Lämna inte hunden i bilen.

hejsan
känner en som slog in en bilruta på en större parkering för att få ut en mycket medtagen hund
(veterinärsvård krävdes) - nu var han så pass korkad att han stod kvar och väntade...
han åkte nämligen dit på att betala bilägaren samt rättegångskostnader..

sensmoralen är enkel - om du tänker ta ditt medborgaransvar så stå inte kvar efteråt och vänta..;)

vänligen nils
 
hejsan
känner en som slog in en bilruta på en större parkering för att få ut en mycket medtagen hund
(veterinärsvård krävdes) - nu var han så pass korkad att han stod kvar och väntade...
han åkte nämligen dit på att betala bilägaren samt rättegångskostnader..

sensmoralen är enkel - om du tänker ta ditt medborgaransvar så stå inte kvar efteråt och vänta..;)

vänligen nils

NOTERAT! :)

Skämt å sido så skall nog den bilägaren (vill inte titulera den hundägare) omyndigförklaras, sicken nolla..
 
Ber om ursäkt för frånvaron men det har ju varit semester!!!! ;)

Använder du sån där bagageluckekrok för att lyckas med det? Har funderat på att skaffa en, men det blir inte riktigt av... Funkar de bra?

Krok till bakluckan funkar ypperligt. Man ska bara komma ihåg att bilens inbrottsförsäkring inte gäller om nån skulle ta sig in genom att gå in via bakluckan. Fast då ska ju vederbörande ta sig förbi hunden också och det är kanske inte det enklaste i alla lägen.


/O.
 
För din information är isbjörnen vit pga omgivningnen är vit. Samma anledning som att haren tar på sig vinterjackan under vintern - kamoflage.
Visa gärna källan på att "fåren i Sahara är svarta".
Dessutom att material som blir svarta är varmare än mtrl som blir ljusare är en rätt känd fysikalitet. Mtrl blir svarta för de absorberar alla ljusetsvåglängder. DVS (om du inte redan räknat ut det) tar åt sig mer energi.

Säker på att du inte är grodägare också? :)

För din information så är jag väl medveten om den aspekten av isbjörnens färg men nu var det inte kamoflage vi diskuterade utan förmågan att klara sig i hög värme.
Vad gäller de svarta fåren i Sahara så får jag be om ursäkt för att jag var otydlig; det finns svarta får i Sahara (alla är inte svarta) och de klarar sig hur bra som helst där.

Rent fysikaliskt har du alldeles rätt men effekten av det i det här fallet blir att den svarta pälsen absorberar värmestrålningen på ytan (som kan bli ruskigt varm) men eftersom värmen absorberas på ytan så når den alldrig huden vilket innebär att kroppen inte värms.
(Nu teoretiserar jag givetvis. helt klart når en del av värmen in till huden men det är minimalt.)

I den vita pälsens fall så reflekteras värmestrålningen av den vita ytan på hårstråna och kan på det viset "studsa" sig genom pälslagret och nå huden som då värms upp.
En hud som, precis som Ayrin påpekar, är svart vilket underlättar värmeabsorptionen så att värmen inte försvinner ut igen.

Du får gärna förklara vad du menade med "grodägare" för det förstod jag inte riktigt.


MVH/O.
 
Senast ändrad:
För din information så är jag väl medveten om den aspekten av isbjörnens färg men nu var det inte kamoflage vi diskuterade utan förmågan att klara sig i hög värme.
Vad gäller de svarta fåren i Sahara så får jag be om ursäkt för att jag var otydlig; det finns svarta får i Sahara (alla är inte svarta) och de klarar sig hur bra som helst där.

Rent fysikaliskt har du alldeles rätt men effekten av det i det här fallet blir att den svarta pälsen absorberar värmestrålningen på ytan (som kan bli ruskigt varm) men eftersom värmen absorberas på ytan så når den alldrig huden vilket innebär att kroppen inte värms.
(Nu teoretiserar jag givetvis. helt klart når en del av värmen in till huden men det är minimalt.)

I den vita pälsens fall så reflekteras värmestrålningen av den vita ytan på hårstråna och kan på det viset "studsa" sig genom pälslagret och nå huden som då värms upp.

Du får gärna förklara vad du menade med "grodägare" för det förstod jag inte riktigt.


MVH/O.

Se inlägg 12 i denna tråd.
 
[...]Rent fysikaliskt har du alldeles rätt men effekten av det i det här fallet blir att den svarta pälsen absorberar värmestrålningen på ytan (som kan bli ruskigt varm) men eftersom värmen absorberas på ytan så når den alldrig huden vilket innebär att kroppen inte värms.
(Nu teoretiserar jag givetvis. helt klart når en del av värmen in till huden men det är minimalt.)

I den vita pälsens fall så reflekteras värmestrålningen av den vita ytan på hårstråna och kan på det viset "studsa" sig genom pälslagret och nå huden som då värms upp.
En hud som, precis som Ayrin påpekar, är svart vilket underlättar värmeabsorptionen så att värmen inte försvinner ut igen.[...]

Här är en förklaring som bland annat bygger på konvektion:

http://www.guardian.co.uk/science/2012/aug/19/most-improbable-scientific-research-abrahams
 

Tack för länken. Den artikeln hade jag inte sett förut.

Mmmmm.... Låter mycket rimligt när det gäller kläder som hänger löst på en kropp fast inte helt jämförbart med en djurpäls.
Konvektionen bygger på att luftväxlingen fungerar (antingen genom självdrag och/eller någon form av mekanisk pumpverkan, t ex att kläderna rör sig, samt att varmluften kan försvinna någonstans, det vi brukar kalla skorstenseffekten i våra kläder) medan en päls till största delen bygger på isolering genom att luften hålls kvar och stilla.
Ungefär som en thermos eller ett liggunderlag som förhindrar värmeöverföring mellan innehållet och omgivningen.
Visst kan konvektionen påverka men jag har svårt att se att den skulle bidra med mycket mer än avkylning på ytan av pälsen.
Återstår alltså ledningsvärme och strålningsvärme och eftersom biologiska material (som regel) är dåliga ledare så har vi kvar strålningsvärmen som i sin tur kan reflekteras.
Alltså är vi tillbaka till utgångspunkten. Strålningsvärmen reflekteras på ljusa hårstrån och når på det viset en (i isbjörnens fall) svart hud som absorberar värmen.
Den svarta pälsen absorberar värmen redan på ytan vilket innebär att den aldrig når huden.
Sen är det givetvis även beroende på pälsens tjocklek, men det innebär att en tjockare päls isolerar bättre än en tunn. Ytterligare en vanlig missuppfattning är ju att en hund med tjock päls skulle lida mer av värme än en med tunn päls.

Gott spår!

Ola.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...