temperaturen (till 30-35 grader i kanske 1-2 dygn) så de inte blir kokta, och sen på slutet höja temperaturen igen (till 60-70 grader) för att få ut den sista fuktigheten.

Vissa grönsaker behöver förvällas för att ta kål på enzymer (som annars gör att de blir övermogna trots att de torkat, enzymerna stoppas inte av låg fuktighet eftersom de inte är levande organismer), vissa bör torkas råa, andra bör torkas tillagade (men de flesta "tillagas" av torkningen så man ska helst torka dem råa).

2. Som jag nämnde innan så är målet vid normalt torkning inte att få bort allt vatten, det är att få ner fuktigheten på en sån nivå att mikroorganismer inte kan fortplanta sig. Jag har för mig att det räcker med att komma ner till 20-30%.


Jag rekommenderar att hitta böcker (eller information på Internet) och lära av andras misstag istället för att experimentera helt på egen hand.
 
Helt rätt, Nermander.

Jag vill dock tillägga en sak.
Att uppnå perfektion i detta kan lätt sluta med att man inte orkar hålla på.

Oavsett hur man torkar så blir det mat.
Det kan bli bättre eller sämre, men det blir torkad mat. Ska maten ätas den närmsta månaden hinner inga enzym bryta ner maten ändå.

Det enda man bör har i åtanke är att den initiala torkningen är en bra inkubator. Tänk på hygienen när känsliga livsmedel torkas.
 
Ska maten ätas den närmsta månaden hinner inga enzym bryta ner maten ändå.

Det finns vissa grönsaker som blir övermogna på en vecka även om de är torkade (minns inte vilka på rak arm, det var länge sen jag läste om det). Det är därför man behöver kolla upp vad som gäller för de olika livsmedel som man tänker torka.

Det är grönsaker som alltså blir övermogna på en vecka även om de förvaras i kylskåp.
 
Det finns vissa grönsaker som blir övermogna på en vecka även om de är torkade (minns inte vilka på rak arm, det var länge sen jag läste om det). Det är därför man behöver kolla upp vad som gäller för de olika livsmedel som man tänker torka.

Det är grönsaker som alltså blir övermogna på en vecka även om de förvaras i kylskåp.

Intressant.
Skulle vara intressant att veta vilken det är. Har du nån aning om var du läst det eller vad för typ av grönsak det var?

Hur som haver.
Mina fem ören är att inte göra det onödigt komplicerat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...